• Nyfiken gul

Jag hatar julklappsspelet

fast fördelen med julklappspelet är ju att man kan sätta spelreglerna själva. man kan ju komma överens om ett särskilt tema tex, att julklapparna måste vara en nyttopryl, att dom måste kosta en viss summa eller på annat sätt gör att alla kan känna sig nöjda o glada.

JAG själv känner ett par stycken som spelar julklappsspelet och där är det bara saker som ges bort som dom vet att alla faktiskt vill ha och uppskattar.

Personligt kan julklappspelet bli ändå bara man tänker till lite.

Sen anser väl jag också att julafton handlar om hänsyn och respekt.  Tycker du det är kul att ge så visst , men samtidigt kanske julklappspelet har tillkommit för att man faktiskt inte vill ha juklappar.  

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Nyfiken gul
    Anonym (Alexandra) skrev 2012-12-25 11:58:50 följande:
    Hur hittar man nyttogrejer som ska passa allt från en man på 60+ till en kvinna på 20 år? 
    Alla jag firar med älskar att få julklappar men har kanske inte råd eller kommer inte på någonting att köpa i julklapp. Jag begär aldrig att få någonting, aldrig någonsin. Men jag älskar att ge.  
    det är ju det som är fördelen med att känna dom man ska ge bort sakerna till. Även vid en första anblick kanske det är svårt att hitta nyttoprylar för nån som är antingen 75 eller 19 är, men tänker man till lite finns det mycket saker som ändå kan passa. bara för att nämna något : en dörrmatta med någon välkomsttext på, 4 handgjorda och handmålade galgar, ett fint nyckelskåp, en vacker frukostkopp i keramik ...osv såna saker kan man absolut välja enligt eget tycke o smak och ändå få det genomtänkt och passa mottagaren oavsett ålder. ... 

julklappspelet ska ju inte vara en massa biligt skräp ur 10-kronorslådorna på Ica, Då har man inte förstått vitsen med spelet. 
  • Nyfiken gul
    Anonym (Alexandra) skrev 2012-12-25 12:15:15 följande:
    Jag var heller inte med. Men hur kul är det om man väljer att vara med och tycker det är roligt och blir helt utan? 
    men spelreglerna kan ni ju sätta själva som sagt var, det är ingen som tvingas vara utan om ni inte vill det... 

finns inga vedertagna regler för spelet, ni väljer själva hur ni vill utforma det. 
  • Nyfiken gul
    Anonym (Alexandra) skrev 2012-12-25 12:26:49 följande:
    Eller hur? Jag kan iof se svårigheter att hitta saker som passar alla oavsett summa. Men till max 50 kr blir det bara krimskrams som är opersonligt. 
    fast det där är ju en saning med modifikation... 

det blir inte mer personligt och genomtänkt bara för att det kostar 100-500 kr .

en hemmagjord burk med sylt som är gjord med kärlek och omsorg kostar ju i princip gratis och skulle i alla fall i min familj bli oerhört uppskattad.

Min bästa julklapp igår var en porslinsängel som svärmor hittade på loppis för några tior, en samlarängel från Christina Schollin som i ordinarie pris kostar några hundra...  en loppispryl var det som fick mig att le längst och mest igår...

så allt är relativt... 
  • Nyfiken gul
    Anonym (Alexandra) skrev 2012-12-25 12:43:57 följande:
    Men då antar jag att din svärmor visste att du på något vis tycker om änglar eller samlar på de samlaränglarna osv? Det var en personlig julklapp till just dig, eller hur? Ingenting du fick spela till dig och som var ren tur att du tyckte om?
    nej vi spelar inte spelet men jag bara påpekar att allt är relativt, det finns visst saker under hundra kronor som kan vara oerhört uppskattat och önskat.  det handlar inte om pengar är min poäng. 

det blir helt enkelt inte mer genomtänkt bara för att prylen kostar 499 kr eller vad det nu är. en pryl för 49  kr kan i många fall var mycket mer genomtänkt o personlig.

jag tror säkert din familj uppskattar saker för en billig peng, varför annars valde dom att presenterna inte fick kosta mer än 50 kr?  
  • Nyfiken gul
    Anonym (Alexandra) skrev 2012-12-25 12:54:53 följande:
    Jag tror att det säkert är lite enklare om saken i fråga får kosta lite mer än 50 kr, men jag tror inte det fungerar oavsett då det inte går att köpa saker som blir personliga för alla. 
    Just när det personliga försvinner ur julklappen, då detta är familjens sätt att se till att alla ska ha chans att få en julklapp, så tycker jag att det bara blir fel. Hade isf hellre sett att vi hade "hemlig tomte" eller så. Då får alla varsin personlig julklapp.  
    klart det går att köpa personliga saker som passar alla mottagare , men nu tror jag du blev lite tagen på sängen med detta upplägg. 

ge det en chans till .

att lyckas hitta saker som passar alla oavsett kön får en att tänka till.  och det är nyttigt anser jag att tänka utanför ramarna.

själv gillar jag saker som överraskar. Att hitta saker till mig som passar mitt hem eller något annat privat är för mig inte särskilt genomtänkt, det känns bara tråkigt och förutsägbart.  även om det skulle vara en handgjord kniv i gjutjärn som passar i mitt kök så skulle det inte kännas särskilt överaskande.

• Nyfiken gul
    Anonym (Alexandra) skrev 2012-12-25 13:12:10 följande:
    Då till följdfrågan, hur personligt blir obehandlade träramar eller muggar med löjliga texter på? Jag köper t.ex. enbart porslin från en viss formgivare, vill inte ha saker som inte matchar, så vad ska jag göra med muggar som jag inte vill ha? Slänga dem? 
    Så även om jag skulle lyckas hitta saker som, otroligt nog, passar alla. Ska jag då dra hem saker/en sak som jag sedan slänger?
    Jag kommer fortsätta handla åt alla och inte vara med i spelet. Enklast så 
    men det handlar ju fortfarande om hur man tänker

att köpa skit i 10-kronorslådorna är inte genomtänkt, det låter som att det var det som gjordes.

men en fin temugg med vackert motiv i bra och hållbart porslin kan du få för en femtiolapp utan problem.

en påse utvalt fint affärsmalt kaffe i en god smak kan du få för en femtiolapp på en fin kaffeaffär. Eller för den delen ett gott te för den som dricker te. 

en bra hudkräm som passar alla hudtyper kostar inte mer än en femtiolapp. 

en vacker glasburk från nån rolig affär - fyll den med godis eller annat... 

jag tror mest du har fastnat i ditt tänk utifrån att du bara handlar i vissa affärer.

det är inte automatiskt skit bara för att saken inte kommer från just dina affärer.... det är där skillnaden ligger. 

• Nyfiken gul
    Anonym (Alexandra) skrev 2012-12-25 13:25:31 följande:
    Kaffet : Vi är två som dricker kaffe
    Hudkräm: Jag vet att mina systrar är väldigt noga med dofter och gillar olika former av doft
    Glasburk: Min ena syster gnäller ofta över hur mycket skit de har i skåpen och hur de behöver slänga mycket
    Temugg: Jag och min ena syster samlar på porslin från formgivare och köper inte annat än från dessa

Ser du problemet? 
    det var bara exempel - jag tycker du egentligen krånglar till det mer än vad det behöver göras. 

Det GÅR att hitta saker för en femtiolapp men det kräver att man tänker till lite...

man har ett helt år på sig att tänka till och det på en enda sak, är det verkligen SÅ omöjligt som du vill få det till?

att återvända till samma affärer år från år för att man hittat något som går hem känns ju faktiskt mer safe än att det är något man tänkt till över och ger med eftertanke. 
  • Nyfiken gul
    Anonym (Alexandra) skrev 2012-12-25 13:44:03 följande:
    Jag är inte och kommer inte med i spelet. Förklarar bara varför jag avskyr det. Sakerna de i spelet fick hem nu lovar jag er kommer aldrig användas då ingen av oss gillar krimskrams. 
    du verkar utgå ifrån att du är den enda som tänker till och har tanke bakom julklapparna?

om du anser att familjen inte vill ha krimskrams så undrar ju jag varför dom i så fall satte en gräns på 50kr?

tyckte verkligen ALLA att presenterna var krimskrams o inget önskvärt?

det låter som att du har en ganska hög uppfattning om dig själv och mindre sådan om din övriga familj...  
  • Nyfiken gul
    Anonym (Alexandra) skrev 2012-12-25 13:51:31 följande:
    jag säger ju nej för att påvisa problematiken. 
    ja DU tycker ju så ja - men det tycker uppenbarligen inte övrig familj - eller? 

julklappspelet var inget som föll dig i smaken och därför anser du genast att det bara innebär en massa problem utan att ens kanske tänka över saken.

Du har fått massor med tips här om hur du kan tänka för att alla ska kunna få en genomtänkt julklapp men det duger liksom inte?

låter som att allt som inte köps i dina utvalda butiker är rent skit... och då har vi en helt annan problematik...

om andra familjer lyckas få roliga och  uttänkta presenter för en 50-lapp så kan väl ni?

Ni är knappast unika om att ha diverse allergier och utpräglade åsikter om tycke o smak.   
Svar på tråden Jag hatar julklappsspelet