Jag hatar julklappsspelet
Jag har bara läst ts men jag håller med dig. Eller delvis kanske man ska säga :)
Min familj (jag och 3 syskon som alla är vuxna, mamma och pappa) kör julklappsspelet när vi firar med pappas sida släkten och då är det max 50kr som gäller och man får själv välja hur många presenter man har med, minst 1 men jag brukar ta många eftersom jag tycker det är roligare då så ingen blir utan. Där fungerar det toppen eftersom vi inte har en särskilt nära relation med dem och vi inte vet vad de önskar sig/de redan har allt de vill ha.
Med min mammas sida släkten är det annorlunda. Vi som firar är "familjen", min moster, mormor, mormors syster och morbror med fästmö (de har bara varit tillsammans ca 2år så hon har inte hunnit vara med mer än två jular). Tydligen har min morbror aldrig varit särskilt förtjust i att ordna med julklappar men jag har inte förstått det eftersom han aldrig uttryckt det när jag varit med. Alla köper julklappar till alla. Jag och mina syskon köper för ca 200kr/person, jag kanske lägger lite mer på föräldrar och syskon ibland om jag hittar något bra. Ofta går olika personer ihop på julklappar som är dyrare.
Nu har min morbror och hans ganska dominanta fästmö bestämt sig för att protestera mot detta genom att i år säga att vi "barn" i min familj (som alla 4st är över 20år) inte behöver köpa till dem, däremot ska de ge oss? Va? Jag tycker att om de inte vill hålla på med julklappar (då tänker jag mig framförallt att man inte vill köpa) så ska de varken ge eller få. Jag har inga problem med det utan om någon tycker det är för jobbigt/dyrt så är det bara att de står utanför och varken ger eller får, inga konstigheter, säg bara till i god tid så jag inte hunnit köpa något. Så i år blev det något konstigt när jag som även köpt åt mina syskon redan hunnit köpa presenter till min morbror+fästmö för ca 200/person och de ger oss presenter för ca 600 var?! va? (de är visserligen två st men ändå). Jag tycker att vi ska hålla det på en rimlig nivå, särskilt som de inte ville vara med på det egentligen, det går väldigt emot vad de själva sagt.
Så föreslog hans fästmö att till nästa år ska vi dra lott och bara ge till en person med en maxbeloppsgräns men det tycker jag låter helt värdelöst av fyra anledningar. För det första är det ju tråkigt om man hittar något som man tror kommer passa personen perfekt men inte kan köpa det för att den är för dyr (i vanliga fall skulle jag gå ihop med ett eller flera syskon om det är för dyrt). För det andra är det väldigt svårt att hitta en bra juklapp om man får en person där man inte kommer på något bra att ge den, det blir mycket press. För det tredje är det tråkigt om personen får något den inte tycker är nåt vidare, den får ju bara en paket den julen. För det fjärde: EN paket? Visst, det är absolut roligare än noll men jag tycker om både att ge och få paket och jag vill gärna få några stycken. Och jag vill få lov att ge till min familj, mormor och moster eftersom jag vet att de uppskattar det.. Bah, det här med julklappar blir alldeles för omständigt.