Inlägg från: Anonym (Alexandra) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Alexandra)

Jag hatar julklappsspelet

Min familj har infört julklappsspel istället för julklappar för vuxna, helt frivilligt om man vill vara med så just det är inte något problem men jag avskyr det ändå. 
    Jag älskar att köpa julklappar till dem jag älskar. Köper saker som jag hört dem prata om under året, saker de vill ha men inte köpt själva av någon anledning, saker jag vet gör dem glada. Saker riktade till just och endast dem.
    Julklappsspelet säger de gör att alla får en julklapp. Ja visst, men hur kul är det att få opersonliga saker bara för ATT man ska få någonting? Krimskrams klarar jag mig fint utan, är hellre utan julklappar än att få saker jag inte behöver eller ens vill ha.
    Som i år. De som var med i leken fick skedar som man kan hänga på glasen, träramar som man kan måla själv, muggar med "roliga" texter på osv osv. Ingenting personligt, ingenting som direkt passar personen som fick det. 

Jag var inte med utan köpte istället julklappar till dem alla, saker de behövde och blev glada över. Själv fick jag ingenting, men det visste jag ju redan då de spelar spelet ist för julklappar och jag var den som frångick bestämt arrangemang.

Men är det någon här som tycker som mig? Att julklappsspelet bara ger massa opersonliga saker som inte direkt passar någon och därför bara bidrar till onödig överkonsumtion? 

• Svar på tråden Jag hatar julklappsspelet
  • Anonym (Alexandra)
    Nyfiken gul skrev 2012-12-25 11:54:52 följande:
    fast fördelen med julklappspelet är ju att man kan sätta spelreglerna själva. man kan ju komma överens om ett särskilt tema tex, att julklapparna måste vara en nyttopryl, att dom måste kosta en viss summa eller på annat sätt gör att alla kan känna sig nöjda o glada.

JAG själv känner ett par stycken som spelar julklappsspelet och där är det bara saker som ges bort som dom vet att alla faktiskt vill ha och uppskattar.

Personligt kan julklappspelet bli ändå bara man tänker till lite.

Sen anser väl jag också att julafton handlar om hänsyn och respekt.  Tycker du det är kul att ge så visst , men samtidigt kanske julklappspelet har tillkommit för att man faktiskt inte vill ha juklappar.  
    Hur hittar man nyttogrejer som ska passa allt från en man på 60+ till en kvinna på 20 år? 
    Alla jag firar med älskar att få julklappar men har kanske inte råd eller kommer inte på någonting att köpa i julklapp. Jag begär aldrig att få någonting, aldrig någonsin. Men jag älskar att ge.  
  • Anonym (Alexandra)
    Olympia skrev 2012-12-25 12:06:12 följande:
    Om jag har fattat rätt så är julklappspelet en sort utlottning.

Efter att ha läst ett otal trådar här på FL av människor som är besvikna på de julklappar de fick - eller inte fick - så tycker jag att detta verkar vara en lysande idé.
    Eftersom man inte förväntar sig så mycket så lär ingen bli besviken.

Vissa personer har varken tid, ork, råd eller ens förmåga - pga sjukdom eller annat - att köpa dyra, fina, väl uttänkta presenter. 
    Det är ett tärningsspel och någon kan faktiskt bli helt utan julklapp i spelet. 
  • Anonym (Alexandra)

För mig handlar det om att ge, jag älskar att ge till dem jag älskar. Det jag avskyr med julklappsspelet är att det inte finns någon tanke bakom de klappar som köps till spelet. Det finns ingenting personligt bakom klapparna. 
    Därför är inte jag med och spelar. Jag köper saker riktade till de som får gåvorna.  

• Anonym (Alexandra)
    Olympia skrev 2012-12-25 12:12:52 följande:
    Enligt dig var ju julklapparna inget att ha i alla fall. 
    Jag var heller inte med. Men hur kul är det om man väljer att vara med och tycker det är roligt och blir helt utan? 
  • Anonym (Alexandra)
    Nyfiken gul skrev 2012-12-25 12:13:36 följande:
    det är ju det som är fördelen med att känna dom man ska ge bort sakerna till. Även vid en första anblick kanske det är svårt att hitta nyttoprylar för nån som är antingen 75 eller 19 är, men tänker man till lite finns det mycket saker som ändå kan passa. bara för att nämna något : en dörrmatta med någon välkomsttext på, 4 handgjorda och handmålade galgar, ett fint nyckelskåp, en vacker frukostkopp i keramik ...osv såna saker kan man absolut välja enligt eget tycke o smak och ändå få det genomtänkt och passa mottagaren oavsett ålder. ... 

julklappspelet ska ju inte vara en massa biligt skräp ur 10-kronorslådorna på Ica, Då har man inte förstått vitsen med spelet. 
    Presenterna skulle kosta max 50 kr var reglerna och om jag mot förmodan skulle köpa inredningssaker till nära och kära skulle det vara saker som jag vet att de skulle tycka om och som skulle passa i det hem de ska in i. Aldrig att jag skulle köpa en dörrmatta och tro att den skulle passa hos alla dem som spelar ett julklappsspel. 
  • Anonym (Alexandra)
    Regnig måndag skrev 2012-12-25 12:17:07 följande:
    Det går men man måste känna personerna och tänka, tänka, tänka.
    He he. Jag kan då inte komma på en enda sak under 50 kr som blir personligt riktat till pappa på 60+ och lillsyrran på 20 år.
  • Anonym (Alexandra)
    Anonym skrev 2012-12-25 12:20:47 följande:
    vi har faktiskt en lyxvariant på julklappsspelet. Alla får en siffra före spelet och som redan står på paketen. tärningen avgör vem som får vilket paket. 

vi har sagt att julklappen ska ligga i 500-kronors klassen, kunna passa båda könen och får inte vara något man kan äta och får inte vara kontanter. i övrigt får vi välja fritt.

alla under 20 år får vanlig paketutdelning. det här spelet är för oss vuxna.

I år fick jag en spa-upplevelse. ett paket med massage, bad och avkoppling.

Det blir helt enkelt vad man gör det till är min åsikt i frågan. 
    Men fortfarande, hur får ni det att bli personligt och matcha alla? Skulle din pappa bli glad över en spa-upplevelse? 
  • Anonym (Alexandra)
    Nyfiken gul skrev 2012-12-25 12:24:21 följande:
    men spelreglerna kan ni ju sätta själva som sagt var, det är ingen som tvingas vara utan om ni inte vill det... 

finns inga vedertagna regler för spelet, ni väljer själva hur ni vill utforma det. 
    Det var de som kom på att vi skulle ha spelet som satte gränsen på 50 kr. Att jag, ensam, tycket att det borde vara högre gör föga lite skillnad. Så jag är inte med utan köper personliga saker till alla de jag firar jul med. 
  • Anonym (Alexandra)
    Regnig måndag skrev 2012-12-25 12:24:21 följande:
    Vi hade en något större budget än så (100-200).
    Under 50 kronor skulle jag också ha svårt att hitta något vettigt för...
    Eller hur? Jag kan iof se svårigheter att hitta saker som passar alla oavsett summa. Men till max 50 kr blir det bara krimskrams som är opersonligt. 
Svar på tråden Jag hatar julklappsspelet