Inlägg från: Anonym (Alexandra) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Alexandra)

Jag hatar julklappsspelet

Anonym skrev 2012-12-25 12:30:40 följande:
    ja självklart, han var faktiskt den som muttrade högst när han insåg vad jag fick. Han var jättesugen på att åka iväg på något sånt, han som är den mest stressade av oss pga eget företag och har ont i ryggen. 

man kan tro att man har det bästa tänket för var och en i familjen för att hitta på julklappar men när man spelar julklappsspelet så inser man att det unika tänket man kanske hade faktiskt inte är så unikt.

man får en utmaning , och man måste tänka till ordentligt och verkligen checka av hur väl man känner sin familj.

det jag anser vara väl uttänkt och personligt utvalt kanske ändå i slutändan blir helt fel för mottagaren i vanliga julklappar och presenter. Att då ge något neutralt får en att omvärdera sina egna tankar.

vi har spelat lyxspelet i många år nu och ingen har nånsin blivit besviken - överraskad ja - men aldrig besviken.  
    Jag känner mig familj utan och innan, umgås ju med dem minst en gång i veckan (vissa så gott som varje dag i veckan), året om. Men jag kommer ändå inte på någonting som skulle göra mig lika glad som det skulle göra min pappa eller min lillasyster. Tyvärr. 

• Anonym (Alexandra)
    Anonym skrev 2012-12-25 12:34:16 följande:
    det där lät en smula fördomsfullt faktiskt. 
    Ha ha ha ha ha. Förklara gärna hur det var fördomsfullt
  • Anonym (Alexandra)
    Nyfiken gul skrev 2012-12-25 12:40:05 följande:
    fast det där är ju en saning med modifikation... 

det blir inte mer personligt och genomtänkt bara för att det kostar 100-500 kr .

en hemmagjord burk med sylt som är gjord med kärlek och omsorg kostar ju i princip gratis och skulle i alla fall i min familj bli oerhört uppskattad.

Min bästa julklapp igår var en porslinsängel som svärmor hittade på loppis för några tior, en samlarängel från Christina Schollin som i ordinarie pris kostar några hundra...  en loppispryl var det som fick mig att le längst och mest igår...

så allt är relativt... 
    Men då antar jag att din svärmor visste att du på något vis tycker om änglar eller samlar på de samlaränglarna osv? Det var en personlig julklapp till just dig, eller hur? Ingenting du fick spela till dig och som var ren tur att du tyckte om?
  • Anonym (Alexandra)
    Nyfiken gul skrev 2012-12-25 12:51:24 följande:
    nej vi spelar inte spelet men jag bara påpekar att allt är relativt, det finns visst saker under hundra kronor som kan vara oerhört uppskattat och önskat.  det handlar inte om pengar är min poäng. 

det blir helt enkelt inte mer genomtänkt bara för att prylen kostar 499 kr eller vad det nu är. en pryl för 49  kr kan i många fall var mycket mer genomtänkt o personlig.

jag tror säkert din familj uppskattar saker för en billig peng, varför annars valde dom att presenterna inte fick kosta mer än 50 kr?  
    Jag tror att det säkert är lite enklare om saken i fråga får kosta lite mer än 50 kr, men jag tror inte det fungerar oavsett då det inte går att köpa saker som blir personliga för alla. 
    Just när det personliga försvinner ur julklappen, då detta är familjens sätt att se till att alla ska ha chans att få en julklapp, så tycker jag att det bara blir fel. Hade isf hellre sett att vi hade "hemlig tomte" eller så. Då får alla varsin personlig julklapp.  
  • Anonym (Alexandra)
    Nyfiken gul skrev 2012-12-25 13:05:53 följande:
    klart det går att köpa personliga saker som passar alla mottagare , men nu tror jag du blev lite tagen på sängen med detta upplägg. 

ge det en chans till .

att lyckas hitta saker som passar alla oavsett kön får en att tänka till.  och det är nyttigt anser jag att tänka utanför ramarna.

själv gillar jag saker som överraskar. Att hitta saker till mig som passar mitt hem eller något annat privat är för mig inte särskilt genomtänkt, det känns bara tråkigt och förutsägbart.  även om det skulle vara en handgjord kniv i gjutjärn som passar i mitt kök så skulle det inte kännas särskilt överaskande.

Då till följdfrågan, hur personligt blir obehandlade träramar eller muggar med löjliga texter på? Jag köper t.ex. enbart porslin från en viss formgivare, vill inte ha saker som inte matchar, så vad ska jag göra med muggar som jag inte vill ha? Slänga dem? 
    Så även om jag skulle lyckas hitta saker som, otroligt nog, passar alla. Ska jag då dra hem saker/en sak som jag sedan slänger?
    Jag kommer fortsätta handla åt alla och inte vara med i spelet. Enklast så 
  • Anonym (Alexandra)
    Regnig måndag skrev 2012-12-25 13:02:47 följande:
    Jag är faktiskt benägen att hålla med dig där.

Sen fattade jag inte att det handlade om ett spel (som spel man köper?), det verkar vara lite krystat i mina ögon.  Vi lottade genom att en håvade upp paket ur högen och att vi sen drog lappar med namn på. Tycker enkelheten i det slår det mesta.
    Nej man köper inget spel utan behöver två tärningar. Sedan ska man slå exempelvis två ettor eller två sexor och när man gjort det får man ta ett paket. I andra ronden ska man slå en viss siffra och får man den kan man stjäla ett paket från någon annan. Denna omgång går på en begränsad tid. 
    Till slut kan en person sitta med en stor hög paket och någon utan, eller alla med någonting utom en osv osv.  
  • Anonym (Alexandra)
    Nyfiken gul skrev 2012-12-25 13:22:17 följande:
    men det handlar ju fortfarande om hur man tänker

att köpa skit i 10-kronorslådorna är inte genomtänkt, det låter som att det var det som gjordes.

men en fin temugg med vackert motiv i bra och hållbart porslin kan du få för en femtiolapp utan problem.

en påse utvalt fint affärsmalt kaffe i en god smak kan du få för en femtiolapp på en fin kaffeaffär. Eller för den delen ett gott te för den som dricker te. 

en bra hudkräm som passar alla hudtyper kostar inte mer än en femtiolapp. 

en vacker glasburk från nån rolig affär - fyll den med godis eller annat... 

jag tror mest du har fastnat i ditt tänk utifrån att du bara handlar i vissa affärer.

det är inte automatiskt skit bara för att saken inte kommer från just dina affärer.... det är där skillnaden ligger. 

Kaffet : Vi är två som dricker kaffe
    Hudkräm: Jag vet att mina systrar är väldigt noga med dofter och gillar olika former av doft
    Glasburk: Min ena syster gnäller ofta över hur mycket skit de har i skåpen och hur de behöver slänga mycket
    Temugg: Jag och min ena syster samlar på porslin från formgivare och köper inte annat än från dessa

Ser du problemet? 
  • Anonym (Alexandra)
    Johans Pillerill skrev 2012-12-25 13:29:32 följande:

Nä men ge något gott då... En korg med ost och kex eller choklad kanske? Alla gillar vi väl att äta ;)
    för 50 kr, en liten bit brie och ett paket digestive :-P
    Laktosallergiker, glutenallergiker  
  • Anonym (Alexandra)
    Regnig måndag skrev 2012-12-25 13:40:35 följande:

Men nu ser du bara problem! Du verkar har bestämt dig för att det är omöjligt du  tänker inte ändra uppfattning.

Det jag tar föregivet att Nyfiken Gul menade är att man kan hitta på bra och genomtänkta saker om man anstränger sig och gav exempel på vad man kan ha. Självklart beror det på personerna som ingår.
    Jag är inte och kommer inte med i spelet. Förklarar bara varför jag avskyr det. Sakerna de i spelet fick hem nu lovar jag er kommer aldrig användas då ingen av oss gillar krimskrams. 
  • Anonym (Alexandra)
    Regnig måndag skrev 2012-12-25 13:50:28 följande:
    Det är ju helt ok att tycka.
    Jag tyckte mest att det var negativ inställning att säga nej till alla förslag för det ju inte exemplen sm är viktiga utan principen.
    jag säger ju nej för att påvisa problematiken. 
Svar på tråden Jag hatar julklappsspelet