Inlägg från: Anonym (Alexandra) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Alexandra)

Jag hatar julklappsspelet

Fiona M skrev 2012-12-25 14:20:12 följande:
    Vilket bättre skäl än att de är utvalda för att man vill ge dem till just den personen finns det? Ge enbart för givandets skull känns helt meningslöst, men jag hör gärna argument för det.

Precis så jag känner. Jag köper saker, billiga som dyra, för att de passar mottagaren. Det är antingen saker jag faktiskt hört mottagaren säga att de skulle vilja ha en viss sak eller saker jag vet kommer passa dem. Och julklappsspelet går mot just det. Där köps saker enbart för köpandets skull och det kommer inte passa alla utan bli bara "roligt" krimskrams.
  • Anonym (Alexandra)
    Nyfiken gul skrev 2012-12-25 14:28:39 följande:
    ja DU tycker ju så ja - men det tycker uppenbarligen inte övrig familj - eller? 

julklappspelet var inget som föll dig i smaken och därför anser du genast att det bara innebär en massa problem utan att ens kanske tänka över saken.

Du har fått massor med tips här om hur du kan tänka för att alla ska kunna få en genomtänkt julklapp men det duger liksom inte?

låter som att allt som inte köps i dina utvalda butiker är rent skit... och då har vi en helt annan problematik...

om andra familjer lyckas få roliga och  uttänkta presenter för en 50-lapp så kan väl ni?

Ni är knappast unika om att ha diverse allergier och utpräglade åsikter om tycke o smak.   

Jag känner min familj och lovar dig att de saker paketen innehöll kommer ligga i någon låda tills de slängs.
  • Anonym (Alexandra)
    Anonym skrev 2012-12-25 14:36:38 följande:
    Argument för:

- Vuxna människor som redan har allt de behöver och ser det som en rolig grej att spela julklappsspelet. Klapparna i det har då ett symboliskt värde.

- Vuxna människor som tycker att julklappar inte är den viktigaste ingrediensen i ett lyckat julfirande.

- Vuxna människor som vill slippa hetsa runt på stan för att hitta den perfekta julklappen till en annan vuxen som, fan ta den, måste ge en perfekt julklapp i retur.

Helt enkelt: Vuxna människor som inte tar det här med julklappar på så blodigt allvar utan som en kul grej, något som kan ha roligt och skratta kring.

Och jag väljer att köpa personliga saker till var och en och spelar inget spel. Är hellre utan än drar hem krimskrams som bara fyller skåp och lådor. Säger inte att de andra ska sluta spela.
  • Anonym (Alexandra)
    Nyfiken gul skrev 2012-12-25 14:47:04 följande:
    varför sattes då taket på 50 kr för det första?

varför köptes det bara skit för det andra?

om nu din familj är lika nogräknad som du? 

Jag har ingen aning varför summan sattes så lågt och jag kan tänka mig att de övriga ansåg sig vara roliga. Då jag inte deltog struntade jag i vilket.
  • Anonym (Alexandra)
    Anonym skrev 2012-12-25 14:48:52 följande:
    låter som att du tar julen på blodigt allvar medans din familj har en annan mer road och avslappad inställning till det.

hur väl känner ni varandra egentligen börjar jag undra?  

Jag kräver inga julklappar tillbaks, men tycker om att ge
  • Anonym (Alexandra)
    Lady Namárië skrev 2012-12-25 21:23:39 följande:
    Ha, vad skönt att det finns fler som tycker lika! Det är så sjukt meningslöst att köpa nonsenspresenter som ingen egentligen vill ha och få något lika värdelöst tillbaka. Och är det ISTÄLLET för vanliga julklappar tycker jag verligen att det är tråkigt.

Jag tycker om att köpa eller göra personliga saker som passar till varje person. Det behöver inte vara stort eller dyrt, men jag vill att det skall finnas en tanke bakom. Om jag får något tillbaka kvittar, men jag är faktiskt hellre utan än får krimskrams som knhandlats utan en tanke på mig utan bara köpts för köpandets skull. 
    Tänker lika jag. Struntar i om jag får tillbaks och är hellre utan än deltar i ett meningslöst spel, om än roligt under själva spelets gång, och får menlösa saker jag inte behöver och inte vill ha. 
  • Anonym (Alexandra)
    Nyfiken gul skrev 2012-12-26 18:30:45 följande:
    låter som att ingen tänkte till där riktigt...  vitsen med spelet är ju att presenterna ska passa alla oavsett mottagare. 

Något de sällan sällan gör, enligt min erfarenhet.
  • Anonym (Alexandra)
    Nyfiken gul skrev 2012-12-26 18:55:13 följande:
    ... eftersom alla bara tänker på att den där oljelampan skulle vara så fin i fönstret hos moster Greta...  men istället är det pappa Sven som får den och inte fattar vitsen...

man måste tänka utanför ramarna om julklappspelet ska fungera,

många får spelet att fungera år efter år så uppenbarligen går det ju att tänka annorlunda.  

Många skiter fullständigt i om saker passar eller inte och har en mix av stilar hemma. Dessa personer blir glad för allt de får
  • Anonym (Alexandra)
    Jellybeanbaby skrev 2012-12-26 18:48:30 följande:
    Trist som fan ifall det bara blir en massa opersonliga klappar. Då kan man ju lika gärna skänka pengarna till Stadsmissionen...

Precis
  • Anonym (Alexandra)
    Nyfiken gul skrev 2012-12-26 19:18:01 följande:
    det där lät oerhört fördomsfullt...  och du anar inte hur fel du har... 

eller är du den enda som har stil och smak i hela sverige?  

Absolut inte. Men långt från alla inser att de måste tänka längre än att det ska passa en viss person. Eller så köper de saker som de antar passar alla, sådana saker som oftast inte passar någon. Vem vill ha omålade träramar eller en ryggmassagegrej som ser ut som ett dubbelvikt hopprep med knottriga kulor på?
  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (K) skrev 2012-12-26 20:00:19 följande:
    Jag tror jag börjar förstå varför familjen valde att köra ett julklappsspel istället... Alla gillar inte att välja och planera julklappar i månader för att få dem perfekta. Kanske upplever familjen dina noggrant utvalda presenter mer stressande än generösa.

Jag har aldrig någonsin krävt julklappar från någon i min familj och detta vet de. Hittar de ingenting de anser att jag behöver eller som passar mig köper de heller ingenting.

De blir för övrigt alltid glada över det jag köper till dem.

Det jag motsäger mig vad gäller julklappsspelet är ju att klapparna blir opersonliga. Det går inte att göra en sak personligt anpassad till 9 personer. Då är jag alltså hellre utanför spelet.
  • Anonym (Alexandra)
    Wimsey skrev 2012-12-26 19:50:16 följande:
    Varför inte? Jag är vuxen, inte död

Finns det en magisk åldersgräns då man ska sluta gilla presenter?
  • Anonym (Alexandra)
    Anonym skrev 2012-12-26 21:29:50 följande:
    ha ha i vår familj skulle du dö ts! 

Vi kör julklappsspelet som ren plojgrej och vi försöker bräcka varandra i att hitta den mest smaklösa presenten någonsin. 

Maxbeloppet är en 100-lapp.  Min mamma vann i år genom att hon fick en trädgårdstomte i betong. Ohyggligt ful och snortung och den passar ingenstans. Vi skrattade så vi tjöt.  Själv hamnade mitt inköpta barnparaply med Barbie hos min svägerska.

Vart är det tänkt att folk ska ha alla dessa hemska saker?
  • Anonym (Alexandra)
    Rak banan skrev 2012-12-26 21:34:00 följande:
    Spelar det någon roll?

Ja faktiskt. Om de bara ska slängas är det bara slöseri på pengar och material. Samlar de damm i en låda eller ett förråd lika så. Ser inte syftet med att tävla om vem som kan köpa fulaste saken. Vem vill ha just den saken?
  • Anonym (Alexandra)

Så ingen ser någonting fel med att köpa saker bara för att de är fula, fullt medveten om att ingen kommer vilja ha dem?

• Anonym (Alexandra)
    Anonym skrev 2012-12-26 21:50:57 följande:
    det är hela poängen med det ja. Fulast pryl vinner  och vi har roligt på köpet. 

vissa saker har faktiskt sparats och använts i andra sammanhang. Pappa fick en gång en ansiktsmask i gummi i form av en ful gubbe, den passade utmärkt på Halloween året efter när det var stor maskerad.

Alla gör självklart som de själva vill. Undrade bara vart sakerna hamnar. Jag kan inte se syftet, men gör ni det och har roligt så är väl det enda som räknas
  • Anonym (Alexandra)
    Nyfiken gul skrev 2012-12-27 11:00:27 följande:
    likväl som Ts och många andra i tråden också får lära sig att alla inte tar julen på blodigt allvar. 

har man ingen humor ska man ge fan i julklappsspelet om man inte har vett nog att förstå vitsen, skojet och ironin bakom spelet.

ger man sig in i leken får man leken tåla - svårare än så är det inte. 

Det är ingenting fel med att som vuxen älska julklappar, det är vidare ingenting fel med att inte tycka om överkonsumtion. Vilket det blir om man köper saker ingen vill ha bara för att man vill vara rolig.

Och om en familj deklarerar att de minsann byter ut traditionella julklappsbytet mot ett spel så blir pressen stor att hitta saker som passar alla, som alla blir glad över och kan använda. Detta misslyckas oftast och istället fylls bordet med "roliga" paket som ingen i slutändan vill ha. Och när det inte är ett komplement, alltså bara en kul grej utöver vanliga julklappar, så blir det inte heller roligt.
  • Anonym (Alexandra)
    Nyfiken gul skrev 2012-12-27 12:05:53 följande:
    så man överkonsumerar om man köper en julklapp vardera? 

jag tycker snarare det är galen överkonsumtion när man försöker hitta 2-3 paket till varje person som är uttänkta och personliga. Även om saken passar mitt hem och är en trevlig sak så innebär det ju inte per automatik att jag faktiskt vill ha den?   För MIG blir det då överkonsumtion eftersom jag förmodligen skulle avstått från att köpa den saken till mitt hem i slutändan.  Jag köper det jag vill ha själv och det jag inte köper vill jag inte ha. 

jag tycker snarare julklappsspelet är en känga till överkonsumtionen eftersom det är spelet i sig som är poängen - inte julklappen.

och väldigt många har också svarat här i tråden att det går utmärkt att hitta julklappar som passar alla oavsett mottagare, så visst har folk glädje och nytta av spelet också  som riktig julklappstradition. 

Och visst gör alla som dom vill, och vill du inte ens ge spelet en chans utan vill sitta med din politiskt korrekta utvalda julklappar så varsågod, men sitt inte o gnäll över något du inte deltar i eller ens vill försöka förstå dig på...

Hur var det nu? Spelade er familj detta spel, utöver traditionella julklappar dvs? För om så inte är fallet, hur kan du veta så mycket om hur det känns?

Och varför skulle vi annars misslyckas så horribelt med våra julklappar och inte alls veta vad de andra vill ha och behöver? Det verkar du också veta en massa om. Du förstår allt, förutom hur det känns för mig och vad gäller det vill du inte ens försöka. Stort av dig 
  • Anonym (Alexandra)
    Anonym skrev 2012-12-27 12:57:42 följande:
    Ts, intressant fråga, du har inte Asperger eller något liknande?

Eftersom det verkar vara så mycket du inte kan inse vitsen med eller förstå.  Du gör som du gör och alltid har gjort när det gäller julklappar och allt utöver det känns du så oerhört främmande inför.

Nya förändringar gör dig arg och du förstår inte vitsen. Lite av detta är den problematik som en med As har.

Inte för att det spelar någon roll men det kan förklara varför du reagerar som du gör .  
    I äkta FL anda ska det ställas frågor om diagnoser. Nej jag har inga sjukdomar. Däremot ogillar jag förändring vad gäller julklappar när det endast, i mina ögon, blir till det sämre. Förändringar klarar jag av, inga problem. Men ingen gillar förändringar när de är till det sämre. Inte heller du. 
  • Anonym (Alexandra)
    Nyfiken gul skrev 2012-12-27 14:19:37 följande:
    men är det bara DINA känslor som räknas?

din övriga familjs känslor då? Dom har uppenbarligen hittat något i det här spelet som tilltalar dom tillräckligt mycket för att vilja spela det och av din berättelse så verkar det som att dom haft kul trots - enligt dig - trista julklappar.

det är därför jag frågat åtskilliga gånger i tråden om du verkligen känner din familj så väl som du tror eftersom du uppenbart fattar noll av deras spel och tanke med det. ?

DU anser att detta var skräp från början till slut - men eftersom dom valde att spela det med julklappar för små struntsummor så kan ju inte dom ansett det eller hur?

du anser dig sårad och kränkt och oförstående - men empatin och glädjen över resten av familjen då?  

Jag är varken kränkt eller sårad. Jag förstår inte spelet och spelar det inte
Svar på tråden Jag hatar julklappsspelet