Nyfiken gul skrev 2012-12-27 12:05:53 följande:
så man överkonsumerar om man köper en julklapp vardera?
jag tycker snarare det är galen överkonsumtion när man försöker hitta 2-3 paket till varje person som är uttänkta och personliga. Även om saken passar mitt hem och är en trevlig sak så innebär det ju inte per automatik att jag faktiskt vill ha den? För MIG blir det då överkonsumtion eftersom jag förmodligen skulle avstått från att köpa den saken till mitt hem i slutändan. Jag köper det jag vill ha själv och det jag inte köper vill jag inte ha.
jag tycker snarare julklappsspelet är en känga till överkonsumtionen eftersom det är spelet i sig som är poängen - inte julklappen.
och väldigt många har också svarat här i tråden att det går utmärkt att hitta julklappar som passar alla oavsett mottagare, så visst har folk glädje och nytta av spelet också som riktig julklappstradition.
Och visst gör alla som dom vill, och vill du inte ens ge spelet en chans utan vill sitta med din politiskt korrekta utvalda julklappar så varsågod, men sitt inte o gnäll över något du inte deltar i eller ens vill försöka förstå dig på...
Hur var det nu? Spelade er familj detta spel, utöver traditionella julklappar dvs? För om så inte är fallet, hur kan du veta så mycket om hur det känns?
Och varför skulle vi annars misslyckas så horribelt med våra julklappar och inte alls veta vad de andra vill ha och behöver? Det verkar du också veta en massa om. Du förstår allt, förutom hur det känns för mig och vad gäller det vill du inte ens försöka. Stort av dig