• Anonym (funderar)

Hur försörja sig om man plötsligt blir arbetslös?

Är timanställd på ett företag och anställningen går ut sista januari, det är inte säkert jag får den förlängd eftersom det är lite dåliga tider för företaget. Ska skriva in mig på arbetsförmedlingen nästa vecka och jag är medlem i i a-kassa men sedan augusti 2012 så jag har ingen rätt att få pengar därifrån vid arbetslöshet. Jag har jobbat på företaget sedan maj 2012. Vad sjutton händer om jag inte får förlängd anställning och inte lyckas hitta ett jobb tills dess? (jobbar just nu 24 tim/vecka).

Snälla hjälp mig funderar mycket på detta

• Svar på tråden Hur försörja sig om man plötsligt blir arbetslös?
  • Ms H

Av vilken anledning är du inte berättigad till a-kassa om du blir arbetslös?

• Anonym (funderar)
    Ms H skrev 2012-12-25 21:29:22 följande:
    Av vilken anledning är du inte berättigad till a-kassa om du blir arbetslös?
    den a-kassa jag varit med i så måste man varit betalande medlem i 1 år och jobbat 6 månader av det året, jag har endast varit medlem i 6 månader 1 februari.
  • Anonym

Varför får du inte rätt till akassa då? Försörjningsstöd?

• Anonym (funderar)
    Ms H skrev 2012-12-25 21:31:53 följande:
    Före augusti då, ingen a-kassa alls?
    ja vad jag uppfattat det som, en på arbetsförmedlingen sa det
  • Ms H

Nu missförstod du mig, jag undrade om du inte var med i nån annan a-kassa före aug 2012?

• Anonym

Du får väl göra som nyexaminerade, socialbidrag, sparade pengar eller låna av vänner/familj.

• Anonym

Du har alltid rätt till Alfakssan som du kan få när du jobbat ett visst antla dagar och betalat skatt. Arbetsförmedlingen bord ekunna häjlpa dig med detta...

Annars ser det ju tufft ut - har du några sparade tillgångar tills du hittar något annat? Har du möjlighet att flytta om du hittar jobb på annan ort?

• Anonym (funderar)
    Ms H skrev 2012-12-25 21:39:20 följande:
    Nu missförstod du mig, jag undrade om du inte var med i nån annan a-kassa före aug 2012?
    aha nej ingen annan a-kassa innan det
  • Ms H

Då är det nog alfakassan, nytt jobb, sparade pengar eller försörjningsstöd som gäller.

Svar på tråden Hur försörja sig om man plötsligt blir arbetslös?