• Anonym

Varför har ni monogama relationer ?

Håller med några ovanstående. Att vara med andra skulle kännas som att relationen inte är seriös. Jag föredrar den här intimiteten och närheten som man får av att man lever monogamt, där man bor ihop och finns för varandra varje dag. Jag är också väldigt känslig och skulle aldrig vilja att min man åkte iväg en helg för att vara med någon annan. Sen förstår jag inte hur man får tid till att ha flera relationer, särskilt i det samhället som vi lever i idag, där livspusslet knappt går ihop med EN person.

Får man fråga vad det är trådstartaren haft för dåliga erfarenheter?

• Anonym
    Spacefrog skrev 2012-12-26 10:36:04 följande:
    "Åh, jag hinner inte, så vi ser till att bara vara två" (om att ha barn) - hur får ni det till att det blir mer tid? 

Det är väl just precis en bra anledning att, t.ex. skaffa barn med flera vuxna? Förstår inte riktigt.

"Åh va bra att du vill vara tillsammans med mig! Då kan du passa mina barn, så jag kan få mer tid till min första partner". 

Det känns väldigt logiskt. Not. 

• Anonym

För att jag skulle bli ledsen om vi inte var monogama...

• Anonym
    Johans Pillerill skrev 2012-12-26 11:02:23 följande:

Det är inte fördomar, det är åsikter - helt mina personliga. Jag tycker att det är motbjudande att ens tänka tanken på att dela min man med andra. Jag behöver heller inte bekräftelse från flera olika. Jag är nöjd med vår relation. Mer än nöjd faktiskt.
    Så åsikter kan inte vara fördomsfulla? Jag tycker också att dina åsikter är fördomsfulla.
  • Anonym

Jag är monogam för att jag aldrig nånsin varit förälskad i och älskat (samt varit sexuellt attraherad) av två personer samtidigt.  Jag träffade min man, blev förälskad och har fortsatt älska honom i 30+ år. Visst finns det män som är snyggare och kanske mer spännanhde i sängen än min man, men för mig handlar kärlek också om tillit. Även om det är lätt att bli förälskad är det svårare att älska och att låta sig älskas utan reservationer.

Jag kan inte se mig själv i en polygam relation för att jag skulle aldrig kunna vara reservationslös med fler än en vuxen. Och för att jag ska kunna ha en meningsfull och djup relation måste jag kunna lite på min partner och släppa alla reservationer.

Men jag inser ju att alla inte är som jag. Så länge det är vuxna människor och de får välja själva, bryr jag mig inte om hur andra lever. Huvudsaken de är lyckliga och inte försöker tvinga mig att leva som dem.

• Anonym

För att ingen av oss vill knulla runt som kåta djur med allt skräp.

• Anonym

Varje gång jag ser mig omkring på män, så jämför jag bara med min underbara man, som är så jävla snygg, det finns ingen som jag kan gå igång på som min man, så varför ha sex med någon annan? 

Men jag antar att alla som lever i polygama relationer, inte har hittat en person än. som kan uppfylla alla deras behov.
    Min man uppfyller mina och jag hans. Varför umgås med andra, sexuellt, när alla ens behov blir uppfyllda av ens partner. 

• Anonym
    Med Lem skrev 2012-12-27 12:18:09 följande:
    fördelar med monogama relationer innefattar men är ej begränsade till:

lägre risk att smittas av könssjukdomar.
    bättre möjligheter att bli bra älskare åt varandra.
    hög tillit till varandra medger att man är bra stöd åt varandra i kriser.

men: vilken relationstyp man vill leva i förefaller vara ett ganska stabilt personlighetsdrag. jag minns inte alla siffror längre, men ca 50% vill leva monogamt. det finns inget skäl till det: man bara är sån. ytterligare nåt tiotal procent klarar att leva monogamt för att visa respekt för en partner som har monogam läggning.
    vilket relationstypsbehov man har bör ses som ingående i ens läggning p s s som bisexualitet eller så. och bör dekkareras öppet inför partnern.
    vill man inte vara monogam bör man inte leva med nån som behöver en monogam relation.
Svar på tråden Varför har ni monogama relationer ?