Anonym (Krångel) skrev 2012-12-26 12:38:34 följande:
Flytten var planerad sedan mars förra året. Vi är separerade och har tre barn som vi har v/v. Jag har inget jobb på bostadsorten och har därför sökt jobb på annan ort som vi gemensamt bestämt. Jag har ordnad förskoleplats , skrivit på lägenhetskontrakt och fått jobb på den nya orten. Nu plötsligt vill han inte skriva på papper och jag undrar om jag kan flytta ändå? Han har berättat för myndighetspersoner i den nya kommunen om våra flyttplaner så har han verkligen rätt att ändra sig när jag har jobb och lägenhet och är på väg? Hur mycket velighet kan jag acceptera när vi har gemensam vårdnad? Barnen vill ju också veta var de ska bo.
Kommer flytten påverka umgänget? Kan ni fortsätta med varannan vecka? Är barnen skrivna hos dig?
Det som händer om du flyttar utan pappans medgivande är att han kan stämma dig på boendet, att barnen tvingas tillbaka till honom och att du blir varannanhelgsförälder. Det krävs att pappan agerar dvs stämmer dig. Han kan också höra av sig till Dagiset på ditt nya ställe och verkligen förbjuder dagiset att ta emot era barn. Det gäller ju då förstår att pappan verkligen är beredd att ha barnen på heltid. Pappan kan inte tvinga dig att bo kvar.
Gör pappan ingenting kommer Skatteverket göra en utredning om var barnen faktiskt bor och skriva barnen där dvs med dig.
Men OBS! Du kan alltid flytta vart du vill. Du har INTE "kommunarrest" bara för att du har barn. Rent generellt brukar beslutsfattare undvika att byta skola för barn. Om barnen är så stora att de börjat skolan brukar de tvingas att bo kvar. Ju yngre barnen är ju lättare är det för en mamma att bara flytta.
Mitt råd till dig är att FLYTTA! FLYTTA
NU! Det blir bara svårare ju längre du väntar.