• Anonym (oroli­g mamma)
    Äldre 26 Dec 15:59
    4024 visningar
    1 svar
    1
    4024

    Aggressiv 5åring

    Hej
    jag är en orolig mamma till ett barn på 5 år med fruktansvärt respektlöst och agresivt beteende. Det började för ca 2-3 månader sedan. Jag är en ensamstående singel mamma kanske ska tilläggas . pappan finns inte med i bilden alls sen 4år tillbaka i tiden.
    barnet är relativt lugnt, kramigt och närgånget och vill gärna mysa ibland men så helt plötsligt  kan de sedan växla om och blir fullständigt otrevligt, uppkäftig , agresiv och gnälligt angående allt jag säger. Lyssnar Inte ett dugg på vad man säger och när man försöket tala om att beteendet är fel får man bara något kaxigt svar tillbaka. När vi är ute bland folk så är det en mardröm. Barnet springer överallt. Skriker, slår mig, och det går inte att få honom lugn. Vid ett tillfälle har han även bitit mig så hårt att de började blöda. Det går så långt att jag bryter ihop. Förut har han alltid varit snäll på dagis och ute bland folk men nu har även dagis börjat reagera och som sagt så går han heller inte att ta med sig ut. Jag har kommit till den gräns att jag börjar känna mig som en fruktansvärt dålig mamma och att alla Medel är förgäves. Jag börjar nu bli väldigt orolig för mitt barn och hur de ska gå för honom i framtiden. Vad kan detta bero på och hur ska jag hantera detta? Jag vet inte hur mycket till jag orkar. Jag vågar nästan inte gå utanför dörren med honom längre pga att jag inte vet om han ska få ett utbrott eller om han ska springa ifrån mig.

     

  • Svar på tråden Aggressiv 5åring
  • Äldre 29 Dec 12:26
    #1
    +1

    Hej!
    Din son har kommit in i en fas av självständighetsutveckling som går utöver dina gränser. Att han gör det är inte konstigt eller onormalt på något sätt, men som ensamstående är det alltid svårare att hantera.
    Det som är viktigt i det här läget är att du skapar situationer som du kan begränsa och hålla i. Träna honom sedan successivt med större utmaningar. Prata med honom om vad som gäller innan ni tex går ut och vad som händer om det inte funkar. Var sen noggrann med att leva upp till det.
    Ta gärna hjälp av anhöriga, gärna män, som hjälper dig med gränssättningen. Han kommer inte att lugna sig förrän du visar att det är du som bestämmer.
    Lycka till!
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Aggressiv 5åring