• sweetcandy

Hur tungt är tunga lyft?

Ja, lite som rubriken lyder..

Man har ju hört att man ska undvika tunga lyft som gravid. Jag jobbar med att leverera paket till olika företag. Och det kan vara allt från dokument som väger nästan ingenting, till tunga kartonger med massa prylar i.

Det är ganska mkt stress i jobbet, man ska hinna klart inom visa tider. Mycket spring, och endel har hemma företag och då kan det bli spring i trapphus.

Nu har jag en pirra i bilen, så lite hjälp av den får jag.

Men funderar lite på hur jag ska klara av mitt jobb när jag blir gravid! Är lite orolig, då jag är relativt ny på jobbet. Och skulle jag bli gravid, så vill jag vänta till v.12 innan jag berättar om det..

Ni som har tunga jobb, hur har ni klarat er?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Hur tungt är tunga lyft?
  • Orkide

Har för mig att tunga lyft är på ca 20kg. Det fick jag som förklaring av försäkringskassan..

• sweetcandy
    Orkide skrev 2012-12-26 18:21:20 följande:
    Har för mig att tunga lyft är på ca 20kg. Det fick jag som förklaring av försäkringskassan..
    Okej, några paket väger ju lätt över 20 kg

Du vet inte hur skadligt det kan vara med tunga lyft?

Är inte så insatt i det här eftersom jag aldrig varit gravid eller haft jobb med så tunga lyft!

• Orkide

Det ska nog inte vara skadligt om det inte upprepas flera gånger per dag eller om man fått restriktioner av BM eller läkare. Men i början av graviditet behöver du inte oroa dig för att det ska vara skadligt.

• sweetcandy
    Orkide skrev 2012-12-26 18:44:14 följande:
    Det ska nog inte vara skadligt om det inte upprepas flera gånger per dag eller om man fått restriktioner av BM eller läkare. Men i början av graviditet behöver du inte oroa dig för att det ska vara skadligt.
    Tusen tack för svaren :) Nu känner jag mig inte riktigt lika orolig :)
    Antar att jag får mer info från BM när det väl är dags :)

Trevlig kväll!
  • Orkide

Koppla av o njuut av att vara gravid

Pirra är som en kärra man kan lasta saker på typ. Sök på google efter bild

• sweetcandy
    babyblå skrev 2012-12-26 18:55:59 följande:
    Vad är en pirra? :)
    Som en liten kärra är väl bästa sättet jag kan förklara det på! :)
  • vivianne
    babyblå skrev 2012-12-26 18:55:59 följande:
    Vad är en pirra? :)

Här i Skåne kallar vi det för "säckakärra" om det säger dig något
  • GeRDiS

Jag fick order av min läkare att inte lyfta tungt pga prematuravärkar och då sa han att allt över 10kg är tungt!!!

Lycka till!!!

• fortsätt paddla

För mig som är 155 cm och väger under 50 kg är 10 ett tungt lyft. För någon som är längre och starkare, ja du förstår;)Där har fk en rätt snäv gräns och sätter den på 20 kg.
    I början på graviditeten är det nog inga problem med lyft ( lyft på rätt sätt, med benen) men tycker nog att du kan ansöka om havandeskapspenning från fk senare. Det kan man få dom sista två mån? Av graviditeten om man har ett tungt lr farligt jobb.

• hannis

Jag jobbar som polis och jag har både lyft tunga berusade gubbar, bytt däck och slagit in dörrar när jag har varit gravid. I början är det ju ingen fara alls utan det är mer på slutet som man skall vara försiktig med tunga lyft eftersom ligament och leder är mer rörliga och det är större risk för skador.

Har man barn sedan innan så tvingas man ju lyfta hela graviditeten. Min son väger 14 kg och jag lyfter honom dagligen fast jag är höggravid. Ibland har man inget val.

Svar på tråden Hur tungt är tunga lyft?