• Nyfiken gul

Testamente om plasering av ens barn?

man kan inte testamentera bort sina barn, det fungerar inte så. 

Skulle ert barn bli föräldralös medans det är omyndigt så är det socialtjänstens sak att utreda vart barnet ska vara.  Som anhörig får man ansöka om att få bli familjehem till barnet men det är utredningen som visar vart det är bäst för barnet att bo. 

är det någon i livet då som kan berätta hur familjerna beter sig mellan hemmets fyra väggar så är det i en socialutredning sånt måste komma fram till grund för barnets trygghet.

ni kan ha åsikter om vem som kan tänkas ta hand om ert barn men ni har inte makt att bestämma det. 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Nyfiken gul

jag kan tillägga att jag har ett barn i familjehem/fosterhem och skulle jag o min make förolyckas i en olycka tex så vårt gemensamma barn blir föräldralöst så betyder inte det att det automatiskt hamnar i den familj där mitt barn redan är placerat. Även om det skulle vara min önskan.

ett nytt barn är en ny situation och en ny utredning. 

• Nyfiken gul
    Blåsippan84 skrev 2012-12-26 22:29:31 följande:
    Det är det vi är rädda för. För utåt är de helt "perfekta" så skulle det bli någon utredning på de är de det självklara valet som sagt. Det är bara min familj som vet hur det är. Har dessvärre ingen så nära vän att jag delar allt med. Skulle dock nog kunna ge ett ex till min mans familj. Men de är som sagt på pappret inte de bästa med liten bostadsrätt och ett par betalningsanmärkningar som de fick för ett par år sedan. Men den kärlek de ger är något vi vill ge vår son.

Allt detta kom upp igen nu efter vi setts i jul:(.
    fast det där vet ni ju inte, en socialutredning ser inte bara fina jobb och bra inkomst som skäl för ett barn att bli placerat . Det är mer komplext än så .  en sån utredning tar inte en vecka direkt. 

och som sagt var, livet kan förändras, om katastrofen skulle inträffa så kanske inte dina släktingars liv är som dom är idag.  Och er plötsliga död kan också sätta stenar i rullning så saker o ting händer i släkten.  
Svar på tråden Testamente om plasering av ens barn?