• Brumma

Testamente om plasering av ens barn?

Det är klart ni kan framföra en önskan om vem som isåfall ska bli vårdnadshavare - det är inte säkert att det blir så men er önskan räknas med.
    Vad ni även kan göra, som kan göra att det väger över åt er önskan är att utse en ekonomisk förmyndare. Jag blir ekonomisk förmyndare åt min systerson - OM det skulle inträffa ngt med både hans mamma och pappa. Det innebär att jag kommer att ha ansvar för hans arv till den dag han fyller 25 (har jag för mig). Jag har pratar med min syster om ungefär vad arvet kan läggas på (körkort, lägenhet mm), och vi har ungefär samma tänk.
    Skulle ngt hända mig tar min bror över som förmyndare.
    Mitt förslag är att ni tar kontakt med en advokat (familjerätten tror jag inte kostar så mkt), och skriver papper om önskemål angående önskad vårdnadshavare, boende och samtidigt utse en ekonomisk förmyndare. Då har ni tydligt visat er vilja, och även om rätten utser en annan vårdnadshavare än ni önskar kommer personen ni vill ska vara det ändå ha viss insyn i barnets liv.
    Lycka till!

• Brumma
    Anonym skrev 2012-12-27 15:04:13 följande:
    Man kan inte testamentets barn så det finns inget de förvarar om man inte skriver ett över sina tillgångar papper om barn förvara de ite om du går tillbaka ser du tråden handlar om vad som händer med barn inte tillgångar!

Snälla du.. Självklart kan man inte testamentera sina barn - de är inga ägodelar.. Däremot kan man absolut skriva in sin vilja angående vem man önskar skall bli vårdnadshavare i sitt testamente - alltså även förvara det hos Fonus. Fonus bestämmer inte vad som står i testamentet, de förvarar det bara... lawline.se/answers/1154
  • Brumma

Förlåt - menade såklart familjens jurist... Inte familjejuristen :)
    Eller ngt liknande ställe :)

Svar på tråden Testamente om plasering av ens barn?