• luloli

Någon vars barn haft besvärlig astma som efter utredning sedan visat sig vara något annat?

Vår yngsta son som fyller tre år om en månad har infektionsastma, han har haft besvär sedan han var 3 månader gammal och nu de sista 1.5 åren har den förvärrats trots intensivare behandling.

Han har i snitt 2 luftvägsinfektioner i månaden oavsett tid på året då vi behöver ge honom flera doser Airomir per dygn, framförallt nattetid.
    Oftast har han varken feber eller är snorig utan han blir bara hostig.

Han har heller inte mycket besvär när han är vaken och "uppe" utan det är värst på natten då han ligger ner, ja, besvären kommer egentligen direkt, redan innan han hunnit somna.

Hans säng är upphöjd ca 15 cm under de främre sängbenen plus att vi har en ca 5 cm hög kudde under framdelen av madrassen- alltid.

Han får Singulair varje kväll (dosen har ökats från att enbart ges under infektioner till att ges alltid), får underhållsdos Flutide 100 mikr (2x50) morgon och kväll året runt och under infektion ökas dosen till 125 mikr morgon och kväll.
    Airomir vid behov.

Nu tycker överläkaren som vi regelbundet går hos på barnmottagningen att han ska utredas för eventuella allergier.
    I första hand mögelsporer och kvalster (husdammskvalster?).

Finns det någon annan med liknande erfarenheter?
    Att man först trott att det varit infektionsastma men att det sedan visat sig vara allergi eller annat?
    Och i så fall vad?

Ska tillägga att vi inte har några husdjur (bara fiskar ) och att ingen av oss röker eller använder parfym.

• Svar på tråden Någon vars barn haft besvärlig astma som efter utredning sedan visat sig vara något annat?
  • SockerStinn

Vi har liknande fast det har inte blivit värre och inget annat misstänks heller. Viss brist på IgA bara, inget mer. Men vi ger  seretide ist för flutide, funkar mycket bättre eftersom det är luftvägsvidgande också. Vi ger alltid airomir5-15 min. innan, då har den bättre effekt.

Ett tag misstänkte vi mjölkallergi, men det har vi helt uteslutit nu (genom uteslutning och provokation efter att tester inte visat något).

Någon annan allergi än matallergier har vi aldrig misstänkt eftersom han haft astman så tidigt (från 6 mån iaf, minns inte riktigt när det startade). Men för er har det ju förvärrats, så det är väl bra att de kollar att det inte är något mer.

Här har det alltid varit barnmedicin som skött hans astma, vi gick dit varje halvår plus vid behov, så säkert en gång i kvartalet efter det första lugnade sig. Men nu räcker det med en gång  om året.

Håller tummarna för att det snart blir bättre för din grabb! Låter bra med kontakt med barnmedicin! 

• luloli

Tack för ditt svar.

Skönt att det inte var någon allergi!

"Puffar upp" tråden lite

• Linda 237

Min son har svår reflux och har fått astma av det. Han hostar massor på nätterna. Jag läste någonstans att många med astma som inte svarar på behandling kan ha reflux. Det finns en körtel bakom näsan som kan ge stora besvär på nätterna med snarkningar och andningsuppehåll. Be om en remiss till en öron, näsa och halsmottagning som kan kolla på hans körtel och halsmandlarna så kan ni utesluta att dom är förstorade och drar på sig infektioner på grund av det. Hoppas det Löser sig snart.

• luloli

Tack för ditt svar.

Låter intressant det där med reflux. Hur märkte ni att han har det?

Visst är det när man har problem med sura uppstötningar?

Sonen här har aldrig visat några symptom med ätandet eller ont i magen eller så, fast å andra sidan är det kanske inte så lätt att kunna förklara sådana besvär om man är så liten heller.

Det här med körtel bakom näsan känner vi väl till då båda storebrorsorna opererat bort det samt sina tonsiller.

Den yngsta killen har inga sådana besvär på nätterna som de stora hade innan sina op. såsom snarkningar, nästäppa och andningsuppehåll, utan han har enbart hosta så det känns inte som att det är någon körtel eller tonsillerna som spökar.

• Linda 237

Min son kräktes hemskt mycket och har Svår reflux men det finns något som heter tyst reflux som ger uppstötningar på natten utan att man kräks. Det kan ju vara värt att kolla upp. Jag har två astmabarn och min tjej på 4 år har tagit bort körteln och hennes astma blev márkant mycket bättre men då var ju hon täppt i näsan också. Hon hade inga snarkningar men var ständigt täppt och sjuk. Nu är hon fortfarande förkyld varannan till var tredje vecka och det verkar inte vara nått man kan göra åt. Hmm min son som är 19 månader har 125 mmg morgon och kväll som underhållsdos och har haft det sen han var 10 månader. Vid infektioner får han 4x125 i 3 dagar och hjälper inte det får vi fortsätta i 5 dagar. Hur mycket Singulair får han??

• Scratt

Min äldsta (4 år) hade det så som din son har, täta anfall och mkt mediciner. Det visade sig vara allergi. Pälsdjur, pollen och sängkvalster är det vi hittat hittills.
    Så vi gjorde oss av med katterna, fick en ny medicin som hon ska ta innan hon träffar djur, men ska helst undvika dom så mkt vi kan. Pollen vet jag inte hur det kommer gå med, vi får se till våren.
    Sängkvalster fick vi köpa speciella skydd som hon kan ha i sängen.
    Nu har vi minskat mediciner till en påse singulair på kvällen och en dos flutide på morgon. Airomir och aeros och betapred vid behov

• SockerStinn
    Scratt skrev 2012-12-28 16:28:06 följande:
    Min äldsta (4 år) hade det så som din son har, täta anfall och mkt mediciner. Det visade sig vara allergi. Pälsdjur, pollen och sängkvalster är det vi hittat hittills.

Så vi gjorde oss av med katterna, fick en ny medicin som hon ska ta innan hon träffar djur, men ska helst undvika dom så mkt vi kan. Pollen vet jag inte hur det kommer gå med, vi får se till våren.

Nu har vi minskat mediciner till en påse singulair på kvällen och en dos flutide på morgon. Airomir och aeros och betapred vid behov

Hur gammal var hon när astman började? Hur gammal när den började bli värre?
  • Scratt

Jag vet inte hur gammal hon var när den började, från början var det inte så ofta, så det skylldes ju på infektionsastma, hon blev mkt sämre i somras när hon fyllde fyra och vi skaffade kattungar och hennes moster som hon umgås med ofta, skaffade hund.

Hon har alltid haft sömnproblem, sovit oroligt, snarkat, vart väldigt trött trots typ 14-15 timmars sömn per natt.
    Detta blev bättre så fort vi började förebygga kvalsterproblemen.

• luloli
    Linda 237 skrev 2012-12-28 16:22:05 följande:
    Min son kräktes hemskt mycket och har Svår reflux men det finns något som heter tyst reflux som ger uppstötningar på natten utan att man kräks. Det kan ju vara värt att kolla upp. Jag har två astmabarn och min tjej på 4 år har tagit bort körteln och hennes astma blev márkant mycket bättre men då var ju hon täppt i näsan också. Hon hade inga snarkningar men var ständigt täppt och sjuk. Nu är hon fortfarande förkyld varannan till var tredje vecka och det verkar inte vara nått man kan göra åt. Hmm min son som är 19 månader har 125 mmg morgon och kväll som underhållsdos och har haft det sen han var 10 månader. Vid infektioner får han 4x125 i 3 dagar och hjälper inte det får vi fortsätta i 5 dagar. Hur mycket Singulair får han??

Ja, det kanske kan vara värt att kolla om inte allergiproverna visar nåt.

Han får 4mg Airomir/dygn.
    Scratt skrev 2012-12-28 16:28:06 följande:

Usch, jobbigt med allergier men samtidigt skönt att ha hittat felet så man kan få stopp på eländet!

Det är ju så oerhört frustrerande när man inte kan hjälpa sitt barn, när medicinerna inte funkar som de ska och stackarn går med sin fördömda hosta vecka ut och vecka in

Nu testar de ju honom för både husdammskvalster och sängkvalster och det sistnämnda känns ju som att det faktiskt skulle kunna vara just därför att han blir så väldigt mycket sämre nattetid jämfört med dagtid.

Men bortsett från att hostan stör honom så sover han bra, inte oroligt och han är inte täppt eller snarkar.
  • jinjin

Vår son har också försämrad agi och fick därmed lunginflammation lätt. De rekommenderar att han ska äta konstant en låg dos av antibiotika. Vi ska utreda lite mer innan vi tar beslut men kolla gärna agi.

• yodi

intressant tråd.
    minstingen har haft infektions astma sedan hon var några månader gammal, i början fick hon flytande ventoline men när hennes besvär förvärrades nu i höstas så fick hon fluitide och airomir.

fluitide ska hon ha dagligen som underhåll och airomiren vid behov, det fungerar bättre nu även om vi fortfarande märker vissa besvär. mest hosta på natten.

men vi har husdjur hemma och astma sköterskan på vc tog min oro för allergier på allvar (vilket läkarna inte gjort) så hon testades för hund,katt och häst och det var negativt.

Svar på tråden Någon vars barn haft besvärlig astma som efter utredning sedan visat sig vara något annat?