Inlägg från: Tonårsmamman1 |Visa alla inlägg
  • Tonårsmamman1

Det nya betygssystemet

traveler skrev 2012-12-27 10:37:00 följande:

Ja alltså lite mörkrädd blev jag ju när det visade sig att han hade så mycket E. I min värld är E jämnställt med G minus. Självklart så är vi glada att han inte hade F (underkänt) i något ämne men det blir ju svåra och svårare ju högre upp i årskurserna han kommer. Han tar medicin för sin ADHD, annars hade det kanske sett värre ut. Men, men jag ska väl inte måla fan på väggen, det är ju slutbetyget i nian som är det viktigaste. Givetvis är det viktigaste att han inte är underkänd i något men som snedtak säger så vill man ju att ens barn skall kunna konkurrera om platserna på gymnasiet.

Hehe, sen har jag också hört att för att få ett A i en kurs så måste man ha A på alla delmoment. Alltså A på alla prov och läxförhör i ämnet. Om det är så det funkar så tror jag inte att Jan Björklunds vision att höja betygen i den svenska skolan kommer att hålla.  

Det är väl kunskaperna han vill höja, inte betygen. Vi har betygsinflation i Sverige, samtidigt som undersökningar visar att 
    kunskaperna blir sämre.

• Tonårsmamman1
    Skepparen skrev 2012-12-27 13:11:24 följande:
    Jättefin förklaring, tack för din tid!

En fråga då:

Varför då dessa "mellanbetyg"? Det lämnar ju fortfarande utrymme för tvivelaktiga omdömen från betygsättarna.
    "Det var  ju nästan ett C så du får du ett D" till en mönsterelev och "Det var tyvärr inte nog för att få ett C så det blir ett E till dig" till grabben med myror i brallan.

För jag antar att de fina graferna du visade är framtagna av något system där man petar in mätningarna från en viss elev och sedan får det förevisat grafiskt? (Nästa följdfråga är väl varför man då inte bara pratar siffror, det lär ju systemet göra internt ändå? )

Vad jag förstått så har man flera steg för att det ska löna sig för eleven att höja sig, eftersom man får några poäng till. Om man har VG, så kan man kämpa jättemycket men ändå inte nå upp till MVG. Då får man ändå betalt för det om man når halvvägs, dvs man får B, 17,5 p.
Svar på tråden Det nya betygssystemet