Inlägg från: Skepparen |Visa alla inlägg
  • Skepparen

    Det nya betygssystemet

    Free Spirit Free Love skrev 2012-12-27 12:28:08 följande:
    Frågor på de?
    Jättefin förklaring, tack för din tid!

    En fråga då:

    Varför då dessa "mellanbetyg"? Det lämnar ju fortfarande utrymme för tvivelaktiga omdömen från betygsättarna.
    "Det var  ju nästan ett C så du får du ett D" till en mönsterelev och "Det var tyvärr inte nog för att få ett C så det blir ett E till dig" till grabben med myror i brallan.

    För jag antar att de fina graferna du visade är framtagna av något system där man petar in mätningarna från en viss elev och sedan får det förevisat grafiskt? (Nästa följdfråga är väl varför man då inte bara pratar siffror, det lär ju systemet göra internt ändå? )
     
  • Skepparen
    Tonårsmamman1 skrev 2012-12-27 13:21:45 följande:
    Vad jag förstått så har man flera steg för att det ska löna sig för eleven att höja sig, eftersom man får några poäng till. Om man har VG, så kan man kämpa jättemycket men ändå inte nå upp till MVG. Då får man ändå betalt för det om man når halvvägs, dvs man får B, 17,5 p.
    Jo, det förstår jag men jag menade varför det inte finns en tydlig avgränsning för när de betygen skall sättas. Det lämnas ju till betygsättares godtycke efter vad jag förstår, eller har jag fel och det finns en "mall" för där D är utsatt med?
  • Skepparen
    Free Spirit Free Love skrev 2012-12-27 16:00:10 följande:
    Blir så arg! Hade skrivit ett långt inlägg, men när jag postade så tyckte FL tydligen att jag tog för lång tid på mig!! Men jag ska försöka skriva om de :) 
    Tack för det, alltid lika jobbigt när något man knåpat länge försvinner ut i cyberrymden.
    Free Spirit Free Love skrev 2012-12-27 16:00:10 följande:
    Sen så ska vi ju garanterat inte sätta betyg efter en viss elevs beteende, de betygen togs bort på 60-talet om jag inte minns fel!
    Joråsåatte. Eller hur. 
    De ironiska internetglosorna man kan skriva om den meningen är många.

    Jag tror att alla som gått i skolan under sjuttiotalet och åttiotalet, mina årtionden, vet att även om betygen i uppförande och ordning var borta fanns det ingen som helst möjlighet att nå toppbetyg om man inte fjäskade lagom för rätt individer. Jag tror inte att det förändrats sedan dess.
    Free Spirit Free Love skrev 2012-12-27 16:00:10 följande:
    Och ja, de ska finnas resurser för dessa elever med "speciella behov" (hatar de uttrycket, vill hellre använda "mänskliga behov"). De saker som behövs mest för alla elever och lärare är tid och resurser, men tyvärr finns inget av de, och de är ett problem.
    De andra barnen då, de som klarar av att sitta stilla och räkna sin matte, läsa sina böcker och göra sina läxor i tid. Har de omänskliga behov då?

    Personligen tycker jag att vi idag gör samma fel som på åttiotalet. Vi fokuserar helt på eleverna med "särskilda behov" och glömmer helt bort alla duktiga elever som gör som det som förväntas av dem.
    Det lönar sig att vara krånglig och det tror jag är helt fel väg att gå. Om vi ser på de länder som ligger före oss i listan, vilket tyvärr är rätt många, har de länderna då samma syn på vad de lägger resurserna på?

    Personligen tycker jag att det skulle vara bra om skolan för en gångs skull faktiskt premierade de duktiga eleverna.

    Nu har vi kört det här mänskliga experimentet i tjugo år och det har bevisligen inte fungerat. 25% av grabbarna i nian har läs och skrivproblem idag. Samtidigt har "toppeleverna" (om man med dem menar de som söker till de svåraste utbildningarna) även de blivit sämre sett mot på 80-talet. 


  • Skepparen
    Free Spirit Free Love skrev 2012-12-27 16:55:01 följande:
    Personligen så tycker jag att man ska fokusera på alla elever...
    Det är en omöjlighet att fokusera på alla elever. Att fokusera innebär att lägger fokus på något och låter det andra förbli suddigt. 

    Jag tror att en del av skolans problem idag beror på just sådana här grejer. Att man från centralt håll tror att bara man säger att "alla skall vara i fokus" så kommer det att bli svinbra.

    Menar man allvar med att alla skall vara i fokus menar man att alla skall få lika mycket tid i anspråk. Det är dock inte det som menas, utan det förutsätts fortfarande (som jag förstått det, rätta mig om jag har fel) att de duktiga eleverna skall klara sig på egen hand i större omfattning än de svagare.
  • Skepparen
    Free Spirit Free Love skrev 2012-12-28 11:37:45 följande:
    Man kan vissa hålla alla barn i fokus, om det bara ges TID för det. Mindre klasser och mera tid för läraren att vara lärare så skulle alla barn kunna känna sig sedda och hörda i klassrummet. Men problemet är att det inte finns någon tid, och det är det som är roten till allt dåligt i skolan.

    Varför de duktiga barnen får "klara sig själv" i skolan idag är för att man inte kan skita i de som ligger efter. Självklart borde alla barn utmanas på den nivå som just de barnet ligger på. Men om du är ensam lärare för 30 barn, och 15 av dem inte fattar vad det är de ska göra trots att man har haft en genomgång på 30 min om vad det är man ska göra, så måste man faktiskt sätta sig ner och förklara det för dem igen. Man kan inte bara "jaha, synd för dig.." Alla barn som inte hänger med måste få extra hjälp till att kunna hänga med, men när den extrahjälpen inte finns så måste läraren göra det extra utöver sitt ordinarie arbete.
    Den tiden alla lärare lägger ner på att vara extrahjälp skulle egentligen gå till att utmana de som ligger i framkant. Men som sagt så finns inte den hjälpen, så därför blir de lärarens jobb, och då försvinner den tiden som de skulle lägga på de "bättre barnen".

    Förstår du problematiken?
    Det du säger är alltså att skolan, idag såväl som på min tid således, prioriterar de svaga eleverna på bekostnad av de bättre. Att man idag, precis som förr, bromsar de duktiga barnen så att inte de springer för långt i förväg. Allt för att de svaga inte skall komma allt för långt efter.

    Jag tycker att det är för bedrövligt. Jag vill att mina barn skall få en adekvat utbildning som utmanar dem och får dem att anstränga sig. Att bara sitta och slentrianläsa -räkna -idissla ger ingen läslust och efter ett tag upphör längtan efter utmaningar.

    Till ettan kommer eleverna efter intensiva förskolestudier av erfarna och utbildade pedagoger (sic!).
    Väl där tas de emot av drivna och engagerade lärare som skall lära dem allt.
    Där börjar det gå åt skogen och varför gör det det?
    Handlar det om "resurser"?
    När jag började lågstadiet var vi 23 ungar på en lärare. Hon hette Anna och var aningens äldre än gud.
    I mellanstadiet blev vi 27 elever på en lärare och det var inga problem att få tiden att räcka till där.
    Högstadiet var vi 33 elever på en lärare och även det fungerade.

    Vad är skolans problem idag?
    Antingen är lärarhögskolorna absolut sämst på att utbilda nya lärare, eller så är något annat generalknas i skolsystemet. Och nej - här går det definitivt inte att skylla på resurser. Varför krävs det högre personaltäthet per elev idag för att lära eleverna mindre än vad de kunde förr?

     
  • Skepparen
    Free Spirit Free Love skrev 2012-12-28 12:50:39 följande:
    Jag antar att de va några år sen du gick i grundskolan? Lärarutbildningen idag är fantastisk, och problemet ligger inte där, det som är problem idag är alla andra måsten som lärarna behöver göra som man inte behövde då.
    De är inte tiden på lektionen som tar tid, utan allt annat som lärare idag måste gör. all dokumentation som hela tiden måste göras för att "hålla ryggen fri" som det så fint heter, annars kan läraren bli av med sin licens och då också bli av med sitt jobb. Så att istället ta sin planeringstid (där du ska planera en pedagogisk och didaktisk lektion), och göra allt annat som inte hinns med men måste göras.

    som att tex:  maila föräldrar (om vad?), skriv veckobrev (om vad?), göra lpp:er, närvaro/ frånvaro dokumentation, göra åtgärdsprogram för de behövande och utvecklingsprogram för alla, samtala med elever om deras utveckling (ingår inte det i punkten "ha utvecklingssamtal med elev nedan?), samtala med kolleger om elever utveckling, ha utvecklingssamtal med elev, med föräldrar, möte med ledningen, gå på kurser (för att ha den nyaste insikten av pedagogik), skriva bedömningar (i ett buggat program), skriva betyg, rätta prov, analysera och bedöma elevers svar (både muntliga och skriftliga), ha möte med arbetslaget, kanske äta lunch och mycket mycket mera...
    Jo, det var några år sedan. Vad det nu har med saken att göra. 

    Nästan allt du listar är sådant som mina lärare gjorde med så att det skulle vara en sådan extremt mycket högre belastning håller jag för osannolikt.

    På vilket sätt menar du att lärarutbildningen är fantastisk?  En lärare skall lära ut ett eller flera ämnen. Enda sättet att mäta utbildningens värde måste väl då vara att mäta hur bra lärarna sedan blir på att lära ut. Vilket de än så länge bevisligen inte är.

     
    Jag tror att en del av problemet är att det sitter en massa flumtomtar på lärarhögskolan som tycker att det är viktigare att lektionerna är pedagogiska och didaktiska än att eleverna faktiskt lär sig något på dem. När eleverna sedan failar grovt i enkel läs och skrivförståelse kan man ju alltid skylla på regeringen, samhället, tomten, fan eller hans moster.
Svar på tråden Det nya betygssystemet