Inlägg från: SweetNilam |Visa alla inlägg
  • SweetNilam

Det nya betygssystemet

En formativ bedömning av eleven skall råda, med en summativ slutbedömning som är själva betyget. Det är iaf vad den mesta forskning säger och det är vad de nya kunskapskraven är författade utefter. För att nå A krävs det att du uppnår alla kunskapskrav. I ämnet svenska är det upp emot 14 st (många som ofta går hand i hand, men ff enskilda kunskapskrav). I något annat är det så "få" som fyra. Det handlar således inte om ett betyg på ett prov eller läxförhör, utan om elevens helhetsförmåga. Nu är det ju så att på en termin hinns det sällan med att testa alla 14 kunskapskrav i svenska. Du får hålla dig till några, och dessa hinner du oftast inte testa mer än en eller två ggr. Eleven får inte särskillt mycket tid på sig att visa sina kunskaper m.a.o. Då blir det lätt så att läraren går på prov eller dyl där resultaten går att jämföra. Det sparar tid och kraft- tyvärr må sägas. Att betyg på delmoment sammanfattas och blir ett slutbetyg är fel tex att A, A, C, C skulle bli ett B i slutändan- Utifrån prov sett. Hade detta varit en matris över elevens kunskaper där läsning, läsförståelse och analysförmåga uppgått till A- nivå, men dess förmåga att skriva inlevelsefulla och innehållsrika texter ligger på en C nivå. Ja DÅ är det befogat med ett B i (termins)betyg. Det får inte gå till som så någon berättade att delmoment "sammanfattas"- iaf inte på grund- och gymnasieskolan. 

Sen, vad ett E resp A är värt torde väl gå att se då A är värt 20 p och ett E är värt 10. M.a.o ingen skillnad från G resp MVG. Att det sen tdligen skall vara "svårare" att få ett A säger jag inget om, mer än att om alla kunskapskrav nu är uppfyllda så är det ju ett solklart A. Enda förnyelsen från förra betygssystemet skulle väl då vara det att just alla kunskapskrav ska uppfyllas, annars blir det ett B- eller lägre- beroende på kunskapsnivån. 

F.ö mycket bra andra inlägg om detta, så det var svårt att skriva ett. Men jag hopas det nyanserar debatten mer!

• SweetNilam
    traveler skrev 2012-12-29 22:35:29 följande:

Ja absolut. Men har du inte bra betyg så begränsas antalet gymnasieutbildningar du kan söka till trots att du har kunskapen så det är ganska svårt att tänka bort signifikansen av att ha bra betyg.
    Det är endast det betyg som ges sista terminen i nian som räknas vid gymnasieansökan. Iofs ansöker eleverna till gymnasiet på höstens terminsbetyg, men det slutgiltiga är vårterminens betyg. Så han har inget att oroa sig för. Har han E nu, ska det mycket till att senare få ett F. Han kan bara bli bättre- även om jag tycker E är gott nog i många lägen!
  • SweetNilam
    Tuffen skrev 2012-12-30 14:46:26 följande:
    Fast så är det ju inte. Man kan mycket väl få ett C en termin och sedan ett F nästa, eller F en termin och C nästa. Det beror på att man vanligen inte testar alla kunskapskraven samma termin, i a f inte i åk 7-9. Man kanske testar 7 av 10 kunskapskrav ht, och de övriga 3 nästa vt. Åtminstone är det så i de ämnen som har MÅNGA kunskapskrav, t ex historia eller svenska. 
    jag vet, jag har svenska. 

Men har du en gång uppnått en kunskap, är det svårt att bli av med den. Får du C i 7 krav och E i 5 krav som testas senare kan ju betyget sänkas, men jag anser, iaf vad det gäller mina nior, att har de en gång uppnått kunskapen så kan den inte tas ifrån dem. En sak är väl om det gäller sjuor som testas för första gången, men niorna har oftast testats flera ggr och har iaf fått några chanser att bli bättre. 
  • SweetNilam
    Tuffen skrev 2012-12-30 21:48:26 följande:
    Visst, men om de t ex testas på 7 av kunskapskraven ena terminen och uppnår C på alla så får de ju C den terminen. Om de sedan testas på låt oss säga de 3 kvarvarande kraven nästa termin så räcker det ju med att de får F på ett av dem så blir betyget F. Så ser ju systemet ut numera. Hårt, men så är det. 
    Om de inte haft E i de kraven sedan tidigare så ja. Som tur har jag inga sådana "fall" i min nia, så det ska som sagt mkt till att någon skall underkännas i slutbetyget
Svar på tråden Det nya betygssystemet