specialskolor!
Jag behöver hjälp! Jag tittar nationellt (eller egentligen kanske internationellt) efter skolvarianter som jag tror skulle passa mina barn, och det är fasen inte lätt. Min förhoppning står till att det, iom nya skollagen, kommer fortsätta att poppa upp fler specialskolor för barn med högfungerande autism i landet - men det finns ju inga garantier. Vad jag kan se, så finns det INGEN specialskola över huvud taget i HELA NORRLAND.. WTF?? Stämmer det verkligen??
Det går ju egentligen inte alls hitta många fler än de få som finns i Stockholm, nån enstaka kanske i Göteborg, och ett par i Skåne. Finns att hitta några andra lite annorlunda specialvarianter, men regelrätta autismskolor verkar vara sällan förekommande. Autismklasser i nån ordentligt stabil organisation verkar det heller inte finnas många av. "Specialenheter" verkar vara det som gäller; vilket översätts till särskild undervisningsgrupp utifrån behov, där målet är att barnet så snart som möjligt ska återgå till den vanliga klassen. Låter för mig mest hotfullt; så fort det funkar så ska man stöka till det igen...
Jag vill ha en lugn skolgång för mina barn! Inte ens om jag tittar på skolorna i Stockholm, känns det så troligt att det skulle fungera. VEM har råd att bo i Täby eller Solna..?? =D Och annars ska kommunen godkänna - hur svårt är det? Nån som vet? Dessutom, dum fråga kanske men ändå, de marknadsför sig oftast som skolor med "Aspergerfokus" typ. Bara Asperger? Eller gäller det högfungerande autism också? Varför då inte skriva det..?
Jag tror fasen att jag snart blir tvungen att starta en skola själv... *mutter mutter* Som att jag inte hade NOG att göra ändå..!