• UnikFamilj

specialskolor!

Jag behöver hjälp! Jag tittar nationellt (eller egentligen kanske internationellt) efter skolvarianter som jag tror skulle passa mina barn, och det är fasen inte lätt. Min förhoppning står till att det, iom nya skollagen, kommer fortsätta att poppa upp  fler specialskolor för barn med högfungerande autism i landet - men det finns ju inga garantier. Vad jag kan se, så finns det INGEN specialskola över huvud taget i HELA NORRLAND.. WTF?? Stämmer det verkligen??

Det går ju egentligen inte alls hitta många fler än de få som finns i Stockholm, nån enstaka kanske i Göteborg, och ett par i Skåne.  Finns att hitta några andra lite annorlunda specialvarianter, men regelrätta autismskolor verkar vara sällan förekommande. Autismklasser i nån ordentligt stabil organisation verkar det heller inte finnas många av. "Specialenheter" verkar vara det som gäller; vilket översätts till särskild undervisningsgrupp utifrån behov, där målet är att barnet så snart som möjligt ska återgå till den vanliga klassen. Låter för mig mest hotfullt; så fort det funkar så ska man stöka till det igen...

Jag vill ha en lugn skolgång för mina barn! Inte ens om jag tittar på skolorna i Stockholm, känns det så troligt att det skulle fungera. VEM har råd att bo i Täby eller Solna..?? =D Och annars ska kommunen godkänna - hur svårt är det? Nån som vet? Dessutom, dum fråga kanske men ändå, de marknadsför sig oftast som skolor med "Aspergerfokus" typ. Bara Asperger? Eller gäller det högfungerande autism också? Varför då inte skriva det..? 

Jag tror fasen att jag snart blir tvungen att starta en skola själv... *mutter mutter* Som att jag inte hade NOG att göra ändå..!Drömmer

• Svar på tråden specialskolor!
  • UnikFamilj

Visst är aspergers och hfa typ samma sak, men tidigare har man ändå gjort ganska stor skillnad - aspergers=smarta och med lindriga besvär, hfa=udda, och nästan obefintliga för alla med autism har begåvningsbekymmer (OBS ironi). Och om man då väljer att "marknadsföra sig" med gamla termer och utelämna hfa så undrar man ju om det är en miss eller med mening.

Och visst är det bra med tidiga diagnoser, inget snack om det. En specialskola med inriktning på autism jobbar helt individanpassat;  enskilt eller i små grupper, man fokuserar mer på inlärningsstilar och accepterar att många är beroende av visuellt stöd, man jobbar betydligt tätare ihop med föräldrar etc etc etc. listan kan göras lång.  

• Elin 885
    UnikFamilj skrev 2012-12-28 17:10:49 följande:
    Visst är aspergers och hfa typ samma sak, men tidigare har man ändå gjort ganska stor skillnad - aspergers=smarta och med lindriga besvär, hfa=udda, och nästan obefintliga för alla med autism har begåvningsbekymmer (OBS ironi). Och om man då väljer att "marknadsföra sig" med gamla termer och utelämna hfa så undrar man ju om det är en miss eller med mening.

Och visst är det bra med tidiga diagnoser, inget snack om det. En specialskola med inriktning på autism jobbar helt individanpassat;  enskilt eller i små grupper, man fokuserar mer på inlärningsstilar och accepterar att många är beroende av visuellt stöd, man jobbar betydligt tätare ihop med föräldrar etc etc etc. listan kan göras lång.  
    ok men hur blir det när man ska söka in till gymnasiet och sedan söka till högskola etc, där får man ju inte alls den hjälpen i alla fall inte på högskola/universitet. och hur ser det ut för arbetsgivare sen?
  • Elin 885
    UnikFamilj skrev 2012-12-28 17:10:49 följande:

vet vad vad hfa står för men jag antar att det är högfungerande autism? ja det är samma, namnet asbergers är på väg bort och ersätts med högfungernade autism.

• aldrigmer

I Piteå kommun finns en AS-klass på Solanderskolan i Öjebyn, 16 platser med elever från klass 5 och uppåt. Här går även elever med högfungerande autism då AS och HFA på många sätt liknar varandra.

Norrland är 53 % av Sverige och här finns både tätort och glesbygd. "Norrland" är inte en vit fläsk på kartan, ja för storstadsbor kanske......Kräks

• aldrigmer
    Elin 885 skrev 2012-12-28 17:12:56 följande:
    ok men hur blir det när man ska söka in till gymnasiet och sedan söka till högskola etc, där får man ju inte alls den hjälpen i alla fall inte på högskola/universitet. och hur ser det ut för arbetsgivare sen?

KTH har ett utarbetat program med elevstöd och mentorer för AS/HFA.
  • aldrigmer
    Elin 885 skrev 2012-12-28 17:13:49 följande:
    vet vad vad hfa står för men jag antar att det är högfungerande autism? ja det är samma, namnet asbergers är på väg bort och ersätts med högfungernade autism.

Nej, det ersätts av Autismspektrumstörning.
  • Elin 885
    aldrigmer skrev 2012-12-28 17:16:47 följande:

KTH har ett utarbetat program med elevstöd och mentorer för AS/HFA.
    ok.
    men KTH har inte alla utbildningar, det är dessutom EN skola.
    På det universitet där jag läser så får jag sitta i egen sal vid tentamen, 1 h extra (pha dyslexi) vid tentamen och så får jag mentorstöd.
    dock så ligger skolan i en annan stad och jag studerar på distans, så vid nästa tenta ska jag försöka göra den i min stad där jag bor, dock utan extrahjälp då.
    dessutom så frågar jag fortfarande, hur ser det för en arbetsgivare om man söker jobb och har gått i en skola som är inriktad på hfa? jag tror inte att det ser bra ut tyvärr, många har fördomar etc, och jobb växer inte på träd. bra dock att man får den hjälp man behöver under sin skolgång.
  • Elin 885
    aldrigmer skrev 2012-12-28 17:17:38 följande:

Nej, det ersätts av Autismspektrumstörning.
    i min utredning så står det högfungerande autism som än så länge kallas för asbegers syndrom.
    så jag väljer att tro på det.
  • UnikFamilj
    Elin 885 skrev 2012-12-28 17:12:56 följande:
    Du söker till gymnasiet som vanligt..? Sen finns ju specialgymnasium också, så det är inte ett problem egentligen. DET finns tom här i närheten.. =) På högskola/universitet har man ju dels kommit bra mycket längre själv mot att vara självgående, dessutom finns ju många utbildningar på distans osv. Det är betydligt lättare att anpassa där på många sätt och vis.
    aldrigmer skrev 2012-12-28 17:14:18 följande:
    I Piteå kommun finns en AS-klass på Solanderskolan i Öjebyn, 16 platser med elever från klass 5 och uppåt. Här går även elever med högfungerande autism då AS och HFA på många sätt liknar varandra.

Norrland är 53 % av Sverige och här finns både tätort och glesbygd. "Norrland" är inte en vit fläsk på kartan, ja för storstadsbor kanske......Kräks
    Att det finns klasser här och var vet jag, fast även det verkar vara lite glest.. I Öjebyn, är klassen "fast" där eller är det som jag nämnde tidigare att de ändå har en annan klasstillhörighet och "ska tillbaka ut så snart de kan"..? 
    Vad gäller "norrland", så ja visst varierar det... =) Synd är det ju om barnen som bor som vi - rätt glest och där erfarenhet, kunskap, och likasinnade kompisar inte växer på träd direkt. Men man kunde ju tycka att det skulle gå att skapa specialskolor i alla fall i de större städerna, eller hur? Det MÅSTE finnas underlag tycker jag. Alt att det finns nån annan "fast lösning" för de barn som behöver det. 
    Idealet vore naturligtvis att alla barn fick den anpassning och det stöd de behöver på varje skola, men... ja... det är ju LÅÅÅÅÅÅNGT borta.

• Elin 885
    UnikFamilj skrev 2012-12-28 17:23:26 följande:
    Du söker till gymnasiet som vanligt..? Sen finns ju specialgymnasium också, så det är inte ett problem egentligen. DET finns tom här i närheten.. =) På högskola/universitet har man ju dels kommit bra mycket längre själv mot att vara självgående, dessutom finns ju många utbildningar på distans osv. Det är betydligt lättare att anpassa där på många sätt och vis.

Att det finns klasser här och var vet jag, fast även det verkar vara lite glest.. I Öjebyn, är klassen "fast" där eller är det som jag nämnde tidigare att de ändå har en annan klasstillhörighet och "ska tillbaka ut så snart de kan"..? 
    Vad gäller "norrland", så ja visst varierar det... =) Synd är det ju om barnen som bor som vi - rätt glest och där erfarenhet, kunskap, och likasinnade kompisar inte växer på träd direkt. Men man kunde ju tycka att det skulle gå att skapa specialskolor i alla fall i de större städerna, eller hur? Det MÅSTE finnas underlag tycker jag. Alt att det finns nån annan "fast lösning" för de barn som behöver det. 
    Idealet vore naturligtvis att alla barn fick den anpassning och det stöd de behöver på varje skola, men... ja... det är ju LÅÅÅÅÅÅNGT borta.

jo eftersom jag själv läser en utbildning på distans (vilket du kan läsa högre upp) så vet jag ju att dem finns....
Svar på tråden specialskolor!