• Anonym (Försöker)

Förslag på date med min man

Efter ett långt förhållande som har haft sina ups and downs visade det sig i höst att min man varit otrogen. Jag hade misstänkt det men hade inga bevis. Efter detta har vi gråtit, skrikit, pratat och lagt alla korten på bordet. Vi kom fram till att vi behövde hjälp och har börjat gå i parterapi. Vi har kommi fram till att vi ska försöka reparera vårt förhållande och bygga upp något nytt. Nu fick vi uppgift av vår terapeut att vi ska bjuda ut varandra på en hemlig date... Vad hittar man på? Vi har 2barn så det hela måste planeras så att det funkar med dem också. Jag vill såklart göra något trevligt men ändå inte överambitiöst och tillgjort. Förslag? Vill helst göra något på tu man hand med mannen, men känner dåligt samvete över att be om barnvakt vid två tillfällen inom kort. Vi träffar terapeuten igen om ca två veckor och innan dess ska vi ha haft våra dejter... Vad skull ni som män uppskatta från er fru i samma läge?

• Svar på tråden Förslag på date med min man
  • Anonym (Försöker)

Många läser, men ingen har några förslag?

• BELLAm2

Vad tycker han om? Är han svag för sushi? Eller tokduktig på bowling? Jag tror inte att det är så viktigt vad ni gör utan att ni gör det, och möjligen att ni visar att ni valt aktivitet med hänsyn till partners intressen.. Att be om barnvakt är inget att skämmas för-antingen får ni ju ta tag i varandra och fortsätt leva ihop eller så får ni himla mycket egentid.. Varannan vecka..

• Anonym (kvinna 40+)

En aktivitet tänker jag spontant, inte bara en middag. Bowling är väl utmärkt om ni gillar det eller inomhusminigolf  eller ostprovning, själva aktiviteten känns underordnad. Ni ska umgås utan att sitta tvärs över ett bord och leta samtalsämnen. Efter aktiviteten kan ni givetvis gå och äta.

Om ni inte har berättat för släkten (eller vilka som nu är barnvakter) att ni har problem så gör det. Ni behöver inte berätta några detaljer men deras vilja att vara barnvakter utan att ge er dåligt samvete kommer att öka markant om de förstår hur viktigt det är för er. 

Lite uppmuntran; jag har varit otrogen (två gånger) men vi lyckades lösa det och lever ett mycket bra liv. Det är nu 15 år sedan jag var otrogen. Det går inte av sig själv men om både du och  maken vill så går det att hitta tillbaka till varandra. Lycka till av hela mitt hjärta!

• SupersurasunkSara

Ska det vara en date ska ju inte barnen vara med. Det är ju NI som ska reparera ER.  Så börja med att skaffa barnvakt.

Sen beror det på vad ni gillar att göra. Vinterpicnic tex, är jättemysigt om man vet var man kan gå, bäst är ett ställe med vindskydd och ställe man kan göra upp eld på.
    Varm choklad gäller för mig men kaffe för er om ni dricker det lite goda praliner el liknande om ni inte ska stanna så länge så ni behöver/vill äta.
    Varm filt som man kan sitta i snön på om man inte vet något ställe med vindskydd. (Brukar finnas bänkar där, men varma filtar behövs ändå)

Annars kan en vinterpromenad också vara lagom.

Om vädret är uselt är väl ett café med lite extra fint/gott/mycket kaffe en idé. Paintball om man gillar det, bio, teater, middag på tu man hand hemma, middag ute, spa... Beror ju på vad ni gillar som sagt och vad ni kan lägga ner i pengar och var ni bor.

• Anonym (Försöker)

Tack för svar... En av våra svårigheter är just att vi inte delar så många intressen (jo, resor, god mat, film och böcker)... Vi vill i nuläget inte inviga släkten i våra problem av olika orsaker. Men visst hade det underlättat ibland.

• Ms H

Finns det nått relaxställe där ni bor kanske? Bubbelpool, bastu och sånt? Beroende på barnens ålder kanske de kan gå med.

• Casablanca

Jag tycker inte att ni behöver ha dåligt samvete om ni skaffar barnvakt, det är ju en investering i deras liv också, även om de inte förstår det.

Det är svårt att komma med förslag om man inte vet någon om honom.

Jag och min man brukar gå till någon hotellbar och ta en drink eller ta en lång promenad, gå på något museum som intresserar oss eller gå och äta middag när vi är utan sonen.

Gillar han sport? Kanske finns det något evenemang ni kan gå på? Någon konsert?

Det viktiga är nog att ni gör något roligt och att det känns lättsamt och kul.

• SupersurasunkSara

God mat och film perfekt. Hyr en film, gå på bio och ät gott före eller efter. Helst efter så ni kan prata lite om filmen och er.
    Eller före om ni ska äta hemma och hyr film, då kan ni prata om er innan och se filmen sen, då får ni lite tid att själva tänka igenom det, men då ser ni kanske inte så mycket av filmen

• Baby Firefly

Ta en längre tripp med bilen, packa lite gott och bara åk åt något håll. I bilen kan ingen höra vad man säger och jag tycker att jag och min sambo alltid har de allra bästa, djupaste och intressanta konversationerna just när vi åker bil. Det kanske inte är så super romantiskt, men det blir varken tillgjort eller krystat. Samtidigt kan man ju passa på att se något nytt, stort som litet. Dessutom är det ganska så trevligt att sitta i bilen och käka en statoil-korv tillsammans mitt ute i ingenstans. 

• BELLAm2

Eller prova nåt helt annat. Det är kanske skitkul att dreja en timme? Eller dansa..

• Jesper f

kurs tyckte jag lät trevligt, gör ni något tillsamamns, men det handlar inte primärt om just ert förhållande.

• Knyppla

En dejt behöver verkligen inte vara mer komplicerad än att ni gör något på tu man hand :) gå på bio och ta något att äta sen. Gör er lite fina för varandra så att det känns speciellt! Ett tips kan vara att också hitta på en vardagsdejt, något som funkar med familjens rutiner, kanske kan ni bestämma till exempel onsdagskvällar efter barnens läggdags, då plockar ni fram ostbrickan och en flaska vin och tänder lite ljus... Lycka till! Jag håller tummarna!

Svar på tråden Förslag på date med min man