• Secretlove

magnetröntgen av galla gallvägar?

Är det någon som har gjort en magnetröntgen av galla eller gallvägar ? Jag är lite orolig då jag ska göra en sådan om ett par veckor, och jag undrar om det var några förberedelser innan, fick du fasta? hur länge? hur lång tid i tunneln tog det? 

Vill bara att dom som gjort magetröntgen av just gallvägar eller galla svarar, eftersom det är olika förberedelser beroende på vilket organ dom undersöker.

tack på förhand! 

• Svar på tråden magnetröntgen av galla gallvägar?
  • Grandmother

Vad sade personeln på mottagningen el läkaren som remitterade dig?

• Secretlove
    Grandmother skrev 2012-12-27 17:43:59 följande:
    Vad sade personeln på mottagningen el läkaren som remitterade dig?
    han sa "allt står i brevet som du får hemskickat om ett par veckor, jag måste gå nu det är många patienter"  

• Grandmother
    Secretlove skrev 2012-12-27 17:46:50 följande:
    han sa "allt står i brevet som du får hemskickat om ett par veckor, jag måste gå nu det är många patienter"  

Då ringer du mottagningen o ber dem berätta
  • Kjellgren

www.rontgen.com/wp-doctor/hur-lang-tid-tar-mr-av-gallvagarna

Sedan, ursäkta att jag är petig, är det inte fråga om röntgen utan om en magnetkameraundersökning, du kommer inte att få någon joniserande strålning. 

Om du har frågor rekommenderar jag dig att ringa röntgenkliniken, de kan svara på dina frågor. 

• Secretlove
    Grandmother skrev 2012-12-27 17:51:25 följande:

Då ringer du mottagningen o ber dem berätta
    okej.. vet inte vilken mottgning det är ens. 

tänkte mer att någon som gjort undersökningen kunde berätta. lär ju vara samma visa för mig så 
  • Themis

Så här gör de på Södersjukhuset i alla fall:

www.sodersjukhuset.se/Avdelningar--mottagningar/Mottagningar/Rontgen-Bilddiagnostiskt-centrum1/Till-remittenter/Gallvagar/

Gallvägar Information för läkare

PTC; Percutan Transhepatisk Cholangiografi

Förberedelse: Vårdavdelning kontaktar narkos och röntgenavd för att samordna tiden för undersökningen. Fastande efter kl 24.00 natten före undersökningsdagen.

OBS! Pat får inte ens inta vatten. Pat får heller inte röka, snusa eller tugga tuggummi.

Premedicinering: Narkospersonalen avgör om ev premedicinering.
    Utförande: Huden desinficeras och lokalbedövas på höger sida strax nedanför revbensbågen. En nål sticks genom huden in i en levergång varefter en kateter sätts in och kvarlämnas som dränage. Kontrast injiceras i katetern och man kan därefter lokalisera ev hinder. Undersökningen utförs under övervakning av narkospersonal.
    Tidsåtgång: 60-90 minuter
    USA: Är det egentligen ett land eller ett konstfacksprojekt? kommentar av Themis väns vän
  • Secretlove
    Kjellgren skrev 2012-12-27 17:52:55 följande:
    www.rontgen.com/wp-doctor/hur-lang-tid-tar-mr...

Sedan, ursäkta att jag är petig, är det inte fråga om röntgen utan om en magnetkameraundersökning, du kommer inte att få någon joniserande strålning. 

Om du har frågor rekommenderar jag dig att ringa röntgenkliniken, de kan svara på dina frågor. 
    men det heter ju magnetkameraröntgen? det var då vad läkaren sa.

okej där står det 20 minuter, eller en timme om dom kollar levern också.  står ingenting om man ska fasta innan. det kommer bli problem för mig att fasta nämligen , det är därför jag vill veta. 
  • Secretlove
    Themis skrev 2012-12-27 17:53:38 följande:
    Så här gör de på Södersjukhuset i alla fall:

www.sodersjukhuset.se/Avdelningar--mottagning.../

Gallvägar Information för läkare
    PTC; Percutan Transhepatisk Cholangiografi

Förberedelse: Vårdavdelning kontaktar narkos och röntgenavd för att samordna tiden för undersökningen. Fastande efter kl 24.00 natten före undersökningsdagen.

OBS! Pat får inte ens inta vatten. Pat får heller inte röka, snusa eller tugga tuggummi.

Premedicinering: Narkospersonalen avgör om ev premedicinering.
    Utförande: Huden desinficeras och lokalbedövas på höger sida strax nedanför revbensbågen. En nål sticks genom huden in i en levergång varefter en kateter sätts in och kvarlämnas som dränage. Kontrast injiceras i katetern och man kan därefter lokalisera ev hinder. Undersökningen utförs under övervakning av narkospersonal.
    Tidsåtgång: 60-90 minuter
    nja det där verkar vara någon annan undersökning jag googlade på  Percutan Transhepatisk Cholangiografi

www.ltv.se/Vardgivare-och-samarbetspartners/Instruktioner/Rontgenforberedelser/PTC_Percutan_Transhepatisk_Cholangiografi/ 
  • Themis
    Secretlove skrev 2012-12-27 17:55:15 följande:

okej där står det 20 minuter, eller en timme om dom kollar levern också.  står ingenting om man ska fasta innan. det kommer bli problem för mig att fasta nämligen , det är därför jag vill veta. 
    Känns som om jag också är fel ute, det är nog bäst att du ringer dem själv.
    USA: Är det egentligen ett land eller ett konstfacksprojekt? kommentar av Themis väns vän
  • Kjellgren
    Secretlove skrev 2012-12-27 17:55:15 följande:

MR, MRI, MRT, magnetkamera, magnetresonanstomografi - allt funkar men inte något med röntgen i.

R i MR står för resonans, inte röntgen.

För övrigt har jag ingen susning om MR-undersökningar av gallvägarna, tyvärr. 
  • Secretlove
    Kjellgren skrev 2012-12-27 17:59:29 följande:
     MR, MRI, MRT, magnetkamera, magnetresonanstomografi - allt funkar men inte något med röntgen i.

R i MR står för resonans, inte röntgen.

För övrigt har jag ingen susning om MR-undersökningar av gallvägarna, tyvärr. 
    Aha då har jag lärt mig något nytt, bara antog att det stod för röntgen.
Svar på tråden magnetröntgen av galla gallvägar?