• Anonym (ts)

Fråga angående belöningssystem

Tänkte fråga er som har kört med belöningssystem hur ni har gjort med barnets syskon.

Har ett barn som har svårt med läsningen och tror att något slags belöningssystem skulle kunna motivera honom lite extra till att träna på det. Just nu tycker han mest att det är jobbigt och är inte alls speciellt motiverad, men tror att han kanske skulle bli det om han kan samla ihop "poäng" som han sedan kan byta mot någon mindre sak eller så.

Det enda problemet jag ser med belöningssystemet är att det kanske blir orättvist mot hans lillebror som inte alls behöver något belöningssystem och därför inte kan samla ihop till några grejer på samma sätt som storebror. Och att införa ett belöningssystem för lillebror skulle ju bli orättvist mot storebror eftersom det skulle vara lättare för lillebror att få belöningarna då han inte har samma svårigheter.

Hur har ni andra som kör med belöningssystem gjort angående det här och hur bör man egentligen tänka?

• Svar på tråden Fråga angående belöningssystem
  • Prime

Kan man kanske ge en belöning som gynnar alla? Typ att poängen kan bytas mot en dag på badhuset, Kolmården, picknick, eller nåt annat kul. Givetvis kan man säga att båda syskonen skall klara vissa saker så inte all press ligger på ena barnet.

• Anonym (ts)
    Prime skrev 2012-12-27 20:33:51 följande:
    Kan man kanske ge en belöning som gynnar alla? Typ att poängen kan bytas mot en dag på badhuset, Kolmården, picknick, eller nåt annat kul. Givetvis kan man säga att båda syskonen skall klara vissa saker så inte all press ligger på ena barnet.
    Jo jag har funderat lite i de banorna, men tycker inte riktigt att det känns så bra om de är beroende av varandras prestation. Till exempel storebror gör sin del men inte lillebror, då kan de ju inte få belöningen och då blir det ju nästan som ett straff för den som misslyckades om du förstår hur jag menar.

• Kotthare

Har inte lillebror något annat då? Klä sig själv, hjälpa till, göra läxan...?

• Anonym

Om det är läsningen han behöver öva på, så gör så att han läser det ni kommit överens om. T ex 2 sidor per dag. Sedan fortätter du läsa. Skaffa böcker han gillar, som är roliga och spännande, så blir det en morot.

• Anonym (ts)
    Kotthare skrev 2012-12-27 21:06:07 följande:
    Har inte lillebror något annat då? Klä sig själv, hjälpa till, göra läxan...?
    Nja inget som jag direkt skulle vilja införa ett belöningssystem för. Fungerar det att få barnet att hjälpa till, klä sig, göra läxan m.m. utan belöningar så väljer jag helst det alternativet. Känns mer som att belöningar är något att dra till med när det verkligen behövs. Men jag ska fundera vidare och se om jag kanske kan komma på något ändå.
  • krokodilmamma

Fast det kan ju vara värt att tänka på att ju högre yttre motivation man får desto lägre blir den inre motivationen. Fundera istället på om du kan göra läsningen i sig rolig, hitta texter om saker han är jätteintresserad av, gör en skattjakt där man måste läsa ledtrådar för att hitta skatten, försök göra läsningen till något roligt helt enkelt. 

• pigglet

I dotterns klass har de haft läsprojekt, där hela klassen tillsammans ska samla ihop ett visst antal sidor. Då har det funnits ett individuellt minimum. Tex att alla måste läsa minst 100 sidor i en kapitelbok, men att klassen som helhet ska komma upp i ett par tusen. Så hjälps de åt.

• Anonym (ts)
    Anonym skrev 2012-12-27 21:37:03 följande:
    Om det är läsningen han behöver öva på, så gör så att han läser det ni kommit överens om. T ex 2 sidor per dag. Sedan fortätter du läsa. Skaffa böcker han gillar, som är roliga och spännande, så blir det en morot.
    Vi gör redan så, men just nu räcker det inte riktigt. Annars har vi som utgångspunkt att inte belöna barnen extra när de gör sådant de måste göra. Till exempel så är "belöningen" de får om de hjälper till hemma att vi föräldrar blir glada eller kanske får mer tid över och kan hitta på något roligt tillsammans. Eller om de gör sina läxor varje dag så lär de sig inför framtiden och behöver inte lägga ner lika mycket tid på läxorna nästa dag etc.

Men i det här fallet så tycker han att det är för jobbigt för att den typen av "belöning" ska fungera så därför tror jag att konkreta belöningar som inte ligger för långt bort i framtiden och är för svåra att få skulle kunna motivera honom. Han får ett tydligt mål att jobba mot så att säga.
  • Anonym (ts)
    krokodilmamma skrev 2012-12-27 22:15:19 följande:
    Fast det kan ju vara värt att tänka på att ju högre yttre motivation man får desto lägre blir den inre motivationen. Fundera istället på om du kan göra läsningen i sig rolig, hitta texter om saker han är jätteintresserad av, gör en skattjakt där man måste läsa ledtrådar för att hitta skatten, försök göra läsningen till något roligt helt enkelt. 
    Vi försöker att göra det roligt men just nu så är det svårt att få honom att tycka att det är kul, känns lite som att han låst sig när det gäller läsningen. Men skattjakten tror jag att han kanske skulle kunna tycka vara rolig så det måste vi prova, tack för tipset!

• Anonym (ts)
    pigglet skrev 2012-12-27 22:21:47 följande:
    I dotterns klass har de haft läsprojekt, där hela klassen tillsammans ska samla ihop ett visst antal sidor. Då har det funnits ett individuellt minimum. Tex att alla måste läsa minst 100 sidor i en kapitelbok, men att klassen som helhet ska komma upp i ett par tusen. Så hjälps de åt.
    Det låter ju rätt skoj att samarbeta så där men vad händer om något av barnen i klassen inte kommer upp till sitt individuella minimum då? 
  • Torpet

Hej,

Hur gammalt är barnet? Jag skulle prata med läraren. Det finns ett program som heter TIL, www.til-pedagogik.se/ 

Jag har använt mig av denna metod till flera av mina elever.

• Anonym (ts)
    Torpet skrev 2012-12-28 17:10:33 följande:
    Hej,

Hur gammalt är barnet? Jag skulle prata med läraren. Det finns ett program som heter TIL, www.til-pedagogik.se/ 

Jag har använt mig av denna metod till flera av mina elever.
    Han är 10 år så han verkar tyvärr för gammal för TIL programmet. Synd för det hade varit intressant att prova annars.

Vi har helt okej kontakt med hans lärare och han har vissa stödåtgärder insatta för att hjälpa honom. Vi föräldrar tycker väl att skolan borde erbjuda ännu mera stöd åt honom och ligger så klart på dem och ställer krav och kommer med förslag på hur och vad de kan göra. Men tyvärr är barnets brist på motivation det största problemet just nu, så länge han inte orkar eller vill träna så går det ju inte hur man än gör.

Från skolans håll trycker man på att han ska lästräna i princip dagligen även över loven, för att han inte ska tappa läsningen. Vanligen så håller jag med men över jullovet har vi valt att skippa det helt eftersom jag upplever att han faktiskt inte orkar det just nu. Det känns det viktigare att han får vila upp sig och bara ha roligt fram till dess att skolan börjar igen. Tror dock att det fortfarande kommer att vara svårt att motivera honom när vi kör igång igen och därför tror jag att någon form av extra motivation kanske kan hjälpa honom.
  • Torpet
    Anonym (ts) skrev 2012-12-28 18:06:04 följande:
    Han är 10 år så han verkar tyvärr för gammal för TIL programmet. Synd för det hade varit intressant att prova annars.

Vi har helt okej kontakt med hans lärare och han har vissa stödåtgärder insatta för att hjälpa honom. Vi föräldrar tycker väl att skolan borde erbjuda ännu mera stöd åt honom och ligger så klart på dem och ställer krav och kommer med förslag på hur och vad de kan göra. Men tyvärr är barnets brist på motivation det största problemet just nu, så länge han inte orkar eller vill träna så går det ju inte hur man än gör.

Från skolans håll trycker man på att han ska lästräna i princip dagligen även över loven, för att han inte ska tappa läsningen. Vanligen så håller jag med men över jullovet har vi valt att skippa det helt eftersom jag upplever att han faktiskt inte orkar det just nu. Det känns det viktigare att han får vila upp sig och bara ha roligt fram till dess att skolan börjar igen. Tror dock att det fortfarande kommer att vara svårt att motivera honom när vi kör igång igen och därför tror jag att någon form av extra motivation kanske kan hjälpa honom.
    Jag har kört TIL på en 10-åring. Det är aldrig försent
  • Anonym (ts)
    Torpet skrev 2012-12-28 18:11:27 följande:
    Jag har kört TIL på en 10-åring. Det är aldrig försent
    Vad bra! Måste ha läst slarvigt eller missuppfattat för jag fick intrycket att det vände sig till barn i 1:an och 2:an. Ska kolla upp det noggrannare och se om det kan vara något för sonen. Tack för tipset! 

• pigglet
    Anonym (ts) skrev 2012-12-28 14:50:54 följande:
    Det låter ju rätt skoj att samarbeta så där men vad händer om något av barnen i klassen inte kommer upp till sitt individuella minimum då? 
    Projektet fortsätter tills alla nått målet. Då har klassen oftast samlat ihop tex 4000 sidor, i stället för de 2000 som var målet. De andra fortsätter liksom bara, tills alla är klara, och så får de se hur långt de kan komma.
    Dottern är väldigt tävlingsinriktad, så det här har verkligen varit kickar för henne. Från att helst inte läsa alls, så började hon plöja böcker så fort hon hade en ledig stund. Efter första omgången slutade hon läsa direkt projektet var avslutat, men efter andra omgången har hon fortsatt   :) 
  • Anonym (ts)
    pigglet skrev 2012-12-28 20:53:32 följande:
    Projektet fortsätter tills alla nått målet. Då har klassen oftast samlat ihop tex 4000 sidor, i stället för de 2000 som var målet. De andra fortsätter liksom bara, tills alla är klara, och så får de se hur långt de kan komma.
    Dottern är väldigt tävlingsinriktad, så det här har verkligen varit kickar för henne. Från att helst inte läsa alls, så började hon plöja böcker så fort hon hade en ledig stund. Efter första omgången slutade hon läsa direkt projektet var avslutat, men efter andra omgången har hon fortsatt   :) 
    Då förstår jag. Det låter ju som ett både roligt och ganska snällt projekt och vad kul att det fått din dotter att börja uppskatta läsning och fortsätta med det. Själv älskar jag att läsa och har gjort ända sedan jag var liten.

Skulle kanske kunna utforma något liknande projekt, fast här hemma, som både storebror och lillebror deltar i och att de jobbar tillsammans mot ett gemensamt mål. Även om lillebror inte har några svårigheter med läsningen så är det ju ändå bra för honom att bli ännu bättre på det. 
  • pigglet

Ett annat tips kan vara att man lånar en ljudbok. Barnet får lyssna första halvan, tills historien riktigt kommit igång och "man blir fast". Sedan får hen läsa fortsättningen.

Svar på tråden Fråga angående belöningssystem