• jeck

    Behöver bli stärkt i det jag gör

    Hej alla fina föräldrar därute!
    Jag har ett tag känt att jag skulle behöva er hjälp, råd och bli stärkt i det jag gör. Och gör jag något galet så skulle jag behöva få råd kring det och ändra på det helt enkelt.

    Mitt barn är 10 månader och har alltid sovit som en kratta, alltid varit "svårflörtad" inför andra människor än mig och pappan. Svår att lämna ensam, ens en liten stund även fast det har blivit bättre. Alltid varit väldigt gnällig, svår att få nöjd, skrikig överlag.

    Jag ammar mycket fortfarande, började trappa ner i takt med att riktig mat introducerades, men började matvägra ganska nyligen och jag ammade då fullt igen. Nu börjar vi äta lite bättre dock. Vi har samsovit hela tiden och jag ammar i stort sett hela nätterna och ofta när det är sovdags.

    Till min första undran... Jag har en liten bebis i närheten som är i samma ålder som sover i egen säng, ammas inte utan fick flaska efter kanske en månad. Är väldigt nöjd och glad och kan lämnas ensam lätt med lite leksaker några minuter. (menar absolut inte att jag vill lämna mitt barn ensam, men att kunna sätta ner sitt barn så man kan få göra lite annat medan barnet ser mig hela tiden skulle underlätta.) Smilar massor mot främlingar och närstående... Ja ni förstår säkert. Vill verkligen inte jämföra, men tanken har slagit mig då och då om det här med trygghet. Jag vill vara nära mitt barn och amma har alltid varit en självklarhet och jag gör allt för att ge så mycket trygghet jag kan till mitt barn. Ändå känns mitt barn mindre tryggt. Får ofta höra frågor att jag fortfarande ammar, att jag samsover... Kan erkänna att jag i början föll för "grupptrycket" och försökte några gånger få mitt barn att sova utan amning vilket resulterade i mycket skrik, gråt och frustration och jag mår fortfarande dåligt att jag utsatte mitt barn för det! Kan det vara därför mitt barn känns otryggt? Behöver bli stärkt känner jag. Finns det mer föräldrar därute som är nära, men barnet är svårt att få nöjd och är väldigt krävande?

    En annan undran jag har är det här med att amma tills sömns. Jag börjar bli ganska utmattad på kvällarna, det tar en halvtimme innan det vaknas och en halvtimme igen innan jag lyckas söva om. Så ser det ut hela kvällarna och nätterna är det minst ett uppvak i timmen. Det går inte att ha barnet hos mig ammandes i soffan, kommer helt enkelt inte till ro, måste vara mörkt och tyst. För någon vecka sedan började jag testa en grej: utan att amma till sömns så ligger jag bredvid, håller om i den mån jag kan eftersom det fäktas och sparkas en del. Det skriks kanske 10 minuter (ibland mer, ibland mindre) och jag tycker det låter som tröttskrik och inte gråtskrik. Resultatet är att mitt barn sover mycket bättre, över en timme upp mot två och det är riktigt riktigt bra. Saken är den att jag känner mig som världens sämsta mamma som låter mitt barn skrika, men sömnen blir ju mycket bättre. Jag lämnar aldrig rummet och ligger alltid tätt tätt och andas nära. Gör jag fel och i så fall hur ska jag göra?  

    Jättetacksam för all feedback och råd jag kan få! Och förlåt om jag svamlar och kanske gjort mig oförstådd i något här, är väldigt trött.
    Kram!     

      

  • Svar på tråden Behöver bli stärkt i det jag gör
  • personae non grata

    Hej!

    Förstår precis hur du har det! Min dotter är likadan och har alltid varit. Nu är hon 13 månader och det är först de sista två veckorna som hon har börjat kunna somna (ibland ska tilläggas) utan att hon ammar. Då vyssar jag henne i famnen och lägger sen ner henne. Det tar mellan 30-60 minuter innan hon vaknar och behöver hjälp att somna om. På nätterna är det mycket amning! Vaknar kanske upp till 10 gånger varje natt och ska snutta. Den sista veckan har det dock blivit mycket bättre med max 5 uppvak! Dit jag vill komma är att det_är_jättejobbigt och trots att det inte känns så när man är mitt i det, så blir det bättre!

    Det är svårt det här med föräldraskap, alla har ju så himla olika åsikter och alla är övertygade om att just deras synsätt är det rätta. Om man då känner sig lite ensam i sitt sätt att tänka så känns det alltid behövligt med lite stöd och uppmuntran!

    Jag förstår att det är lätt att jämföra, det ligger nog lite i vår natur. Det jag tror är viktigt att komma ihåg är att alla är olika. Att din bebis är som hen är tror jag har att göra med personlighetsdrag snarare än bristande trygghet. Alla har ju olika personlighet liksom behov. Vissa barn, precis som vuxna, har ett större behov av att vara nära, är mer krävande och behöver mer uppmärksamhet. Tror att det är bäst att bara låta det vara så och hänga med.

    Du skriver om att du testat nåt nytt och ligger bredvid istället för att amma när din bebis ska somna. Du undrar om du gör fel. Jag tror svaret finns i din egen text. Du skriver att du känner dig som världens sämsta mamma och man ska alltid lita på sin magkänsla, speciellt när det kommer till sina barn. Om det känns fel, om det du gör får dig att må dåligt - då är det troligtvis inte det bästa för ditt barn. Tror ju i och för sig inte att det är skadligt heller eftersom du ligger nära och tröstar, däremot tror jag att både du och din bebis mår bäst av att i nuläget fortsätta som ni gjort tidigare.

    Blir situationen ohållbar för dig och du känner att du inte fixar det längre så kanske du kan försöka hitta andra vägar. Kanske kan testa att kolla i boken "Somna utan gråt" av Elizabeth Pantley. Tror kanske inte att hennes råd passar lika bra för alla men prova att plocka russinen ur kakan så att det passar för dig och din bebis.

    Oj vilket långt svar! Hoppas du orkar läsa allt!
    Lycka tillGlad

  • jeck

    Tusen tack för att du tog dig tid att svara så bra och innerligt. Tack för dina peppande ord, ibland behöver man få höra att det blir bättre även fast man har svårt att tro det själv mitt i allt. När man ser tillbaka på den första tuffa tiden trodde man ju inte heller då att det skulle bli bättre, men det har det ju. Gäller bara att få lite distans till allt. Jag trivs ju egentligen bra med att amma och har inga problem med att amma länge, det tycker jag känns som en trygghet även för mig. Det jag vill få bukt med är gnälligheten, kan bara sova vid amning och att man kan få lite egentid någon kväll i alla fall. Jag känner också att vi måste få ihop det med riktig mat och sömn. Här ammas det lite då och då hela dagen och då blir den riktiga maten lidande, men jag orkar liksom inte med gnället och tröttheten hela dagen lång så här åker bröstet fram i tid och otid. Börjar försvinna hela jag, minskar väldigt mycket i vikt och känner mig väldigt trött, matt, huvudvärk.. Får inte ihop det. Så svårt i praktiken. Nyfiken på det här med söva i famnen. Sitter du upp och hon ligger i famnen eller mer upprätt? Vad menar med att vyssja? När jag försöker gunga och sjunga i famnen så spänner bebis upp sig i en båge och sparkar och fäktar. Helt omöjlig att få lugn. Jag har läst nästan hela somna utan gråt och jag har försökt tagit efter lite. Ska nog försöka mig på mer med den kanske.

  • personae non grata

    Jag känner igen så mycket av det du skriver!

    På vilket sätt är din bebis gnällig? Vid vilka tillfällen? När min dotter är gnällig så har jag också väldigt lätt för att ta fram bröstet. Hon älskar verkligen att amma och absolut blir det på bekostnad av maten. Nu är hon 13 månader och äter kanske vanlig mat till 20%. Resten av hennes föda utgörs av amning. Det är inte heller något som bekymrar mig så länge hon växer och mår bra. Däremot, till skillnad från dig, så har jag inte problem med viktminskning och trötthet. Det gjorde ju saken lite knivigare. Förstår att det är jobbigt för dig och har tyvärr inte något tips eller så.

    När jag vyssar min dotter till sömns så brukar jag göra så att jag håller henne i sittande ställning (precis som att hon skulle ha suttit i en ergonomisk bärsele) och sen går jag runt med henne samtidigt som jag skumpar försiktigt. Då lutar hon ganska snabbt huvudet mot mitt bröst och somnar efter en stund. Detta fungerar dock långt ifrån alla gånger. De gånger som inte fungerar märks det ganska snabbt och då är det bröstet som gäller!

    Nu är min dotter ingen tungviktare, hon väger strax under 9 kg så även om det börjar bli lite tungt att skumpa runt med henne så orkar jag fortfarande. Om din bebis känns tung så kanske en ergonomisk bärsele kan vara något att låta henne somna i?

  • PollyPop

    Hej!det låter som min dotter i den åldern.nu är hon 19 mån och ammar fortfarande dag som natt. Vill tipsa dig om tråden Överlevnadsbarn längre ner i denna kategori (AP)

  • cosinus

    Du gör inget fel alls. Vissa barn är svårflörtade medan andra ungar skulle man kunna putta in var som helst och de skulle vara hur nöjda och glada som helst.

    Men när du skriver att hon matvägrar av mat och att hon sover bättre när du inte ammar till sömns får jag lite ont-i-magen-vibbar och det skulle ju kunna bero på antingen reflux (isf borde hon vara en kräkare av rang) eller någon form av allergi/överkänslighet som får henne att reagera genom din mjölk och som blir värre när hon äter själv. Första gissningen där är mjölk eftersom det är något som borde finnas i börstmjölken ofta om du äter mjölkprodukter och som ofta kommer in snabbt i vanlig mat om man t ex ger pulvergröt, mosar i smör eller annat.

    MIna barn som har haft ont i magen har varit såna att de sovit väldigt oroligt. Börjat böka i sömnen innan de vaknar och ganska ofta börjat gråta innan de ens är helt vakna. Känns det igen så skulle jag faktiskt prova utesluta mjölk ur din kost för att se om det ger skillnad. För oss med ena barnet vände det i princip omgående när jag tog bort alla mjölkprodukter men det kan ta mycket längre tid.

  • Stjärnfall76

    Barn är olika, så är det. Det enda jag kan tänka, eftersom han inte kommer till ro om nätterna, är att han inte blir mätt.....på dagarna alltså.....

  • emindy

    Jag läste och fick bra tips av "Somna utan gråt" av Elizabeth Pantley, så det kan hjälpa när det gäller sömnsituationen. Och det förbättrar ju inte bara hans sömn utan även i förlängningen din så du kanske känner att du orkar med lite bättre. Se till att du får lite avlastning också! Faktiskt kan ju pappan natta också, det kan vara lättare för barnet att somna utan bröstet om det är pappan som nattar för då blir det ju liksom lite mer självklart
    Jag kommer inte riktigt ihåg men jag tror vi gjorde så en period, att pappan alltid fick natta och sen sövde jag om med bröstet om det blev något uppvak senare på natten.

    Och du skall veta att ALLA barn är olika, oavsett föräldrarnas förhållningssätt. AP ger generellt nöjdare gladare barn så tänk bara hur det varit om ni gjort som "alla andra"! Finns visserligen chansen att ert barn hade gett upp och blivit medgörlig av den orsaken men det kanske inte är något att sträva efter...

    Sen hade min mormor världens visdomsord som hon sa jämt till mina föräldrar när de kände sig uppgivna "Det är en period"
    Det är kanske jobbigt just nu men barnet växer upp och de här problemen kommer att gå över. Tyvärr kommer väl nya perioder varteftersom också men det är en annan femma.

Svar på tråden Behöver bli stärkt i det jag gör