• evki90

Foglossning

När jag var gravid med första barnet hade jag en helt underbar graviditet, och foglossning fanns inte ens i min värld, jag kunde inte förstå vad det var, hur det kändes och tänkte väl att "det är väl inget" så nu har jag det själv, karma is a bitch! Det gör så fruktansvärt ont hela tiden. Jag kan inte röra mig, gå, stå, eller sitta. Inte vrida vända luta mig eller stödja ena sidan av kroppen med ena benet när jag står. Jag kan inte vända mig i sängen och jag kan inte resa mig ur sängen. Det är fruktansvärt, för dessa saker måste jag göra, varje gång jag gör det mot min förmåga tror jag att mitt bäcken gått av. Den fruktansvärda känslan av ett "brutet ben" varför förstår ingen mig:( varför måste detta vara normalt, varför måste jag leva som vanligt med denna smärtan? Lägg in mig på sjukhus snälla!!! Eller hjälp mig att leva! );

• Svar på tråden Foglossning
  • Meria

Foglossning suger, kort sagt. 

Steg 1 är att köpa ett bälte om du inte har ett. För mig känns den gudomlig för den hjälper att stabilisera höften så den där "allt sitter löst och gör ont"-känslan blir svagare o man får bättre hållning i kroppen.

Sen undvik de saker som du får extra ont av, som t.ex. dammsugning, skura... Rörelserna man gör blir aviga, så kan du få avlastning där ta den.

Gå som barn i trappen, dvs ett steg i taget.

Sov med kudde mellan knäna. Ha glidlakan i sängen som hjälper när man vänder sig. När du reser dig ur sängen, dela inte på benen utan för över dem samtidigt.

Finns massa andra knep att ta till för att få dagen att kännas dräglig. Är det satans illa, se till att få kryckor som också avlastar, fick jag snällt ta nu min tredje graviditet. Ville ta gaffatejp kring höften för det kändes som att den smulades sönder.

Lider verkligen med dig! 

(¨,) Loke -06 & Isak -08 & Mika -12 (,¨)
  • evki90

Tack för tippsen, de flesta av dina tipps har jag prövat, utan vidare förbättring. Kudde mellan benen brukar jag alltid ha i normala fall, "icke gravid" och pinar mig nu efterssom det inte går längre, när jag ligger på sidan gör det ondare än om jg ligger på rygg, men lägger jag mig på rygg tar jg mig inte runt eller upp igen. Det känns som att hela min kropp och min hållning är totalt snevriden:/ höftkulorna sitter högre än höftbenet om jag ligger på sidan, min rygg är i princip helt rak, har en väldig svank i vanliga fall. Någonting har verkligen flyttat på sig. Är livrädd att min kropp blir förstörd pga detta:(

• passo

Prova akupunktur! Det hjälper mig jättemycket, otrolig skillnad. Jag var tveksam till en början men så glad att jag började!!

• Meria

Instämmer på akupunkturen. Hade otur då det blev semestertider i slutet av min graviditet, men den hjälpte verkligen och när jag fick sluta kände jag hur mkt det hjälpt...

De flesta blir återställda efter graviditeten, jag var dock en av de få som har kvar foglossning efter förlossningen. Inte alls lika illa som under graviditeten, men jag blir öm om jag håller på för mycket med ojämna rörelser. Då ska jag tillägga att jag inte tränat som det rekommenderas heller...  

(¨,) Loke -06 & Isak -08 & Mika -12 (,¨)
  • evki90

Det måste jag pröva! Tack!! Ska man träna efter graviditeten eller? Är rädd för framfall så vågade inte det sist efter förlossningen, men jag tränar annars regelbundet eller ska man säga tränade, innan jag fick dessa problem.

• kab

Förstår Dig fullt o fast, tyvärr... När jag blev gravid med vår tredje knodd väntade jag mig samma bekymmersfria graviditet som jag haft de andra två gångerna. Tidigare grav hade jag jobbat ca 70 h/vecka o ridit fram till strax före fl. Med tredje knodden blev livet upp och ned - frustration minst sagt. Inget hjälpte - testade ALLT akupunktur funkade till viss del, men var tvungen att köra dit vilket innebar att jag fick sluta gå då jag tillslut inte klarade att lyfta benet när jag skulle koppla/gasa... Att försöka få hjälp av läkare var inte det lättaste... Fick tillslut ganska rejäla värktabletter utskrivna som gjorde dagarna lite lättare. MEN det var verkligen fruktansvärt! 

Gissa om jag blev smått snopen nu när jag trots spiral väntar en liten till... Tyvärr verkar det bli samma den här gången, hoppas innerligt att det inte blir lika illa.

Ta hand om Dig! 

• Jean Pinto

Hello

Are you still pregnant?
    Wich week?

Jean 

• evki90
    Jean Pinto skrev 2013-02-06 00:18:01 följande:
    Hello Are you still pregnant? Wich week? Jean 

week 30 now
  • älskarlivet81

Akupunktur hjälpte inte ett dugg för mig.. Är i.vecka 36 nu och mår skit. Har mår dåligt länge nu, men inte hjälper det när närstående (min man undantaget) inte förstår eller vill förstå..

Jag blev sjukskriven på 50% redan vecka 16, och heltid i vecka 30.

• evki90
    älskarlivet81 skrev 2013-02-15 22:54:02 följande:
    Akupunktur hjälpte inte ett dugg för mig.. Är i.vecka 36 nu och mår skit. Har mår dåligt länge nu, men inte hjälper det när närstående (min man undantaget) inte förstår eller vill förstå.. Jag blev sjukskriven på 50% redan vecka 16, och heltid i vecka 30.

Är i vecka 30 nu och det blir bara värre, jag studerar men blev sjukskriven 100% redan från vecka 16 fram till beräknad förlossning. Vardagen är jätte jobbig, och jag känner mig så dålig och lat om jag inte gör något, så jag har dottern på 2 år hemma från dagis och hittar på saker med henne, städar tvättar osv även om sjukgymnasten sagt att det bör undvikas. Att man får leva i stöket tills efter förlossningen, men jag klarar inte av det. Men önskar ibland att jag kunde få fly och bara ligga i en skön säng och bli servad tills det är dags. Min sambo förstår inte, hade behövt honom att förstå i första hand och kanske avlasta mig ibland. Men jag får skylla på att han är man, mycket värre för dem att vara förkylda minsann;)
  • älskarlivet81

Ursäkta att jag säger detta men hur farao kan du ha dottern hemma? Hur kan du orka hitta på saker med henne och göra saker i hemmey när du är sjukskriven för foglossning?

Jag är sängliggande större delen,av dygnet, rör jag mig för mycket en dag så bär inte benen mig flera dagar efteråt..

Skyll inte på att män inte förstår.. Min man förstår bäst av alla för gav hör när jag skriker och gråter av smärta..

evki90 skrev 2013-02-15 23:07:20 följande:
    Är i vecka 30 nu och det blir bara värre, jag studerar men blev sjukskriven 100% redan från vecka 16 fram till beräknad förlossning. Vardagen är jätte jobbig, och jag känner mig så dålig och lat om jag inte gör något, så jag har dottern på 2 år hemma från dagis och hittar på saker med henne, städar tvättar osv även om sjukgymnasten sagt att det bör undvikas. Att man får leva i stöket tills efter förlossningen, men jag klarar inte av det. Men önskar ibland att jag kunde få fly och bara ligga i en skön säng och bli servad tills det är dags. Min sambo förstår inte, hade behövt honom att förstå i första hand och kanske avlasta mig ibland. Men jag får skylla på att han är man, mycket värre för dem att vara förkylda minsann;)

• evki90

[quote=68823155][quote-nick]älskarlivet81 skrev 2013-02-16 04:14:45 följande:[/quote-nick]Ursäkta att jag säger detta men hur farao kan du ha dottern hemma? Hur kan du orka hitta på saker med henne och göra saker i hemmey när du är sjukskriven för foglossning? Jag är sängliggande större delen,av dygnet, rör jag mig för mycket en dag så bär inte benen mig flera dagar efteråt.. Skyll inte på att män inte förstår.. Min man förstår bäst av alla för gav hör när jag skriker och gråter av smärta.. Jag vet inte om du har barn tidigare? Men min dotter är 2,5 år gammal och ganska självständig, blöjfri, kan klä på och klä av sig själv, gå på toa och torka sig själv, tvätta händerna och städa efter sig, och såna saker som kan vara extra jobbiga att göra när man har ont. Jag behöver inte lyfta henne eller göra något som är speciellt mer ansträngande än en vanlig vardag, hon är ändå min dotter och mitt ansvar. Att gå med henne till dagis och hämta henne är 100 gånger värre för foglossningen. Att din man förstår betyder ju häller inte att alla andras gör det. grattis! du har en förståeende man! han vet att jag har ont, men hur ont kan han inte veta, och eftersom han jobbar typ dygnet runt så varken ser eller hör han mig när jag har som ondast. Jag vet att det är svårt att förstå andras smärta när man inte vet hur den känns, precis som att jag inte vet hur ont han har i ryggen när han säger att han har ont. Om jag inte rör mig på en hel dag, och nästa dag rör på mig har jag tusen gånger värre smärta efter att jag rört på mig bara för att jag hade en dag då jag inte rörde mig. Jag måste röra mig lagom varje dag för att hålla det på en jämn nivå. Ungefär som med träning, har man inte tränat på länge får man träningsvärk, tränar man lite varje dag får man inte träningsvärk.

• evki90
    älskarlivet81 skrev 2013-02-16 04:14:45 följande:
    Ursäkta att jag säger detta men hur farao kan du ha dottern hemma? Hur kan du orka hitta på saker med henne och göra saker i hemmey när du är sjukskriven för foglossning? Jag är sängliggande större delen,av dygnet, rör jag mig för mycket en dag så bär inte benen mig flera dagar efteråt.. Skyll inte på att män inte förstår.. Min man förstår bäst av alla för gav hör när jag skriker och gråter av smärta..

Tidigare inlägg blev väldigt rörigt allt satt ihop :s så här ska det se ut! Jag vet inte om du har barn tidigare? Men min dotter är 2,5 år gammal och ganska självständig, blöjfri, kan klä på och klä av sig själv, gå på toa och torka sig själv, tvätta händerna och städa efter sig, och såna saker som kan vara extra jobbiga att göra när man har ont. Jag behöver inte lyfta henne eller göra något som är speciellt mer ansträngande än en vanlig vardag, hon är ändå min dotter och mitt ansvar. Att gå med henne till dagis och hämta henne är 100 gånger värre för foglossningen. Att din man förstår betyder ju häller inte att alla andras gör det. grattis! du har en förståeende man! han vet att jag har ont, men hur ont kan han inte veta, och eftersom han jobbar typ dygnet runt så varken ser eller hör han mig när jag har som ondast. Jag vet att det är svårt att förstå andras smärta när man inte vet hur den känns, precis som att jag inte vet hur ont han har i ryggen när han säger att han har ont. Om jag inte rör mig på en hel dag, och nästa dag rör på mig har jag tusen gånger värre smärta efter att jag rört på mig bara för att jag hade en dag då jag inte rörde mig. Jag måste röra mig lagom varje dag för att hålla det på en jämn nivå. Ungefär som med träning, har man inte tränat på länge får man träningsvärk, tränar man lite varje dag får man inte träningsvärk.
  • älskarlivet81

Jo, jag har en dotter som är 2 år och 8 månader. Finns inte en chans att jag kan ta hand om henne ensam. Hon går på förskola och.min man lämnar och hämtar..

Grattis att du klarar av att röra dig lite varje dag, det gör inte jag. Skulle dottern varit hemma hade det bara blivit tv-tittande.. Hon har det mycket bättre på förskolan. Jag går med kryckor så att gå ut med henne själv är inte att tänka på.

evki90 skrev 2013-02-16 13:51:10 följande:
    [quote=68823155][quote-nick]älskarlivet81 skrev 2013-02-16 04:14:45 följande:[/quote-nick]Ursäkta att jag säger detta men hur farao kan du ha dottern hemma? Hur kan du orka hitta på saker med henne och göra saker i hemmey när du är sjukskriven för foglossning? Jag är sängliggande större delen,av dygnet, rör jag mig för mycket en dag så bär inte benen mig flera dagar efteråt.. Skyll inte på att män inte förstår.. Min man förstår bäst av alla för gav hör när jag skriker och gråter av smärta.. Jag vet inte om du har barn tidigare? Men min dotter är 2,5 år gammal och ganska självständig, blöjfri, kan klä på och klä av sig själv, gå på toa och torka sig själv, tvätta händerna och städa efter sig, och såna saker som kan vara extra jobbiga att göra när man har ont. Jag behöver inte lyfta henne eller göra något som är speciellt mer ansträngande än en vanlig vardag, hon är ändå min dotter och mitt ansvar. Att gå med henne till dagis och hämta henne är 100 gånger värre för foglossningen. Att din man förstår betyder ju häller inte att alla andras gör det. grattis! du har en förståeende man! han vet att jag har ont, men hur ont kan han inte veta, och eftersom han jobbar typ dygnet runt så varken ser eller hör han mig när jag har som ondast. Jag vet att det är svårt att förstå andras smärta när man inte vet hur den känns, precis som att jag inte vet hur ont han har i ryggen när han säger att han har ont. Om jag inte rör mig på en hel dag, och nästa dag rör på mig har jag tusen gånger värre smärta efter att jag rört på mig bara för att jag hade en dag då jag inte rörde mig. Jag måste röra mig lagom varje dag för att hålla det på en jämn nivå. Ungefär som med träning, har man inte tränat på länge får man träningsvärk, tränar man lite varje dag får man inte träningsvärk.

• Irmelina

Till er som provat akupunktur: vart gjorde ni det, privat eller landstinget? i min kommun, (Alingsås) så ligger det inte på sjukgymnasternas bord längre, och då kan det bli sjukt dyrt. Har också hört att man måste göra det några ggr per vecka, för att det ska bli bra.
    Får liksom inget svar någonstans..frustrerande, då jag har sjuk foglossning också, gravid med andra barnet nu. Vecka 15 nu, fick det i v 10...

• älskarlivet81
    Irmelina skrev 2013-02-18 10:13:45 följande:
    Till er som provat akupunktur: vart gjorde ni det, privat eller landstinget? i min kommun, (Alingsås) så ligger det inte på sjukgymnasternas bord längre, och då kan det bli sjukt dyrt. Har också hört att man måste göra det några ggr per vecka, för att det ska bli bra.
    Får liksom inget svar någonstans..frustrerande, då jag har sjuk foglossning också, gravid med andra barnet nu. Vecka 15 nu, fick det i v 10...
    Jag gick hos min sjukgymnast, första besöket kostade 160 kr, sen fick jag de andra gratis. Skulle testa 5 gånger för att se om det gav effekt, tyvärr gjorde det inte det för mig, så jag slutade efter de fem gångerna.
  • passo

Bor i Stockholm och fick betala 100kr/gång hos sjukgymnasten. Frikort gäller också. Jag gick ca 2ggr/v i 1 månad och sen 1gång /vecka resterande tid. Det funkade bra för mig.

• Irmelina

Knepigt att det kan vara så olika i olika landsting...får nog söka privat sjukgymnast och kontrollera saken:)

Svar på tråden Foglossning