• jagoduoentill

ett tränings schema för viktnedgång sökes....

hej alla träningsfantaster...

snart 30 år... 10 kg övervikt.. väger alltså 70kg till mina 63cm. har tränat i snitt ca 3 ggr i veckan on and off i ca 2 år nu.... men inget händer... jag känner att under allt fett så finns det muskler men nu vill jag att allt fett ska bort och jag behöver ett tränings schema för detta... jag kan iprincip alla maskiner på gymmet men behöver ett schema för att jag ska nå ett resultat... - 10 kg och fastare överallt till sommaren 5 månader har jag på mig, det ska inte vara några problem,

har dock inte tålamod att vänta på en pt på gymmet, dem e ju uppbokade ända till februari ut... finns det någon vänlig själ här som kan fixa ett bra tränings schema till mig?

idag ser min träning ut typ såhär..

5 min på rodden (klarar verkligen inte mer ) men det får upp flåset kan jag säga
    sen kör jag hela kroppen med både fria vikter och maskiner tar ca 30 min
    (detta är ett schema jag fått utav tränarna på gymmet och efter ett år så skulle jag fortfarande köra hela kroppen, tycker det är lustigt... gör man inte bara det för att stärka kroppen?? i af.. sen kör jag ca 20 min på löpbandet,, med intervaller...springer,går,luting osv...

jag kommer givetvis äta hälsosammare också!!! 

• Svar på tråden ett tränings schema för viktnedgång sökes....
  • Kjell2

Satsa på två till tre pass i veckan med roddmaskinen. Utöka långsamt tiden så att du kör 45-60 minuter. Orkar du bara fem minuter nu minska tempot och kör 5 minuter, vila 1, kör 5, vila 1 till du får ihop 30 minuter.

Kombinera med ett styrkepass i veckan där du kör igenom hela kroppen med lite basövningar, benböj/marklyft, bänkpress, chins, hantelrodd t ex.  

• mrsStatham

Vill du att resultaten ska synas så är det 30% träning 70% vad du äter och framför allt HUR du äter som gäller.

Du har redan ett bra träningsschema, det du behöver är ett kostschema. Bara man googlar hittar man väldigt bra sådana. Och fler bra träningsscheman Flört 

Bara två saker är oändliga
  • jagoduoentill
    Kjell2 skrev 2012-12-28 11:01:09 följande:
    Satsa på två till tre pass i veckan med roddmaskinen. Utöka långsamt tiden så att du kör 45-60 minuter. Orkar du bara fem minuter nu minska tempot och kör 5 minuter, vila 1, kör 5, vila 1 till du får ihop 30 minuter.

Kombinera med ett styrkepass i veckan där du kör igenom hela kroppen med lite basövningar, benböj/marklyft, bänkpress, chins, hantelrodd t ex.  
    va??? 30 min på rodden?? haha, good luck
    jag fattar inte vad du menar. ska jag endast köra rodden 3 ggr i veckan o sen 1 dag med styrketräning???
  • jagoduoentill
    mrsStatham skrev 2012-12-28 11:07:41 följande:
    Vill du att resultaten ska synas så är det 30% träning 70% vad du äter och framför allt HUR du äter som gäller.

Du har redan ett bra träningsschema, det du behöver är ett kostschema. Bara man googlar hittar man väldigt bra sådana. Och fler bra träningsscheman Flört 
    jo det vet jag. men jag måste bli av med det jag fått på mig hittills också... har googlat, hittar bara träningspass för nybörjare....
  • Kjell2
    jagoduoentill skrev 2012-12-28 11:08:50 följande:
    va??? 30 min på rodden?? haha, good luck
    jag fattar inte vad du menar. ska jag endast köra rodden 3 ggr i veckan o sen 1 dag med styrketräning???

Ja. Bra träning för viktninskning är längre pass av konditionsträning, t ex rodd, löpning, simning, skidåkning, cykling. Skall genomföras i ett tempo som gör att man flåsar och blir svettig och under en längre stund, gärna närmare en timme men ogärna under 30 minuter.

Alltså är det bättre att under två till tre pass i veckan enbart köra kondition en längre stund. Variera sen med ett styrkepass i veckan.

Om du inte klara lång pass nu minska på tempo och belastning men försök verkligen köra längre. När konditionen blir bättre ökar du tempo och belastning samt tid. När du fått en bra kondition kan du variera med ett intervallpass i veckan och två distanspass.     

• jagoduoentill
    Kjell2 skrev 2012-12-28 11:14:08 följande:

Ja. Bra träning för viktninskning är längre pass av konditionsträning, t ex rodd, löpning, simning, skidåkning, cykling. Skall genomföras i ett tempo som gör att man flåsar och blir svettig och under en längre stund, gärna närmare en timme men ogärna under 30 minuter.

Alltså är det bättre att under två till tre pass i veckan enbart köra kondition en längre stund. Variera sen med ett styrkepass i veckan.

Om du inte klara lång pass nu minska på tempo och belastning men försök verkligen köra längre. När konditionen blir bättre ökar du tempo och belastning samt tid. När du fått en bra kondition kan du variera med ett intervallpass i veckan och två distanspass.     

ok, då är jag med...låter skit bra...tusen tack... lite trög nu men vad menar du med 1 intervall pass, och 2 distanspass? som det är nu så har jag rodden på nr 5 alltså hälften av max...inte så mkt egentligen? den är alltid på 10:an när jag ska sätta mig.. har dock aldrig sett någon köra mer än 15 min typ
  • Kjell2
    jagoduoentill skrev 2012-12-28 11:24:52 följande:
    ok, då är jag med...låter skit bra...tusen tack... lite trög nu men vad menar du med 1 intervall pass, och 2 distanspass? som det är nu så har jag rodden på nr 5 alltså hälften av max...inte så mkt egentligen? den är alltid på 10:an när jag ska sätta mig.. har dock aldrig sett någon köra mer än 15 min typ

Strunta i inställningen och vad adra kör på. Kör på en belastning och tempo som gör att du flåsar, blir svettig och orkar i 30 minuter. När orken ökar lägger du på lite i belastning och tid.

Distanspass: Mer än 60 minuter i lite lugnare jämnt  tempo

Intervall: Max i 3-5 minuter. Därefter vila i 30 till 60 sekunder, sen max igen. Upprepa under 30 minuter.

Ingen idé att börja med intervall innan du fått upp teknik och kondition.    Max är verkligen max, mjöksyra, svetten spruta, hänger. När du kan köra rodd i 60 minuter i jämt tempo och bra flås är det dags att fundera på intervall.
  • jagoduoentill
    Kjell2 skrev 2012-12-28 11:31:28 följande:

Strunta i inställningen och vad adra kör på. Kör på en belastning och tempo som gör att du flåsar, blir svettig och orkar i 30 minuter. När orken ökar lägger du på lite i belastning och tid.

Distanspass: Mer än 60 minuter i lite lugnare jämnt  tempo

Intervall: Max i 3-5 minuter. Därefter vila i 30 till 60 sekunder, sen max igen. Upprepa under 30 minuter.

Ingen idé att börja med intervall innan du fått upp teknik och kondition.    Max är verkligen max, mjöksyra, svetten spruta, hänger. När du kan köra rodd i 60 minuter i jämt tempo och bra flås är det dags att fundera på intervall.
    du verkar veta vad du pratar om...tusen tack igen....och god fortsättning...
  • Kjell2
    jagoduoentill skrev 2012-12-28 11:34:36 följande:
    du verkar veta vad du pratar om...tusen tack igen....och god fortsättning...

Klarar du bara 5 minuter rodd i dag så minska beastningen. Kör på lägsta till en början med. Det viktiga är att du får upp tiden nu. När du kan köra 30 minuter i jämnt tempo ökar du beastningen ett steg. När det funkar kör du 40 minuter osv.

Viktgt att inte ge upp bara för att det blir lite jobbigt, svettigt  och tungt. Försök verkligen köra länge.
Svar på tråden ett tränings schema för viktnedgång sökes....