• Anonym

    Lämna bort 2-åring

    Hej,

    Jag har en dotter som är två år (fyllde i oktober) och frågan gäller när man kan låta dem sova borta hos far- och mor-föräldrar. Min sambo kommer från ett annat land och under hösten har vi träffat hans mamma och sambo under några dagar i augusti, hans mamma kom på besök under en vecka i oktober och nu under julen har vi åkt till hans hemstad. Innan dess var senaste mötet i påskas. Min sambo vill gärna att vår dotter ska sova över hos sin mamma och hennes sambo men jag tycker att det är för tidigt då hon är så liten och då det i så fall skulle vara en helt ny plats som hon inte är van vid. Under vår vistelse här bor vi hos hans pappa och hans familj.

    Till saken hör att vi försökt låta vår dotter sova i ett annat rum där vi nu bor, hos min sambos syster, men att hon då vaknar mitt i natten (vi föräldrar lägger henne) och vill komma till oss.

    Är jag överbeskyddande?

    Med vänliga hälsningar

    En undrande mamma

  • Svar på tråden Lämna bort 2-åring
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    Rent generellt kan en två-åring mycket väl sova över hos far- och morföräldrar om de har en bra kontakt och det finns en trygghet i relationen.
    Men som du beskriver det så är du inte beredd att släppa henne än, och situationen runt henne har varit lite rörig  och då är frågan varför du ska göra det. Är det för mor- far-föräldrarnas skull? Eller för att du och din man ska få lite egen tid som ni längtar efter.
    Det första är ett dåligt skäl. Far- morföräldrarna kan ha henne på dagtid om de vill rå om henne och du slipper våndas.
    Det andra tycker jag är ett bättre skäl. Måste det vara över natten, så pröva med en natt. Men kom ihåg att det är du och din man som bestämmer om detta.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Lämna bort 2-åring