• SaraD

Hur viktig är solen? kvällssol/dagssol?

Vi går i husköpartankar. Jag tycker det vore väldigt härligt att ha ett hus med en altan/uteplats med kvällssol. Tänk vad härligt att kunna sätta sig en stund, alt äta middag i solen efter jobbet!

Men nu är det så att vi hittat det perfekta huset! Det är ett bra pris (flera hundra tusen billigare än vi tänkt oss), bra planlösning (enplan), lättskött, bra område etc.

Men vi är osäkra på solen. Nu på vintern når inte solen till tomten mitt på dagen. Och runt huset är det mycket träd, vilket gör oss osäkra om det är kvällssol.

Men hur viktigt tycker ni det är med sol? Vilket läge föredrar ni?

• Svar på tråden Hur viktig är solen? kvällssol/dagssol?
  • Zizzy Zimsson
    SaraD skrev 2012-12-28 13:03:46 följande:
    Vi går i husköpartankar. Jag tycker det vore väldigt härligt att ha ett hus med en altan/uteplats med kvällssol. Tänk vad härligt att kunna sätta sig en stund, alt äta middag i solen efter jobbet!

Men nu är det så att vi hittat det perfekta huset! Det är ett bra pris (flera hundra tusen billigare än vi tänkt oss), bra planlösning (enplan), lättskött, bra område etc.

Men vi är osäkra på solen. Nu på vintern når inte solen till tomten mitt på dagen. Och runt huset är det mycket träd, vilket gör oss osäkra om det är kvällssol.

Men hur viktigt tycker ni det är med sol? Vilket läge föredrar ni?
    Själv är jag soldyrkare och har skaffat ett hus där mesta delen av tomten är i syd-sydvästläge.
    Någon del av tomten lär väl nås av solen även vintertid? Står träden på egen tomt kan ni kanske hugga ner några? 
  • SaraD
    Zizzy Zimsson skrev 2012-12-28 13:06:08 följande:
    Själv är jag soldyrkare och har skaffat ett hus där mesta delen av tomten är i syd-sydvästläge.
    Någon del av tomten lär väl nås av solen även vintertid? Står träden på egen tomt kan ni kanske hugga ner några? 
    Jag gick förbi idag när solen lyser, och jag har väldigt svårt att tro att solen kommer åt på vintern. Träden står liksom precis vid tomtgränsen i ett hörn, det är alltså väldigt nära. Träden står inte på tomten, utan kommunen äger marken runtomkring. Är dessutom i bostadsområde, vilket gör att de aldrig kommer att avverka skogen..
  • och

Jag hade aldrig köpt ett hus om det inte var kvällssol. Det är kanske därför det är såpass mycket billigare?

The hard way is the right way.
  • SaraD
    och skrev 2012-12-28 13:13:38 följande:
    Jag hade aldrig köpt ett hus om det inte var kvällssol. Det är kanske därför det är såpass mycket billigare?
    Nä jag känner likadant, så synd! Jag ska fråga mäklaren om han kan kolla med säljarna hur det är med solen. För altanen ligger i sydostläge, dvs inte kvällssol, men sedan har de gjort en uteplats på andra sidan huset, bara med plattor och utemöbler. Den ligger i sydväst-läge, vilket får mig att hoppas att de gjort den för kvällssolen..

Eller kan man ta reda på nu på vintern hur solen ligger på sommaren på nåt annat sätt?
  • och
    SaraD skrev 2012-12-28 13:19:06 följande:
    Nä jag känner likadant, så synd! Jag ska fråga mäklaren om han kan kolla med säljarna hur det är med solen. För altanen ligger i sydostläge, dvs inte kvällssol, men sedan har de gjort en uteplats på andra sidan huset, bara med plattor och utemöbler. Den ligger i sydväst-läge, vilket får mig att hoppas att de gjort den för kvällssolen..

Eller kan man ta reda på nu på vintern hur solen ligger på sommaren på nåt annat sätt?
    Nej, det är nog lite svårt. Men hör med mäklaren, eller fråga grannen kanske?

Det låter som att de har gjort den andra uteplatsen för att få kvällssol, rimligen. 
    The hard way is the right way.
  • Malima

Vi hade samma dielmma! Jag är soldyrkare och vi hittade ett hus som ligger intill en skog. På vintern når ingen sol vår tomt, men det tycker jag inte gör något. På våren kan jag avundas grannarna som får sol på sin tomt så att de kan sitta å glassa i lä när solen värmer första gångerna. Men på sommaren har vi sol hela dagen, någonstans. På morgonen och förmiddagen intill huset, på dagen mest över hela tomten och på kvällen vid uteplatsen. Vi följer solen!
    För mig funkar det, även om jag som
    Sagt är soldyrkare!

• nuharjagbytt

Sol gör det ju även varmt inne... Solen når ju bra mycket högre på sommaren så då borde ju solen komma åt. Går det att få se några sommar bilder? det kan ju var ett sätt att få uppfattning om hur soligt det blir.

• SaraD
    nuharjagbytt skrev 2012-12-28 13:24:17 följande:
    Sol gör det ju även varmt inne... Solen når ju bra mycket högre på sommaren så då borde ju solen komma åt. Går det att få se några sommar bilder? det kan ju var ett sätt att få uppfattning om hur soligt det blir.
    Jo på sommaren kommer solen åt på dagen, det är jag säker på, men kan bli svårare på kvällen.

Bra idé att fråga efter sommarbilder!
  • SaraD
    Malima skrev 2012-12-28 13:22:20 följande:
    Vi hade samma dielmma! Jag är soldyrkare och vi hittade ett hus som ligger intill en skog. På vintern når ingen sol vår tomt, men det tycker jag inte gör något. På våren kan jag avundas grannarna som får sol på sin tomt så att de kan sitta å glassa i lä när solen värmer första gångerna. Men på sommaren har vi sol hela dagen, någonstans. På morgonen och förmiddagen intill huset, på dagen mest över hela tomten och på kvällen vid uteplatsen. Vi följer solen!
    För mig funkar det, även om jag som
    Sagt är soldyrkare!
    Ja, lite tråkigt är det med en mörk tomt på vintern och våren, och snön smälter ju aldrig
  • Gladskit

Jag skulle inte vilja bo i en dunge där det var skog runt hela huset och man blev frustrerad över att solen skymdes av alla träd. Lite så har vi det på landet och där är vår räddning att huset ligger förhållandevis högt plus att vi har en stor altan som vi kan flytta runt på utifrån hur solen rör sig.

Hemma har vi morgonsol på framsidan (bor i parhus så vi har en gavel som är vår). Där har vi en liten altan där man kan sitta och äta frukost. Sen har vi sol längs med gaveln hela dagen vilket persikorna och vindruvorna älskar! Sen har vi kvällsol på baksidan där vi har uteplats på nedre plan och balkong på övre plan och läget kunde inte vara bättre.

Det sägs ju att ett hus kan man modifiera och göra om men att läget kan man aldrig ändra på, och det är sant tycker jag. Om man inte äger skogen runtomkring så att man kapa ner de träd som stör   

Svar på tråden Hur viktig är solen? kvällssol/dagssol?