• AnneOfGreenGables

Vi som ska börja inseminera 2013

Hej!

Idag var vi på CFC och gjorde VUL samt fick Tamoxifen. Ska ta 1 varje dag i 5 dagar. Nytt VUL 130104. Vi ska göra syskon med donorinsemination. Blev gravid i första försöket i 2010 så vi lever i hoppet om att vi har lika stor tur denna gången med. Vi ska använda samma donor som sist.

• Svar på tråden Vi som ska börja inseminera 2013
  • ystersyster

Är helt ny på området, har 5 misslyckade ivf bakom oss och funderar nu på att prova DI i Danmark. Nån som har tips på vad man ska tänka på före?

• AnneOfGreenGables
    ystersyster skrev 2012-12-28 20:51:34 följande:
    Är helt ny på området, har 5 misslyckade ivf bakom oss och funderar nu på att prova DI i Danmark. Nån som har tips på vad man ska tänka på före?
    Ni ska bestämma om ni vill behandlad av läkare eller barnmorskor, om det ska vara öppen eller anonym donator och hur mycket ni vill bestämma angående donatoren (t,ex, bara ögonfärg, hårfärg och längd eller också allergier? Utbildning? Annat?)
  • amandaa
    ystersyster skrev 2012-12-28 20:51:34 följande:
    Hej!
    Beklagar verkligen.. :( 
    Vi har efter lång utredning fått reda på i somras att min man är född steril. Vi började då fundera på insemination i DK och kontaktade Storkkliniken som fått väldigt bra omdöme och har bra information på hemsidan. Vi mailade dem och förklarade vår historia, någon minut senare hade vi fått svar tillbaka på eventuell behandling för att uppnå vår dröm. Samtidigt pågick utredningen i Malmö och de hade inte lång kö så vi valde att gå vidare där. Och vi behövde inte betala där heller.. men annars hade vi valt DK. Vi har precis kommit hem från samtal med RMC om just öppen donator och vad som gäller och ska göra första insemination försöket i slutet av januari!  Väljer ni att gå vidare i DK har ni ett val om öppen eller anonym donator, väljer ni anonym finns ingen information om donatorn och barnet kan aldrig ta reda på något om denna heller. Väljer ni öppen finns arkivet kvar och ni kan välja hårfärg, längd, yrke osv... I Sverige finns bara öppen donator som alternativ, där barnet kan få reda på vem personen är, det dom tar hänsyn till här är hårfärg, längd och vikt ( ej yrke som i DK). Hoppas det var till lite hjälp iallafall :) Lycka till!
  • ystersyster

Tack Anne och amandaa! Så glad att känna man inte är ensam i den här svåra situationen. Vi kommer att få betala då vi förbrukat våra gratischanser, och jag tänker kontakta kliniken i Helsingör pga det är närmast och verkar bra enligt andra här på FL.
    Vi får diskutera om hur vi bäst väljer donator men jag känner att det inte är så viktigt mer än att välja ev hårfärg mm efter hur mannen ser ut om det går.

• amandaa
    ystersyster skrev 2013-01-02 13:25:17 följande:
    Tack Anne och amandaa! Så glad att känna man inte är ensam i den här svåra situationen. Vi kommer att få betala då vi förbrukat våra gratischanser, och jag tänker kontakta kliniken i Helsingör pga det är närmast och verkar bra enligt andra här på FL.
    Vi får diskutera om hur vi bäst väljer donator men jag känner att det inte är så viktigt mer än att välja ev hårfärg mm efter hur mannen ser ut om det går.
    Jag kände mig otroligt ensam i vår situation, men så ser man fort att fallet inte är så.. skönt att dela tankar med någon som går igenom samma saker. Helsingör har jag också hört gott om :) Jag tycker som du, det ni kanske fundera på då är anonym eller öppen. RMC säger ju att med en öppen donator får barnet en valmöjlighet om att söka sina "rötter" eller bara få veta vem donatorn är. Väljer man anonym tar man ju ifrån barnet den möjligheten. När vi var inne på DK så hade vi nästan bestämt att välja anonym, mest för att min man tyckte det var jobbigt och svårt att förhålla sig till situationen om barnet vill söka upp donatorn och han var orolig att barnet inte skulle känna att han är pappan längre. Men det var som sagt i början, när allt var nytt och man var både arg för att ha fått veta att han är steril och frustrerad över hela situationen. Men nu känns en öppen donator självklart för oss, men det är så olika! Bara det känns bra för er :) Var gjorde ni era IVF? Så ni fick inte möjlighet att testa inseminering ens? Har du ätit hormonstimulerade och så inför ivf försöken? Tusen frågor känns det som, förlåt hoppas det är ok :)
  • ystersyster

Det är ingen fara amandaa. Vi har först varit på RMC, sen till Öresundskliniken alla 5 gånger ivf med hormonbehandlingar och mannens frysta vävnad. Det är nämligen problemet för oss att min man har en nervskada som gör att hans simmare inte själva kan ta sig fram så han fick göra en biopsi operation.. Tyvärr har vi ju inte lyckats så nu tänker vi lite på chanserna men även ekonomiskt att vi borde prova donation innan vi gör ett nytt ivf försök.. Vore oxå skönt att slippa alla hormoner :)

• vildros75

*räcker lite försynt upp handen* jag hade med tänkt försöka under 2013, men börja först framåt sommaren/förhösten eftersom jag måste spara ihop pengarna först. jag har med kikat på Storkkliniken och nästan bestämt mig för den. Det här kommer bli allra första försöket för mig och trots att det är ett halvår kvar så har jag redan fjärilar i magen och en nervös knut över allt runt omkring det hela.

Jag önskar alla lycka till och hoppas att dte kommer funka både för er och för mig.   

• amandaa
    ystersyster skrev 2013-01-02 21:59:05 följande:
    Det är ingen fara amandaa. Vi har först varit på RMC, sen till Öresundskliniken alla 5 gånger ivf med hormonbehandlingar och mannens frysta vävnad. Det är nämligen problemet för oss att min man har en nervskada som gör att hans simmare inte själva kan ta sig fram så han fick göra en biopsi operation.. Tyvärr har vi ju inte lyckats så nu tänker vi lite på chanserna men även ekonomiskt att vi borde prova donation innan vi gör ett nytt ivf försök.. Vore oxå skönt att slippa alla hormoner :)
    Jaha ok, då förstår jag. Usch min man gjorde också biopsi operation. Ja det är ju sjuka kostnader, jag hoppas ni lyckas med hjälp av insemination då :) Jag ska börja med hormonstimulerande om ca två veckor.. hoppas det funkar! vad tog du för något?
  • ystersyster

Välkommen vildros, ja det är ett stort steg när man börjar i den här karusellen och det är trist att pengar ska vara avgörande.. Kolla upp hur kliniken har öppet under sommaren så du kan komma igång när du vill och inte blir besviken om de har stängt just när du vill börja.
    Amandaa jag har haft en del olika hormoner puregon nu senast. Puffat nässpray och nedreglerat med suprecur.. usch med sprutor jag tagit! Varför ska du ta hormoner inför insemination?

• amandaa

Hej Vildros75 och välkommen :) Tiden kommer gå fort och snart är det sommar, håller tummarna för dig! Kul att du hittat hit!
    Ystersyster, Ja det låter som mycket hormonstimulering :/ jag antar att det är för att de ska ha koll på min ägglossning och även att det ska öka chansen för att lyckas bli gravid? Dom sa även att chansen att få tvillingar ökar.. Jag ska ta puregon först i några dagar sen göra ultraljud för att se så att det gett positiv verkan, sen ska jag ta Otrivelle dagen innan ÄL, sen åker vi ner till Malmö :) Jag är så nervös inför sprutorna bara, upplevde du de som jobbigt? har läst att sprutorna är ganska dyra också.. kul såhär efter jul men men ;)

Svar på tråden Vi som ska börja inseminera 2013