• Hemligkvinna

Lätt efterrätt till nyår

Jag söker efter tips på en aningens lättare efterrätt till nyår. Själv kommer jag bara på mumsiga saker så som pannacotta, moussetårta mm, men gubben min säger nått lättare så som glass. Låter skittråkigt.
    Funderar dock på en punschparfait.

Nån som har något tips?

• Svar på tråden Lätt efterrätt till nyår
  • Lena
    Glace au four med browniebotten och hallon
    botten
    50g mörk choklad
    1 ägg
    0.75 dl socker
    0.5 tsk vaniljsocker
    2msk vetemjöl
    0.5 krm bakpulver

maräng
    2 äggvitor
    0.5 tsk pressad citron
    0.5 dl socker

fyllning
    0.5 liter vaniljglass
    150g frysta hallon

garnering
    1msk mandelsmån

Sätt ugnen på 175 gram. Smält chokladen. Vispa ägg, socke roch vaniljsocker. Blanda i choklade och torrvarorna. Bred ut i form som är 15*10cm. Grädda i 15min mitt i ugnen. Lägg på ett plant ugnssäkert fat. Sätt ugnen på 250 grader. Vispa äggvitor, citronsaft och hälften av sockret, tillsätt resten av sockret under vispning. Lägg hallonen på browniebotten. Lägg glassen ovanpå. Bred marängsmeten ovanpå och runt om. Strö över mandeln. Grädda i ugnen i ett par minuter. Servera ombedelbart.

• Lena
    Fryst turkisk konfekt
    1 apelsin
    1 citron
    1 lime
    1 dl socker
    1 tsk apelsinblomsvatten
    3 dl vispgrädde
    Hackade pistachnötter

Pressa citrusfrukterna, blanda med blomvattnet och sockret till sockret har löst sig. Häll i vispgrädden och vispa tills det tjocknar. Klicka upp i portionsformar, strö över hackade pistachnötter och stll in i frysen.

• Lena

Semifreddo

200 g hasselnötter
    2.5 dl socker
    3 msk vatten
    4 äggulor
    0.5 dl socker
    4 dl vispgrädde
    4 äggvitor
    0.5 krm salt

Sätt ugnen på 225. Rosta hasselnötterna i 3-5 min. Koka en karamell av socker och vatten i ca 15 min. Blanda nötter och karamell. Bred ut på en oljad plåt, låt kallna. Mixa till grova bitar. Vispa äggulor och socker pösigt. Vispa grädden hårt. Vispa äggvitor och salt till ett fast skum. Blanda det vispade försiktigt. Lägg hälften av nötkrosset i botten på en form. Häll på glassmeten. Toppa med resten av nötkrosset. Ställ i frysen i minst en timme.

• Hemligkvinna

usch. skrev ett långt inlägg och sedan lyckades jag fibbla bort allt.

Inget av förslagen passade mig. Vill kunna förbereda allt innan och sedan bara ta fram när det är dags.

Funderar på att köra chokladmousse, eller kanske vit, mörk och hallonmousse i glas och sedan vaniljglass med varma hjortron till min kräsne man.

• Hemligkvinna

Du råkar inte ha något bra recept på vaniljglass utan en massa äggulor som övertar mycket av smaken?

Har en mycket bra glassmaskin, så egen glass kan man göra.

• Lena

De två understa gör man dock helt klart dagar i förväg

Jag gillar den här youghurtglassen

Rabarbersoppa med fryst youghurt

rabarbersoppa:
    5 dl skuren rabarber
    1 dl socker
    6 dl vatten
    2 dl utspädd fläderblomssaft
    1.5 msk potatismjöl

fryst youghurt:
    2 äggulor
    0.5 dl socker
    2 msk ljus sirap
    1 dl vispgrädde
    4 dl matlagningsyoughurt

Vispa äggulor vitt med socker och sirap. Vispa grädden till ett hårt skum. Vänd ihop det vispade med youghurten. Häll upp det i en form och låt stå över i frysen över natten

Lägg socker, vatten, flädersaft och rabarber i en gryta. Låt koka i ca 7 min. Rör ut potatismjölet i kallt vatten och tillsätt det. Tag kastrullen från värmen när det börjar tjockna. Servera soppan varm med den frysta youghurten.

• Lena

Hallon- och apelsinparfait i chokladform
    Till chokladformen
    175g vit choklad
    1 msk vatten
    15g smör

Till parfaiten
    250g färska hallon (det går med frysta, tinade och avrunna)
    1 msk flytande honung
    1 dl strösocker
    0.75 dl apelsinjuice
    1 stora äggvitor
    0,12tsk salt
    1.5 dl vispgrädde

Smörj en kakform med löstagbar botten med olja. Smält chokladen tillsammans med vattnet. Rör i smöret. Skeda i och fördela chokladen jämt i formen. Låt kanterna vara ojämna upptill. Ställ formen i kylskåpet medans parfaiten görs. Passera hallonen genom en sil. Rör ner honungen i puren och ställ åt sidan. Smält sockret i kastrull tillsammans med juicen på låg värme. När sockret har smält koka häftigt i 3 min. Vispa under tiden äggvitorna till ett fast skum. Häll genast i den varma apelsinsirapen under vispning. Fortsätt att vispa tills smetan är tjock. Blanda försiktigt ner hallonpuren. Vispa grädden tills den blir tjock och rör ner även den. Häll parfaiten i den kylda formen och frys i minst 5h. För att få ut den ur formen värm med en varm handduk utan på.

• Ann Lee

En champagnesorbet?

Annars en citronglass på kondenserad mjölk - Vispa 5 dl grädde till mjuka toppar, rör i en burk kondenserad mjölk, skalet från två citroner och limoncello. Häll upp i en form och frys in i minst 4 timmar. Behövs ingen glassmaskin.

Säg till i en tråd om du vill komma in på min sida så lägger jag till dig i adressboken!
  • RöttÄrSött

Jag röstar för chokladmousse Med rätt choklad behöver det inte vara någon B-efterrätt.

Jag gillar i regel inte mörk choklad men Marabou premium är undantaget och blir en helt underbar mousse! Vi använder oftast den med kokos

Svar på tråden Lätt efterrätt till nyår