• pigglo

Längdskidor, hjälp nån!?

Mina skidor är 195 och jag är 167 cm. Vikten har att göra med hur hårt spannet på skidorna ska vara. För hårt spann = inget fäste. För mjukt spann = dåligt glid. Vallningsbara behöver inte vara krångligt. Jag själv kan tex ingenting om vallning. Jag lämnar in skidorna en gång per säsong för paraffinering/glidvallning och sen för jag med tejp för fästet. Funkar hur bra som helst.

• pigglo
    iduberga skrev 2012-12-29 22:47:47 följande:
    Tack! Kan man köra enbart med vallningstejp då eller måste man ha glidvalla på hela? Tejp lät ju som ett alternativ för mig som inte kan nånting alls :)

Tejpen är verkligen super när man inte är så insatt i vallningsdjungeln. Paraffin läggs över hela skidan. Dels ger det bättre glid men är också till för att skydda ytan på skidorna undersida mot slitage och repor. Sen lägger man tejpen på så stor del av spannet som behövs. Det brukar man få hjälp med att mäta ut i butiken när man köper skidorna.
  • pigglo

Jag brukar betala 250 kronor. Helt överkomligt tycker jag eftersom det räcker med en gång per säsong. Har tänkt börja göra det själv när vi flyttat till hus, känns så omständligt att hålla på med sånt i en trång lägenhet.

Svar på tråden Längdskidor, hjälp nån!?