• mymlis

Ta med babyskydd på resan? Hårdhänt flygpersonal?

Hej!

Åker till egypten den 10e januari med bebis som då är drygt 8 månader och funderar på det här med att ta med babyskydd på resan. På flyget vet jag att vi inte har en plats till henne utan hon får sitta i vårt knä, men väl nere funderar jag på hur man tar sig runt med bebis?

Hur har ni andra gjort?

Funderar även på hur man fraktar ner babyskyddet, vi kommer ju få checka in det eftersom vi inte har flygstol till dottern. Kan man verkligen lita på att det är helt när det kommer fram? Ett babyskydd ska ju kasseras om det fått stöta och fallit som jag har förstått det och vi vet ju alla hur flygpersonalen hanterar bagage...

• Svar på tråden Ta med babyskydd på resan? Hårdhänt flygpersonal?
  • Makrame

Vi har haft med babyskyddet på tre resor till och från USA, och trots många byten har vår stol klarat sig fint. Ibland har den legat i en säck bara och ibland i barnvagnsväskan.

• Sisisisi

Jag skulle köpa ett begagnat babyskydd som man sen kan lämna där nere.

• kikkie

Ska ni åka mycket bil där ? Ibland finns det att hyra på hotellen !

• lnflrmn

Köp ett begagnat! Brukar finnas förra årets för bars hundralappar!

• mymlis

Eftersom vi snart ska byta till bilbarnstol så känns det onödigt att köpa ett begagnat bara för att ta med det (och dessutom vet man ju inte om just det skyddet är dåligt hanterat heller) då kan vi lika bra ta med det vi har.

kan man hyra på hotellet är ju det en bra idé, absolut. Får se om jag kan få klarhet i det.

Någon som vet om ett babyskydd kan bli skadat på så sätt att det inte längre är säkert bara av flygplatshantering eller om det krävs mer kraft?     

• Modigh
    mymlis skrev 2012-12-29 15:42:42 följande:
    Eftersom vi snart ska byta till bilbarnstol så känns det onödigt att köpa ett begagnat bara för att ta med det (och dessutom vet man ju inte om just det skyddet är dåligt hanterat heller) då kan vi lika bra ta med det vi har.

kan man hyra på hotellet är ju det en bra idé, absolut. Får se om jag kan få klarhet i det.

Någon som vet om ett babyskydd kan bli skadat på så sätt att det inte längre är säkert bara av flygplatshantering eller om det krävs mer kraft?     
    Jag har jobbat som bagage sorterare på Arlanda, och tror inte att de skulle bli så speciellt stora stötar på de så att babyskyddet skulle va osäkert. De borde checkas in som special bagage och då kommer det på ett separat band(rullband hela vägen till personen som tar emot de) och inte bland alla andra väskor)rullband, som sen tippar ner väskorna i rätt "ficka" som åker rakt ner i en kant), som sedan körs till rätt bagagevagn. sen kör dom ut de till planet å där har ni nog sett att de körs upp på band, sen ställer dom in de i planet.
    personligen så tror ja som sagt inte att de skulle vara någon fara, men om du känner dig osäker kan du ju prata me nån som säljer babyskydd å se vad dom säger om saken? :)
  • mymlis
    Modigh skrev 2013-01-03 22:42:21 följande:
    Jag har jobbat som bagage sorterare på Arlanda, och tror inte att de skulle bli så speciellt stora stötar på de så att babyskyddet skulle va osäkert. De borde checkas in som special bagage och då kommer det på ett separat band(rullband hela vägen till personen som tar emot de) och inte bland alla andra väskor)rullband, som sen tippar ner väskorna i rätt "ficka" som åker rakt ner i en kant), som sedan körs till rätt bagagevagn. sen kör dom ut de till planet å där har ni nog sett att de körs upp på band, sen ställer dom in de i planet.
    personligen så tror ja som sagt inte att de skulle vara någon fara, men om du känner dig osäker kan du ju prata me nån som säljer babyskydd å se vad dom säger om saken? :)

Tack för ditt svar.

Hotellet kunde inte hyra ut alls, så den idén fick jag spola.

Har pratat med lite bekanta oxå och många menar på att man inte alls kommer att resa utanför hotellområdet i just egypten. Så då kanske det int ens är lönt att fundera på att släpa med sig.

Om man ska ta en enstaka taxiresa kanske man kan ha lillan i babybjörn framåtvänd på magen? Och spänna fast sig själv "bakom" babybjönselen. Och så klart inte sitta fram vid krockkudde? Någon som har gjort så? (spånar hejvilt här )      
  • Sisisisi
    mymlis skrev 2013-01-05 10:21:24 följande:
    Tack för ditt svar.

Har pratat med lite bekanta oxå och många menar på att man inte alls kommer att resa utanför hotellområdet i just egypten. Så då kanske det int ens är lönt att fundera på att släpa med sig.

Om man ska ta en enstaka taxiresa kanske man kan ha lillan i babybjörn framåtvänd på magen? Och spänna fast sig själv "bakom" babybjönselen. Och så klart inte sitta fram vid krockkudde? Någon som har gjort så? (spånar hejvilt här )      

Skulle du åka så här hemma?
  • mymlis

Visst, så kan man tänka, men det hjälper ju ändå inte frågan.

Dessutom har vi inte ens sittplats till henne på transferbussen, så där måste vi oxå hitta en lösning. Skulle inte tro att alla som åker charter släpat med sig babyskydd bara för att ha på transfern. Så, hur har ni gjort ni andra?

• Modigh

Kanske kan kolla upp om de finns nåt liknande Kids-on.board där? Vi åker till Thailand nu och i Phuket har dom de, där man kan hyra bil heldag och även transfer från flyget.
    så istället för vanliga transferbussen så bokade vi hos dom, så en bil plockar upp med bilbarnstol. plus att man slipper trängas me andra på en buss :P
    GULD värt i alla fall! Kostar inte skjortan heller. Men kan ju kolla upp! :)
    annars när jag varit utomlands har man sett familjer med barn i knät på bussen.. finns de inge alternativ så.. ja vet inte..

• mymlis
    Modigh skrev 2013-01-06 22:31:42 följande:
    Kanske kan kolla upp om de finns nåt liknande Kids-on.board där? Vi åker till Thailand nu och i Phuket har dom de, där man kan hyra bil heldag och även transfer från flyget.
    så istället för vanliga transferbussen så bokade vi hos dom, så en bil plockar upp med bilbarnstol. plus att man slipper trängas me andra på en buss :P
    GULD värt i alla fall! Kostar inte skjortan heller. Men kan ju kolla upp! :)
    annars när jag varit utomlands har man sett familjer med barn i knät på bussen.. finns de inge alternativ så.. ja vet inte..

Verkar vara en bra grej, men hittar inget när jag googlar tyvärr. Vet du vad det kan tänkas kallas?
  • Vaniljkex
    mymlis skrev 2013-01-05 10:21:24 följande:

Tack för ditt svar.

Sa dar rekommenderade var foraldrakurs bm att man skulle gora om man akte taxi med bebisen (det ar lagligt att aka utan babyskydd da har), fast med bebisens ansikte vant mot ditt brost och dina hander som skyddar huvudet under hela resan. Nar vi har varit borta har vara hotell kunnat ordna hamtning med babyskydd och barnstolar, tack och lov. Och transferbuss ar ju ingen skillnad mot vanlig buss, inte har du val babyskyddet med da? Jag tror att den varsta risken for babyskydden ar om linorna utsatts for starka pafrestningar, vilket normalt inte hander om det blir tappat av oforsiktig bagagepersonal. Vi har haft med oss vart en gang, eftersom vi lamnade babyskyddet kvar i Sverige nar storasyster fick ny bilstol, och det behovde komma hem innan lillasyster foddes, och da lindade vi in det i massa fleecefiltar och lade i en sopsack, och det hade klarat sig bra.
Svar på tråden Ta med babyskydd på resan? Hårdhänt flygpersonal?