• Anonym

tröja med luva? från vilken ålder?

har hört att luvtröjor är bökiga på bebisar... att luvan bara är i vägen som....
    men när kan man köpa luvtröjor utan att de är i vägen?

stl 56, 62? eller senare tom? 

• Svar på tråden tröja med luva? från vilken ålder?
  • Mrs Green

När de sitter upp mer än ligger på rygg tycker jag. Fast egentligen tycker jag luvtröjor nästan alltid är opraktiska, men det kan vara svårt att hitta bra tröjor utan luva.

• Anonym (Aldrig)

Bara knöligt att ha så länge bebisen till största del ligger ner. men skulle aldrig sätta på ett barn som rör sig själv en tröja med luva som sitter fast heller. Totalt livsfarligt om de fastnar nånstans med luvan!

• Mälaröbo

Luvtröjor är bara fina men tyvärr heeeelt opraktiska alltid!!!
    När de är små är den ivägen när de ligger. När de börjar krypa/gå kan de fastna. På dagis och i skolan kan de vara potentiellt farliga (väldigt få kläder har luvor med knappar) och luvorna krånglar till påklädningen och korvar sig under jackor mm.

• Anonym
    Mrs Green skrev 2012-12-29 12:40:26 följande:
    När de sitter upp mer än ligger på rygg tycker jag. Fast egentligen tycker jag luvtröjor nästan alltid är opraktiska, men det kan vara svårt att hitta bra tröjor utan luva.
    sitter de från 4-6 mån eller? :)

• elyse

Man kan väl ha huvan uppfälld över huvudet?

• Mrs Green
    Anonym skrev 2012-12-29 16:02:51 följande:

Ja, runt 6 månader ungefär (+/- 1-2 månader). 
  • DexX

vi hade en luvtröja på vår dotter när hon va nyfödd, tyckte den va praktisk att ha och dra upp över den lilla tunna mössan hon hade på sig,  la vi henne ner i vagn etc så hade vi luvan uppfälld på huvudet och var de varmt tex när vi var inne tog vi helt enektl av henne den. ser inge problem alls med luvtröjor, men beror kanske på vilket väder/årstid barnet föds!

• La Lola

När de är tonåringar typ...

Jag köper inte luvtröjor där luvan inte går att ta av till ett barn som fortfarande leker pga kvävningsrisk om de fastnar.
    Men jag är kanske extrem.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • FraYo

La lola: håller med, de ska va avtagbar!! Onepiecen är livsfarliga

• cloudberry79

Jag tycker alltid det är opraktiskt, knöligt och i vissa åldrar livsfarligt... Har aldrig huva på bebisens huvud heller, där har jag hjälmmössa och vintermössa just nu. Sitter gör de kring halvåret eller senare, kring stl 74 eller så, då kan det funka ett litet tag

(M)amma till V -07 och E -12
  • Takex

Jag har haft luva pa sonens klader sen han foddes, 50 och 56. Idag ar han 3 manader och har 56 och ibland 62 och har fortfarande luva. Inte opraktiskt alls, bara att falla upp den nar man lagger ner bebisen. Jag tycker det varit mysigt, han far lite mjukare att ligga pa och blir skyddad runt halsen fran drag och annat. Det ar val mer trojor som maste dras ner som kan vara lite "jobbigt" men jag tycker an sa lange fortfarande att det ar kul att kla pa sonen och ha fina klader pa honom (han ar nog lite min docka, haha) sa mig gor det inget. Skulle bli tokig om han bara hade pyjamas/overall/bodys pa sig hela tiden, sa trakigt.

Shingo ♥ 28/9 2012
  • Takex
    Anonym skrev 2012-12-29 16:02:51 följande:

Min kille ar 3 manader och har suttit sen han var 2 i sin Bumbo stol :P det ar sa individuellt, se sjalv hur du tycker nar bebisen ar fodd! Alla barn ar sa olika! Folk har inne pratar om nar bebisen bara ligger, min son har inte legat sen han var nyfodd! Han ska bara baras och sitta och titta hela tiden. 
    Shingo ♥ 28/9 2012
  • Anonym

Mina barn har 98 och 116 och har inga luvtröjor!

• Anonym

köpte en i stl 62 :)

Svar på tråden tröja med luva? från vilken ålder?