• Äppelpaj80

För och nackdelar med hanhund vs honhund? :-)

Har en annan tråd ute om att mina föräldrar vill skaffa en mindre allergi vänlig hund. Det lutar åt bishon frise eller coton de tolaer. Min pappa vill ha en han hund eftersom de haft de tidigare? Aldrig haft honhund själv och har väl lite fördomar om att de är lite gnälligare och skygga? Vad tycker ni? Vad föredrar ni?

• Svar på tråden För och nackdelar med hanhund vs honhund? :-)
  • Grandmother

Finns inte allergivänliga hundar.Om det är enn hund som inte tapapr pälsen..ex pudel.Så finns det man är allergisk mot i huden inte i pälsen

• Grandmother

Fö hanhund kontra tik så blir hunden vad du tillåter den bli

• ungmamma 91

Hane eller tik, ja du vi har både hanhund och tik här hemma och dom är precis likadana.
    Tiken löper (gör inte hanhunden)
    Hanhunden blir helt till sig vid löpande tik (blir inte tiken)

För och nackdelar kan bara en person se utifrån sig själv, personligheten i sig själv!

• Apopan

Har själv bara haft hanhund, men hade länge fördomen att tikar ofta är lite grinigare och tar livet på större allvar och känns ofta mognare än en hanhund.
    Kom ihåg en veterinär som sade att när tikar hamnar i luven på varandra så är det på liv och död och att de är mer långsinta, medan hanar har lätt att bråka lite lätt för att sedan bli vänner igen... Men nu ligger det nog ingen större sanning bakom detta, utan hundar är nog ofta mer personligheter på individnivå, oberoende av kön. Sedan så kommer det ofta en del egenheter iom löpet, både från tiken och hanhundarna som är i närheten av löpande tik, men i vilken omfattning är ju högst individuellt också.

• Jessica587

I min familj har vi alltid hafft hund.
    men jag har bara haft två helt egna hundar  Rottweiler.

Ja tikarna löper vilket kan va jobbigt då man får skura golven men sen finns det skydd till tiken också man kan ha.
    Tikarna upplever jag ha lite kortare stubin och kan vara lite tjuriga ibland,

Hanhundarna ska stanna och kissa en gång i minuten. Dom är lite mer gruffliga och puttiga av sej. alltså lite klumpigare. Om en hanhund känner en löptik så sticker han rakt över skog och väg det kan vara ett helsike att få tag i han. så därför får man vara försiktig om man vet om att det finns hon hundar i närheten.         

Vilket är bäst ?

För mig spelar det ingen roll, båda har ju sina dåliga sidor jag tycker inte det är så viktig välj den hunden som du tycker känns rätt. Du kommer älska den hunden vad du än väljer hoppas det går bra       

• Jessica587
    Apopan skrev 2012-12-29 14:35:08 följande:
    Har själv bara haft hanhund, men hade länge fördomen att tikar ofta är lite grinigare och tar livet på större allvar och känns ofta mognare än en hanhund.
    Kom ihåg en veterinär som sade att när tikar hamnar i luven på varandra så är det på liv och död och att de är mer långsinta, medan hanar har lätt att bråka lite lätt för att sedan bli vänner igen... Men nu ligger det nog ingen större sanning bakom detta, utan hundar är nog ofta mer personligheter på individnivå, oberoende av kön. Sedan så kommer det ofta en del egenheter iom löpet, både från tiken och hanhundarna som är i närheten av löpande tik, men i vilken omfattning är ju högst individuellt också.
    Det är precis det de gör slåss hanhundar håller dom på tills den andra ger upp.
    Är det två tikar slutar dom inte förän den andra är död.

Jag kan lova att dela på tre rottis tjejer som slåss är inget man vill...    
  • Apopan

Jessica587: Tror det beror på situation, ras och personlighet mer än att det skulle vara just tik eller hane(?), men visst känns det också som att det hör ihop med den där uppfattningen om att tikar är tjurigare och mer allvarsamma än hanhundar :P

Nu skall visserligen inte hundar behöva hantera saker med våld öht, det skall en ju se till, så det är nog inte att tänka på i ts fall hur som helst :)

• Thaleya1

honhund -
    negativt att hon löper

hanhund -
    negativt att de kan bli galna när tikar i närheten löper
    Negativt att de kissar och skvätter upp med väggar och annat,, att de skvätter oftare än tikar och får inte ut allt på en enda kissning.
    De kan jucka på folk och saker.

personlighetsmässigt tror jag det beror mer på vilken hund du har inte kön.

• Jessica587
    Apopan skrev 2012-12-29 15:17:12 följande:
    Jessica587: Tror det beror på situation, ras och personlighet mer än att det skulle vara just tik eller hane(?), men visst känns det också som att det hör ihop med den där uppfattningen om att tikar är tjurigare och mer allvarsamma än hanhundar :P

Nu skall visserligen inte hundar behöva hantera saker med våld öht, det skall en ju se till, så det är nog inte att tänka på i ts fall hur som helst :)

Jag kan inte prata för alla raser och hundar ju det är omöjligt men det är så jag har upplevt det hela. Men och andra sidan har jag bara haft rottweiler dom e ju lite tuffare av sig också. 
  • Grandmother

Jag har fö varit med att dra isär två storpudeltikar som slogs

Svar på tråden För och nackdelar med hanhund vs honhund? :-)