Inlägg från: Anonym (Fläcken) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fläcken)

Grannen vill att jag köper ny soffa åt dom!

Ok, för att göra en lång historia halvkort.

Grannen hade min son hemma hos sig igår och lekte med hennes barn. De brukar leka hos varandra.

Väl där hade mamman bjudit barnen på en varsin chokladtomte när de  satt i soffan och tittade på film.

De hade köpt en ny soffa innan jul, en ljusgrå .

Min son hade tydligen spillt en chokladbit i soffan, stor som en Enkrona ungefär och det hade blivit en fläck.

Nu vill familjen att vi ska ersätta soffan, alltså köpa en helt ny till dom.

Jag har erbjudit att:

1: Ta soffkudden på kemtvätt , det är löstagbart tyg .

2: Prova att få bort fläcken själv med rätt medel.

3: Beställa en ny soffkudde separat till dem.

Och som sista alternativ 4; Köpa soffan av dem, till ordinarie pris och ha den här hemma, vi behöver ny soffa, och även om jag kanske inte skulle köpt just den så funkar den.

Inget av dessa alternativ duger, de vill ha full ersättning för soffan ( ca 12000 kr) och behålla den för att köpa en till likadan och ställa den med fläcken i gillestugan.

Jag vägrar, tycker inte det är rimligt.

Våra barn är 4 år, bjuder man på choklad i en ny soffa så kan det hända olyckor, det är ju inte ens säkert att det är min unge som spillt, men visst, jag tar på mig att lösa problemet.

Men är jag orimlig som inte vill köpa en ny soffa till dem samtidigt som de ska behålla den gamla? Vad ska jag säga? Känns skitjobbigt detta....                             

• Svar på tråden Grannen vill att jag köper ny soffa åt dom!
  • Anonym (Fläcken)
    Anonym (man) skrev 2012-12-29 16:18:01 följande:
    Du har redan gjort tillräckligt när du erbjudit dig att Ta soffkudden på kemtvätt , att kräva att du ska betala en ny soffa är inte rimligt. Dessutom, om det stämmer, bjöd ju mamman barnen på godiset så hon är ju ansvarig också.
    Men, för att komma vidare så prata sansat med henne och prova med tvätten. Det kommer garanterat att funka och ni kan fortsätta att ha en vettig relation.

Jag har provat, satt hos henne i en timme igår, tog md mig en fläckborttagning när jag gick dit men hon skrek att jag inte skulle röra soffan, eftersom jag kan förvärra problemet.

Kemtvätt gick hon inte med på  eftersom det kunde bli nyansskillnad på den kudden som tvättats mot dn fasta klädseln, att jag kunde köpa den av dem tyckte hon var orättvist och antydde att då har vi ju fått en soffa bara sisådär, som det är lång leveranstid på.

Tro mig, jag har försökt... 
  • Anonym (Fläcken)

Det "roliga" är att hennes dotter ritade med röd tuschpnna på tapeten i min sons rum i höstas, hans relativt nytaptsrade rum.

Jag har inte sagt det till grannen, varken nu eller då, eftersom jag anser att det är sånt som kan hända.
    Även om DET inte var en olyckshändelse utan en ganska intressant bild av en elefant ( skulle kunna vara häst eller katt också) stor som ett A4, målad av en 4 åring   

• Anonym (Fläcken)
    EnAnonumius skrev 2012-12-29 18:43:21 följande:
    Jag har haft mycket känsliga tyger som aldrig har ändrat i nyans om jag skall ta bort en fläck. 
    Då använder jag mig av rikligt med galltvål och rikligt med vatten.
    Så det går alldeles utmärkt att få bort fläckar utan att förstöra tyget och färgen, men hederlig gammaldags galltvål.

Jag förstår lite grann din väninna att hon inte ville att du skulle använda kalkborttagningsmedel.
    Jag själv har råkat ut för att fläktborttagning på vissa tygsorter kan ge nyansskillnader.

Sedan fick jag ett tips från en gammal dam om galltvål.
    Den är underbar har jag väldigt svåra fläckar på tyger så förbehandlar jag fläcken med galltvål för att sedan riva galltvål och tvätta i maskin med. Behövs inte använd sköljmedel i dessa lägen.

Dock i övrigt så tycker jag det är för mycket begärt av henne att ersätta hela soffan utan att ni får ta över den. Hon är lika med ansvarig till att fläcken kom då hon lät ju ungarna ta choklad i nya soffan. Spilla lite choklad kan ju hända ALLA även vuxna.  Så om hon inte ville ha fläckar i soffan så kunde hon skyddat den med ett tyg eller en filt.

Så i min bok 1-3 tillräcklig med val i erbjudanden ni kan göra.
    Självklart , det var galltvålen jag hade med mig dit....
  • Anonym (Fläcken)
    elyse skrev 2012-12-29 21:46:34 följande:
    Hur mår sonen mitt i allt detta?

Sonen mår bra, jag har inte pratat med honom om detta förutom att höra efter om det hände nåt specillt hos -fingerat namn, Kalle och Lotta-idag.

Det hade det inte gjort, de hade tydligen lekt med lego och kollat på film.
    Jag frågade om de had ätit godis men nä, inget sånt.
    Börjar fundera på om de öht ätit choklad .....det kanske va en gammal fläck. 
    Och ett bra sätt att få soffan fin igen.

Men vem vet, min son är 4 år, han kan ha glömt chokladen eller inte tyckt det är viktigt att prata om .
    Jag pressar inte.

• Anonym (Fläcken)
    Anonym (man 30) skrev 2012-12-30 17:32:03 följande:
    Hon är säkert en reinkarnation av Mahatma Gandhi, det spelar inte så stor roll om den andra mamman inte anser att hon är det och kanske hyser agg mot henne på något sätt och av någon anledning. Det kan ju finnas fler bakomliggande orsaker till den här konflikten än en fläck på en soffa som gör att mamman vill ha 12 000 kronor i kompensation helt plötsligt, inte sant? Därför var min rekommendation att ta bort de två trätande kvinnorna ur ekvationen och föreslå att männen gör upp om ekonomisk ersättning istället.

Sedan får folk försöka göra en genusanalys av mig och mina åsikter om de så vill och leka ideologiska Don Quijotes som ska rädda världen från otäcka män med "fel åsikter". Det förändrar inte sakfrågan och min uppfattning om att om två personer träter så är den sämsta lösningen att låta dessa två personer försöker lösa konflikten på egen hand. Det finns två föräldrar till i den här konflikten och jag tror att man skulle kunna lugna ned den betydligt om de också gjordes delaktiga och kanske rent av redde ut den sinsemellan.

På vilket sätt tror du att min partner är lugnare än mig i frågan? Om hen hade ett annat förslag hur vi skulle lösa situationen tror jag att jag skulle vara kapabel att framföra det till grannen utan hens hjälp.

Jag grälar inte det minsta, jag är lugn och saklig och försöker komma med lösningar.

Varför tror du att det är ett bra förslag att min partner skulle ta samma prat med grannen?   
  • Anonym (Fläcken)

Och dessutom, om min partner skulle ha en annan ide hur vi skulle kunna kompensera för fläcken så verkar det väl otroligt märkligt om hen skulle knalla över till grannen och lösa problemet utan att vi som familj diskuterar det först?

• Anonym (Fläcken)
    Anonym (man 30) skrev 2012-12-30 18:56:19 följande:
    Det var ett förslag från min sida på ett sätt att komma vidare i konflikten på eftersom du och den andra kvinnan inte tycks komma överens.

Jag är säker på att ni båda inte anser er själva vara den som grälar, men det är förmodligen inte den andra partens uppfattning.

Du går vidare med konflikten precis som du vill, men jag är lite mindre benägen att hålla med dig nu efter ditt inlägg. Det är sällan ens fel att två träter och din inställning och attityd är i alla fall för mig ett kvitto på att din trådstart inte redogör för hela sanningen. Sedan får andra tycka precis vad de vill om det.

Jag har försökt ge alla fakta som finns, vad är det du tror jag undanhåller för att du ska känna dig trygg med att veta allt om situationen? Du är välkommen att ställa frågor så ska jag försöka svara så gott jag går {#emotions_dlg.flower}

Och jag förstår inte vad du menar med min attityd?  
  • Anonym (Fläcken)

Ja vi står på ruta ett. Inget av förslagen jag framfört duger, de vill ha pengarna och behålla soffan.
    De viker sig inte och jag har meddelat att jag inte gör det heller.
    Dock var grannens barn här inne och lekte idag så det har inte påverkat deras relation och det är jag glad över.  

• Anonym (Fläcken)
    Anonym (man 30) skrev 2012-12-30 19:03:49 följande:
    Nu är det för mig uppenbart att TS inte reogör  för hela sanningen i sin trådstart så jag är klar med denna debatt så kan alla grälsjuka kvinnor gräla bäst de vill...
    Jag frågar igen, vad är det för sanning du är ute efter? Jag tycker jag förklarat allt ganska tydligt.

• Anonym (Fläcken)

Har vart på landet i helgen utan datorn...

Det går inte alls-.

Vi  har dragit tillbaks alla erbjudanden förutom att betala för kemtvätt, och OM kemtvätten skulle misslyckas, betala för ett nytt överdrag till den dynan.

Anledningen till att vi dragit tillbaks förslagen är att vi känner att vi fått så mycket skit av grannfamiljen trots våra försök till medling.

De går fortfarande inte med på kemtvätt, så vi står i en situation där de kommer få noll förmodligen.    

Svar på tråden Grannen vill att jag köper ny soffa åt dom!