• Anonym (Sömnbrist)

Ni som äter propavan...

Har för andra gången fått sömn svårigheter,förra gången va i maj 2011, då sovde jag inte på sex veckor innan jag gick till doktorn. Nu har jag inte kunnat somna på fyra veckor,ligger vaken till fram åt 5-6 tiden innan jag slumrar till och ska sen upp vid 7, har tre små barn. Har haft zolpidem hemma,men det känner jag inte av. Det är ju för att man inte ska behöva vakna flera ggr när man väl somnat,men jag kan alltså inte ens somna. Nu har jag åter fått propavan och tog första tabletterna igår kväll vid 23- tiden,men efter ca 2 timmar hade jag inte somnat utan då började det pirra i benen länge,måste väl somnat efter kl 3, Det står att man ska ta tabletterna ca 30-60 min innan man lägger sig. När tar ni dom innan ni lägger er? Tar det några dagar innan det börjar fungera? Minns inte hur det va förra gången jag åt dom,åt bara typ två veckor eftersom vi planerade barn och då ville jag inte äta dom.

• Svar på tråden Ni som äter propavan...
  • Anonym (Sömnbrist)

Kan ju inte vara särskilt staka om man inte ens reagerar på stilnoct...

• Elin 885
    Anonym (Sömnbrist) skrev 2012-12-29 21:18:51 följande:
    Kan ju inte vara särskilt staka om man inte ens reagerar på stilnoct...
    jag är ingen läkare, men jo det är dom.
    de är jävligt starka
    de är så pass starka så det krävs en särskillt receptblankett för dem (narkotikaklassade) och de är beroendeframkallande. de är få mediciner som kräver särskillt receptblankett men de finns, det betyder också att det inte är alla läkare som kan skriva ut dem.
    SÅ starka är dem.

www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp&DocTypeID=7&UserTypeID=2
  • Anonym (Sömnbrist)

Fast jag tog 2 st härom kvällen och jag kände inte av dom,dvs jag somnade absolut inte

• Anonym

Oavsett "styrka" så är det så att vi reagerar olika på medicin. Stilnoct funkar bra för vissa och gör ingen skillnad för andra, liksom de flesta andra mediciner. Prata med din läkare TS så kan hen säkert ge förslag på vad som skulle kunna vara värt att testa.

• Anonym (20.00)

Äter propavan, tar dom vid åtta. En annan snäll tablett att testa är Circadin, En melatontablett, kroppseget sömnhormon, tyvärr går dom tabletterna inte under högkostadsskyddet på apoteket, kan vara bra att veta. Men i övrigt så tycker jag verkligen om den då jag upplever att tröttheten kommer smygandes precis som den ska. 

• Elin 885
    Anonym (Sömnbrist) skrev 2012-12-29 21:26:09 följande:
    Fast jag tog 2 st härom kvällen och jag kände inte av dom,dvs jag somnade absolut inte
    ja jag säger inget om det, men när det krävs en särskillt receptblankett så är det för att det är narkotikaklassade preparat där det finns en mycket hög risk för tillvänjning.
    stil noct är alltså inget att leka med.
    har du 5mg eller 10?

testa med att svara på mina inlägg så som jag svarar på dina så blir det mycket enklare.
  • Elin 885

läser inte folk i fass om sina mediciner, jag gör det i alla fall.

• Anonym

Ja nu är det som så att
    1. jag arbetar som sjuksköterska i psykiatrin.
    2. Stilnoct är en insomningstablett och skall tas på sängkanten, det är inte en sömntablett som man "sover på" hela natten. Effekten är mkt kortvarig.
    3. En bra kombination är stilnoct och propavan.
    4. tar du propavan kan du göra det 2 timmar innan sänggåendet. Vi brukar ge den till kl 2000 medicinen.
    5. Stilnoct är inte speciellt kraftfull. Hitta en annan insomningstablett som inte ligger på särskilda recept så är du duktig.

6. Helt ofarligt att ta 2 propavan. tänk bara på att man kan ha hang-over effekt dagen efter.
    7. drick inte kaffe efter kl 1600.

• Anonym

Alla läkare kan skriva ut särskilda recept. Det finns vissa som ligger på licens, men stilnoct och propavan är inte två av dem.

• Elin 885
    Anonym skrev 2012-12-29 21:32:12 följande:
    Ja nu är det som så att
    1. jag arbetar som sjuksköterska i psykiatrin.
    2. Stilnoct är en insomningstablett och skall tas på sängkanten, det är inte en sömntablett som man "sover på" hela natten. Effekten är mkt kortvarig.
    3. En bra kombination är stilnoct och propavan.
    4. tar du propavan kan du göra det 2 timmar innan sänggåendet. Vi brukar ge den till kl 2000 medicinen.
    5. Stilnoct är inte speciellt kraftfull. Hitta en annan insomningstablett som inte ligger på särskilda recept så är du duktig.

6. Helt ofarligt att ta 2 propavan. tänk bara på att man kan ha hang-over effekt dagen efter.
    7. drick inte kaffe efter kl 1600.
    hur kan man verifiera uppgiften om att du är sjuksköterska?
    ok om nu stilnoct inte är så stark som du säger....varför krävs det då speciellt receptblankett?
  • Anonym
    Elin 885 skrev 2012-12-29 21:33:58 följande:
    hur kan man verifiera uppgiften om att du är sjuksköterska?
    ok om nu stilnoct inte är så stark som du säger....varför krävs det då speciellt receptblankett?
    Det som ssk säger är helt korrekt.

Stilnoct är beroendeframkallande liksom alla insomningstabletter. Det säger igen om "styrkan" 
  • Elin 885
    Anonym skrev 2012-12-29 21:35:24 följande:
    Det som ssk säger är helt korrekt.

Stilnoct är beroendeframkallande liksom alla insomningstabletter. Det säger igen om "styrkan" 
    jo men eftersom jag inte kan verifiera uppgiften om att denne är ssk så biter inte det på mig.
    nåväl så hoppas jag att det löser sig för ts =).
  • Anonym
    Elin 885 skrev 2012-12-29 21:42:17 följande:
    jo men eftersom jag inte kan verifiera uppgiften om att denne är ssk så biter inte det på mig.
    nåväl så hoppas jag att det löser sig för ts =).
    Om du vet hur man googlar kan du enkelt kontrollera allt utom just om skrivare än ssk, vilket ju inte heller spelar så stor roll.
  • ODS

Stilnoct är narkotikaklassat, därför behövs särskild blankett.

• Anonym (Zzz)

När du tar stilnoct ska du typ bara svälja tabletten och sedan kasta dig i sängen och blunda för störst chans att somna. Tar du den och sedan håller dig uppe kan du i princip "fluddra" omkring hela natten och trycka i dig resten av kartan utan att somna. Sen kanske du kommer ihåg 10% men ändå. Bäst är och blanda de två (stilnoct och propavan) då stilnocten knockar ut dig och propavanen får dig att fortsätta sova då den håller i dig längre. Sov så gott :)

• Severus

Tar 2 Propavan några timmar innan sängdags. Vid sänggåendet tar jag 10 mg Zolpidem.
    Har haft insomnare i flera år

• Cheeses

Alkohol är det enda som fungerar för mig, somnar (däckar) lätt. Annars kan jag ligga vaken hela natten.

Svar på tråden Ni som äter propavan...