• Blanceflor

Rullstol till barn som inte går alls.

Såg att de finns en liknanade tråd om barn som är gående som använder rullstol, men med denna tråd vill jag gärna ha svar av föräldrar med barn som inte kan gå.

Min dotter kan inte gå och kommer heller aldrig kunna gör det. Nu börjar jag fundera på vid vilken ålder som hon ska ha rullstol. Hon kommer aldrig att kunna manövrera den själv, utan är helt beroened av att någon anna ska köra. Hennes läkare har redan tagit upp frågan men hennes arbetsterapeut verkar helt frågande när jag har fört rullstol på tal. Nu undrar jag vid vilken ålder ert barn fick rullstol. Om barnet inte har rullstol, vad är då alternativet?

• Svar på tråden Rullstol till barn som inte går alls.
  • viseversa
    Blanceflor skrev 2012-12-30 17:19:14 följande:
    2 år
    Då kan hon ju sitta i vagn ett tag till. Rullstol har man ju mer när man blir äldre. Det finns ju specialvagnar också för större barn som inte han gå. Där jag jobbar får dom sin första rullstol/specialvagn när dom är ca 6 år. Men det är klart om hon inte sitter bra i vagnen så kan du ju pressa dom lite så hon får en rulle tidigare=)
  • cosinus

Kommer hon inte kunna manövrera den ö h t även om det är en elrullstol och hon får en anpassad styrlösning då tror jag man bedömmer att rullstol kan vänta. Då ger man ändå inte barnet någon ökad frihet genom en rullstol utan då måste det ju handla helt om ergonomi för barnet i första hand och den som kör i andra hand samt om köregenskaper för den som kör.

Jag vet en liten kille som fick sin första elrullstol vid 2 år och jättefort lärde sig köra själv. Han tar sig ingenstans för egen maskin men fixar att styra elrullstolen med en lite pyttejoystick. En vanlig rullstol finns inte en chans att han fixar.

• viseversa

Sen är det en mardröm att som vuxen köra en rullstol med minimala framhjul i snö/sand/grus/lera mm mm mm. Jag hade använt vagn så länge det gick!

• Hickupp

Jag tror att en egen liten rullstol skulle vara bra för hennes utveckling även om hon inte kan köra själv.

• Blanceflor

Tack för era svar! Verkar som om det är dags för rullstol snart med tanke på era svar.

Kan tänka mig att hon har mest nytta av att ha den innomhus.Utomhus får det nog bli vagn, denna vinter har varit hemsk att köra även en vanlig vagn.

viseversa skrev 2012-12-30 18:34:51 följande:
    Sen är det en mardröm att som vuxen köra en rullstol med minimala framhjul i snö/sand/grus/lera mm mm mm. Jag hade använt vagn så länge det gick!
    Vill gärna höra från föräldrar också, vid vilken ålder era barn fick rullstol.
  • Alecto

Min kille är 3 1/2 och kommer troligen aldrig kunna gå - han kommer alltid vara i ett stort behov av rullstol. Vårt största problem är att han har svårt att hålla huvud och rygg så vi har valt vagn till honom än så länge. Vi har en vagn från Otto Bock med fullt liggläge, den lite större modellen.
    Den är lite tung och otymplig men den är godkänd som rullstol och man kan få transportfästen så man kan spänna fast den i tex en färdtjänst bil (bara man har fempunkts bälte).

Hemma har vi en panda till honom 

• Rafiiki

Min dotter har ryggmärgsbråck och hon kommer aldrig kunna gå!
    Hon har hasat sig fram på rumpan men vid 21 månaders ålder fick hon sin första rullstol. Hon kan köra själv men d tog ett tag m mkr träning!

Tror mkt hänger på oss föräldrar, vill du ha rullstol? Är d lättare med vagn? Vi ville ha ruslllstol främst för att hon inte skulle krypa ute då andra barn gick. Hon har vagn än i dag för att d är smidigare för oss ibland och för att hon fortfarande är så liten och kan åka vagn!

• Emmixen

Jag fick nog min första rullstol när jag var mellan ett och två. Inte lång tid därefter fick jag min första elrullstol. Frihet! Är glad att mina föräldrar inte lät mig sitta enbart i vagn hur länge som helst (även om jag ibland satt i vagn också).

- www.emmixen.se - en tjugoettårings hemsida om ett liv med en neuromuskulär sjukdom -
Svar på tråden Rullstol till barn som inte går alls.