• Anonym (TS)

När kör ni efter att ha druckit alkohol? Överdriver jag när jag inte vill köra bil på 24 timmar OAVSETT hur mycket/vad jag druckit..?

Jag kör inte bil på minst 24 timmar efter att jag tagit sista drinken/cidern/ölen whatever. Många av de jag har nämnt detta för tycker att jag överdriver och att jag är löjlig. Jag har dessutom erbjudit mig och insisterat på att köra om jag inte har druckit dagen innan och den jag åker med har gjort det. När kör ni efter att ha druckit?

• Svar på tråden När kör ni efter att ha druckit alkohol? Överdriver jag när jag inte vill köra bil på 24 timmar OAVSETT hur mycket/vad jag druckit..?
  • Grande Rock

Beror helt på hur mycket jag hällt i mig. Har jag druckit mycket låter jag bilen stå hela efterföljande dygn.

Vet jag att jag måste köra dagen efter håller jag igen på drickat.

• Coccolina

Beror verkligen på... har man druckit sig applakat då bör man vänta även mer än 24 timmar... men har du kanske haft en trevlig kväll... 4 cider eller öl alternativt glas vin... ja då kan en nattssömn och lite mat räcka... Allt beror dock på hur du förbränner osv... Men att konsekvent köra på sista cidern 24 timmar är idiotiskt... gör du det även om du bara tagit en cider?? Väldigt överdrivet iså fall... Om du är orolig gå det att köpa en alkomätare att ha i bilen... blås och kör när du är nykter och du slipper oroa dig!

I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • kakmonstret123

Man förbränner ca 2 cl ren sprit per timme, varierar lite beroende på kroppsbyggnad. Så dricker du t.ex 120 cl 40% vodka så...

• Grande Rock
    kakmonstret123 skrev 2012-12-30 03:46:09 följande:
    Man förbränner ca 2 cl ren sprit per timme, varierar lite beroende på kroppsbyggnad. Så dricker du t.ex 120 cl 40% vodka så...
    ...tar det 60 timmar att förbränna.
  • Ramborg

Jag ska vara bra full för att låta bilen stå i 24 timmar. Så full blir jag aldrig nuförtiden.

42.
  • skägg

Har du inte druckit ett flak öl och en sjuttis brännvin dagen innan ser jag ingen anledning till att överreagera så pass mycket.

• cloudberry79

2 cl 40%-alkohol per timme (eller ett halvt standardglas) förbränner man. Fyra glas vin tar alltså cirka åtta timmar i medeltal att förbränna. Kvinnor med spenslig kroppsbyggnad förbränner långsammare, den som  har mycket muskler (och föredragsvis är man) förbränner något snabbare. 

Jag låter alltid bilen stå till kvällen efter om jag druckit mer än ett par glas vin, men tar jag bara ett-två glas så kör jag morgonen efter utan att ens tänka på saken. 

(M)amma till V -07 och E -12
  • Lena

6-12h men då dricker jag inte mer än 4-5 glas vin per helkväll.

• Anonym

Jag brukar blåsa mig för att kolla att jag är körbar om jag nån gång druckit lite mer. Om jag druckit ett glas vin till maten finns inte en chans att jag dagen efter skulle låta bilen stå.

• Anonym (TS)

Intressant att höra vad ni tycker. Har dock inga planer på att köpa en alkomätare. Och för att förtydliga lite, om jag dricker ett glas av något med typ 2,25 procent så väntar jag bara några timmar. Jag väntar inte bara för att jag kanske har alkohol i blodet. Jag blir ganska matt dagen efter att jag har druckit. Inte fullt ut bakis om jag inte dricker jättemycket, men tillräckligt slut i kroppen för att kanske tappa fokus när jag kör. Oavsett om jag inte "måste" vänta, och även om det anses idiotiskt så känns det bättre att veta att jag inte kommer orsaka en olycka på grund av alkohol. Oavsett så var det kul att se vad ni tycker. Tackar för svaren!

Svar på tråden När kör ni efter att ha druckit alkohol? Överdriver jag när jag inte vill köra bil på 24 timmar OAVSETT hur mycket/vad jag druckit..?