• Anonym (TS)

När kör ni efter att ha druckit alkohol? Överdriver jag när jag inte vill köra bil på 24 timmar OAVSETT hur mycket/vad jag druckit..?

Jag kör inte bil på minst 24 timmar efter att jag tagit sista drinken/cidern/ölen whatever. Många av de jag har nämnt detta för tycker att jag överdriver och att jag är löjlig. Jag har dessutom erbjudit mig och insisterat på att köra om jag inte har druckit dagen innan och den jag åker med har gjort det. När kör ni efter att ha druckit?

• Svar på tråden När kör ni efter att ha druckit alkohol? Överdriver jag när jag inte vill köra bil på 24 timmar OAVSETT hur mycket/vad jag druckit..?
  • NLAL

Jag kör inte förrän drägern visar 0,0. Villet den oftast gör när jag kliver upp dagen efter vid 8-9, spelar ingen roll vad eller hur mucket jag druckit.

• Jessica587

ja om jag dricker så att jag blir full väntar jag 20 timmar typ

• Anonym (Sess)

Jag är inte riktigt så hård som TS, en cider då kan jag köra dagen efter. Mer än det så står bilen, efter en rejäl fylla står bilen 48 timmar. Varför riskera andras liv och ditt eget? Kan du leva med dig själv om du kör ihjäl ett barn?

Låt bilen stå eller låt bli att dricka. 

• Anonym
    Anonym (TS) skrev 2012-12-30 13:39:35 följande:
    Intressant att höra vad ni tycker. Har dock inga planer på att köpa en alkomätare. Och för att förtydliga lite, om jag dricker ett glas av något med typ 2,25 procent så väntar jag bara några timmar. Jag väntar inte bara för att jag kanske har alkohol i blodet. Jag blir ganska matt dagen efter att jag har druckit. Inte fullt ut bakis om jag inte dricker jättemycket, men tillräckligt slut i kroppen för att kanske tappa fokus när jag kör. Oavsett om jag inte "måste" vänta, och även om det anses idiotiskt så känns det bättre att veta att jag inte kommer orsaka en olycka på grund av alkohol. Oavsett så var det kul att se vad ni tycker. Tackar för svaren!

Alltså, 2,25 dricker väl barn i cider eller glögg?
  • Anonym

Ska jag köra hem samma kväll, dvs efter några timmar, blir det högst ett glas vin och en liten drink före maten.

• cloudberry79
    Anonym skrev 2012-12-31 02:10:34 följande:

Alltså, 2,25 dricker väl barn i cider eller glögg?
    Det hoppas jag verkligen inte, det är 18-årsgräns på inköp av 2,25 (folköl har ju 2,8-3,5% och det kan man absolut bli berusad på om man är tillräckligt motiverad). Däremot finns det alkoholfri cider som kan ha upp till 0,5% alkohol. Sån är ju helt ok för barn.
    (M)amma till V -07 och E -12
  • Grande Rock
    cloudberry79 skrev 2012-12-31 10:23:30 följande:
    Det hoppas jag verkligen inte, det är 18-årsgräns på inköp av 2,25 (folköl har ju 2,8-3,5% och det kan man absolut bli berusad på om man är tillräckligt motiverad). Däremot finns det alkoholfri cider som kan ha upp till 0,5% alkohol. Sån är ju helt ok för barn.

Mig veterligen är det ingen åldersgräns på lättöl (2,25)

Har du möjligtvis en källa till ditt påtalande?

• Anonym (TS)

Grande Rock, du har rätt i att det inte finns någon åldersgräns för att köpa eller bruka lättöl (eller cider med 2.25% alkohol), men det är inget jag skulle ge ett barn oavsett. Alkohol är alkohol, och som Cloudberry79 skriver så kan man bli berusad vid stora mängder (antar jag). Mig veterligen så måste man inte vara askalas för att alkoholen skall påverka körningen. När jag tog mitt körkort pratade vi mycket om just alkohol och droger. Det skrämde mig nog ganska mycket. Antagligen är det därför jag är så försiktig. Jag har för mig att en starköl motsvarar två 4 cl shottar (40%). Någon som vet om det stämmer? Det var någonting om att ölen inte förbränns likadant och därför ger långsammare men lika stor berusning?

• GullpuckotMe

Jag låter alltid bilen stå dagen efter även om jag känner mig okej dagen efter, tycker det är onödigt att riskera körkortet!

• Grande Rock
    Anonym (TS) skrev 2012-12-31 10:52:53 följande:
    Grande Rock, du har rätt i att det inte finns någon åldersgräns för att köpa eller bruka lättöl (eller cider med 2.25% alkohol), men det är inget jag skulle ge ett barn oavsett. Alkohol är alkohol, och som Cloudberry79 skriver så kan man bli berusad vid stora mängder (antar jag). Mig veterligen så måste man inte vara askalas för att alkoholen skall påverka körningen. När jag tog mitt körkort pratade vi mycket om just alkohol och droger. Det skrämde mig nog ganska mycket. Antagligen är det därför jag är så försiktig. Jag har för mig att en starköl motsvarar två 4 cl shottar (40%). Någon som vet om det stämmer? Det var någonting om att ölen inte förbränns likadant och därför ger långsammare men lika stor berusning?

Det har jag inte opponerat mig mot, jag motsatte mig ett rent sakfel, dvs att det skulle vara artonårsgräns på lättöl.

För en vuxen människa bör det vara snudd på omöjligt att berusa sig på lättöl. Ska man hälla i sig sådana mängder att det ger utslag lär behovet av att kissa var en högre störningsfaktor som bilförare äm själva alkoholen.

• cloudberry79
    Grande Rock skrev 2012-12-31 10:32:33 följande:

Mig veterligen är det ingen åldersgräns på lättöl (2,25)

Har du möjligtvis en källa till ditt påtalande?

CIder på 2,25 är det ju 18-års inköpsgräns för på samtliga matvarukedjor så vitt jag vet (och frågan handlade ju om cider) oavsett vad man tycker om saken. Mina barn får bara dricka den sort som är alkoholfri (max 0,5) vilket också var on topic.
  • cloudberry79
    Anonym (TS) skrev 2012-12-31 10:52:53 följande:
    En 33 cl starköl motsvarar en fyra starksprit. Alkohol som alkohol när det gäller förbränning.
  • Grande Rock
    cloudberry79 skrev 2012-12-31 11:35:53 följande:
    CIder på 2,25 är det ju 18-års inköpsgräns för på samtliga matvarukedjor så vitt jag vet (och frågan handlade ju om cider) oavsett vad man tycker om saken. Mina barn får bara dricka den sort som är alkoholfri (max 0,5) vilket också var on topic.

har svårt att tro det skulle vara skillnad på om det är öl eller cider som säljs. Visst kan det vara att butikerna väljer en sådan inriktning, men det finns så vitt jag vet ingen lag som styrker det.

Återigen, har du någon källa som styrker att det är så, allt jag hittar är att det skall vara över 2,25 volymprocent för att räknas som rusdryck och omfattas av försäljningsrestriktioner.

• Anonym (TS)
    Grande Rock skrev 2012-12-31 12:07:00 följande:
    har svårt att tro det skulle vara skillnad på om det är öl eller cider som säljs. Visst kan det vara att butikerna väljer en sådan inriktning, men det finns så vitt jag vet ingen lag som styrker det. Återigen, har du någon källa som styrker att det är så, allt jag hittar är att det skall vara över 2,25 volymprocent för att räknas som rusdryck och omfattas av försäljningsrestriktioner.

Wikipedia: Lättöl, eller öl klass I, är en svensk definition av öl som innebär att den innehåller maximalt 2,25 volymprocent alkohol (med tidigare måttsystem 1,8 viktprocent). Inköp av lättöl är inte belagt med någon åldersgräns eller alkoholskatt, eftersom lättöl räknas som alkoholfri eller lättdryck. Många butiker har dock som policy att varken sälja lättöl eller alkoholfri öl till minderåriga, trots att det är tillåtet.
  • Anonym (TS)

Förresten, om man ska hålla sig on topic.. Jag är bara 18, så alkoholen påverkar mig antagligen mer än en vuxen? Pratar inte om lättöl nu, utan vodka, rom, alkoläsk osv. Jag kan bli "lullig" på en fyra jäger om jag inte ätit tillräckligt eller om jag inte druckit alkohol på länge. Kanske därför jag låter bilen stå så länge. Jag går lite efter hur full jag har varit, och med min låga tolerans så kanske jag måste låta bilen stå 24 timmar även om jag bara druckit 2/3 drinkar eller shottar. Inser nu att den här tråden inte kommer någonvart, för alla är ju olika och reagerar olika. Suck

Svar på tråden När kör ni efter att ha druckit alkohol? Överdriver jag när jag inte vill köra bil på 24 timmar OAVSETT hur mycket/vad jag druckit..?