• Regnig måndag

Hetsätande kräkskatter

Ni som har det vad gör ni för att sakta ner på ätandet?

En av katterna började hetsäta efter kastreringen, innan kunde jag ha fri tillgång på fodret men efter att hon satt i sig 2kg på 5 dagar går det inte längre. Efter det ser det ut som hon svalt en fotboll. Nu behöver hon nästan halvera sin vikt och äter därför RC Obesity.
    Hon inhalerar maten och en timme senare kräks hon. Är jag inte snabb att torka upp det brukar hon äta kräket. Kräks

Jag försöker dela upp portionerna. Det är enkelt när man är ledig men värre när jag jobbar.
    Fodret sprids ut på golvet (snacka om att se ut som en tryffelhund), en bricka och till hennes stora förtret - en besticklåda.
    Jag använder foderbollar och en "nappflaska" (en uppochnervänd petflaska hon måste lirka ut fodret med tungan). Problemet med det är att hela hennes tillvaro blir att bevaka bollarna och flaskan från den andra katten.
    De äter under övervakning och jag brukar störa henne genom att prata, klappa och peta på henne.

Har ni några mer tips på hur man saktar ner ätandet?

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Svar på tråden Hetsätande kräkskatter
  • JanaLiiN

Hahaha förstod inte varför man skulle betala skatt för kräkande...

• Regnig måndag
    nemo1 skrev 2012-12-30 13:24:27 följande:
    Har du provat att endast ge blötmat?
    Har du provat dessa annars?www.zoomarknad.se/product-view.asp atid=10762&prodid=11637&ref=%2Fproduct-dlist%2Easp %3Fcatid%3D10762
    www.zoomarknad.se/product-view.asp?catid=1076...
    www.zoomarknad.se/product-view.asp?catid=1076... Tyvärr lär väl katten sitta vid dessa hela dagarna också så prova med blötmat. 
    Den andra såg riktigt smart ut!
    Den första satt jag och tittade på igår men recensionerna var bara sådär, den välter lätt och verkar inte funka riktigt som tänkt.
    Tack för tipset, den ska jag genast beställa!
  • Regnig måndag
    JanaLiiN skrev 2012-12-30 13:26:06 följande:
    Hahaha förstod inte varför man skulle betala skatt för kräkande...

• Catgodess

Går det inte att aktivera och leka med katten för att bryta hennes matfixering? Tycker annars att dina trix för att få det att ta längre tid för katten att få i sig maten verkar bra. Vi har en matglad kisse här med så jag föstår din frustration, hon får mat två gånger om dagen och då får man passa henne så att hon inte går på kattkompisens mat när hon är klar med sin egen mat. Problemet med vår katt är dock att hon är väldigt svåraktiverad pga hög ålder och artros som hon visserligen behandlas för men hon är som sagt ingen ungkatt.

• nemo1

Jag har den höga och även en jourkatt som ska välta allt. Den fungerar utmärkt här och har en "sugproppmatta" i botten. Tittade på innehållet i fodret du ger nu och tycker väl inte att det verkar så bra, endast 7,5% protein och  2% fett? Katter blir inte tjocka av animaliskt fett utan av spannmål. Jag tycker du ska testa att endast ge blötmat. Jag har fri tillgång på både torrfoder och blötmat men de äter till 99% blötmat, alla är fina i hullet.

• Regnig måndag
    Catgodess skrev 2012-12-30 13:33:54 följande:
    Går det inte att aktivera och leka med katten för att bryta hennes matfixering? Tycker annars att dina trix för att få det att ta längre tid för katten att få i sig maten verkar bra. Vi har en matglad kisse här med så jag föstår din frustration, hon får mat två gånger om dagen och då får man passa henne så att hon inte går på kattkompisens mat när hon är klar med sin egen mat. Problemet med vår katt är dock att hon är väldigt svåraktiverad pga hög ålder och artros som hon visserligen behandlas för men hon är som sagt ingen ungkatt.
    Jag har försökt, tro mig...
    Finns det mat i närheten så är det enda som kan bryta det om det smäller högt någonstans (hon är livrädd för det).
  • Regnig måndag
    nemo1 skrev 2012-12-30 13:36:37 följande:
    Jag har den höga och även en jourkatt som ska välta allt. Den fungerar utmärkt här och har en "sugproppmatta" i botten. Tittade på innehållet i fodret du ger nu och tycker väl inte att det verkar så bra, endast 7,5% protein och  2% fett? Katter blir inte tjocka av animaliskt fett utan av spannmål. Jag tycker du ska testa att endast ge blötmat. Jag har fri tillgång på både torrfoder och blötmat men de äter till 99% blötmat, alla är fina i hullet.
    Det var veterinären som ordinerade det. Obesity finns i påsar men det är riktigt långt att åka och handla det eftersom det enda stället jag hittat det är hos veterinären och jag kan ju inte handla på mig hur mycket som helst, då blir det dåligt.

Den andra vägrar att äta blött vilket är mina skäl till att ge torrt.... Jag tror jag fått en temporär kortslutning  i skallen eftersom jag aldrig tänkt tanken på att man kan ge dem olika former av foder. de äter olika idag fast torrisar. Skäms
  • Lumo

Är det katter som får gå ut? Mina katter äter upp sig inför vintern o bantar ner sig på sommaren. Kanske gör din likadant?

Det är inte hårbollar katten kräks av då? Vår katt kräks åxå ibland o främst vintertid pga hårbollar. Pälsen är ju som ett fårs på vintern så det är ju inte så konstigt... Finns väl knep mot hårbollar med...

Svar på tråden Hetsätande kräkskatter