• Camilla D

Vin i såsen, vågar jag använda den öppnade bag in boxen??

Skall göra rödvinsås till imorgon och funderar om jag vågar använda min öppnade bag in box. Vet att den stått öppnad längre än den bör, men är det någon fara i sås???
    Öppnade den andra veckan i september, så typ 14 v med andra ord. Ganska länge...
    Om jag provsmakar och det är ok vågar jag då?

• Svar på tråden Vin i såsen, vågar jag använda den öppnade bag in boxen??
  • Camilla D

Även om det är så gammalt? JAg är ingen rödvinsexpert direkt, men det smakar helt ok och inte konstigt.

• erkiperki
    Camilla D skrev 2012-12-30 14:24:43 följande:
    Även om det är så gammalt? JAg är ingen rödvinsexpert direkt, men det smakar helt ok och inte konstigt.

Jag skulle använda det så länge det smakar ok. Jag har själv använt rödvin från boxar som stått älnge till sås, det blir bra så länge vinet smakar och luktar ok.
  • Ordis

Jag gör sällan sås på drickbart vin, varför använder man det till sås istället för att dricka?

Stava rätt är jävligt överskattat, de flesta läser i ordbilder i alla fall och förstår således vad där står.
  • Rak banan
    Ordis skrev 2012-12-30 16:29:22 följande:
    Jag gör sällan sås på drickbart vin, varför använder man det till sås istället för att dricka?
  • Camilla D

Hahaha men det är ju egentligen inte drickbart längre
    Gjorde sås på vinet och det blev bra!
    Tack för tipsen!

Men vad liiite det blev?? Gjorde för 8 pers och den räcker väl till typ 2?!?!

• titti81
    Camilla D skrev 2012-12-30 17:32:58 följande:
    Hahaha men det är ju egentligen inte drickbart längre
    Gjorde sås på vinet och det blev bra!
    Tack för tipsen!

Men vad liiite det blev?? Gjorde för 8 pers och den räcker väl till typ 2?!?!
    sås portioner i recept är ofta små. Tydligen ska det vara mest som pynt enligt de som skriver dom.

• miie

Gammalt vin blir ju vinäger så det funkar väl perfekt !

• Claudia gbg

Oj! Jag vet en restaurang som lagrar sina öppnade vinfkaskor på sin innergård. De vill ju inte kasta vinet så det används i matlagning. De har massor. Det kan inte alltid vara så färskt!? Men restaurangen är i toppklass. Så använd du dittvin!

• Ordis
    titti81 skrev 2012-12-30 18:09:08 följande:
    sås portioner i recept är ofta små. Tydligen ska det vara mest som pynt enligt de som skriver dom.

Normala gäster brukar jag räkna 1 dl per person, min familj 1,5 -2 dl sås per person.
    Stava rätt är jävligt överskattat, de flesta läser i ordbilder i alla fall och förstår således vad där står.
  • Camilla D

Jag fick göra en sats sås till, så enligt receptet har jag nu sås till 16 personer. Tycker det ser snålt ut till oss 4 vuxna som skall ha det. Men jag har en sås till så det löser sig nog.

Tycker dock den blev lite skarp i smaken så idag när jag värmer den skall jag runda av den lite med smör och se om det blir bättre. Klart rödvinsås är väl inte så gott att äta med sked direkt Blir nog bättre ihop med maten sedan!

Svar på tråden Vin i såsen, vågar jag använda den öppnade bag in boxen??