• Anonym (Lågavlönad)

Usel Usk lön:(

Jag har jobbat några år som undersköterska och har nu 20.800 kr i lön. Jag jobbar inte heltid så det blir inte så fett i plånboken. Känns som det är svårt att avancera uppåt också. Jag trivs med mitt jobb i övrigt och vill gärna fortsätta men känner att det går ju inte ihop sig ekonomiskt! Dessutom tycker jag att jag förtjänar mer med tanke på det jobb jag utför. Jag har inga planer på att plugga och dra på mig mer studielån. Visst jag har en sambo och vi klarar oss väl,men jag vill känna att jag klarar mig även om jag skulle bli själv. Hur resonerar ni andra undersköterskor eller andra med sämre lön? Jag är tacksam att jag har jobb absolut och vet att det finns folk som har det mycket sämre,men jag är trött på att ha så lite pengar över. Men vad gör man annars om man inte vill sätta sig i skolbänken igen?

• Svar på tråden Usel Usk lön:(
  • evaviola

Ett sätt att få upp sin lön är att byta arbetsplats ofta, då får du chansen att förhandla.
    Själv har jag jobbat inom LSS i tio år, varav 5 år som utbildad USK. Min heltidslön är 19.700..... Efter tio år!!
    Jag har nu valt att studera vidare till medicinsk sekreterare. Lönen är inte mycket bättre, men jag känner att jag inte orkar med slitet längre för den futtiga lönen.   

• the80girl
    evaviola skrev 2012-12-30 15:48:46 följande:
    Ett sätt att få upp sin lön är att byta arbetsplats ofta, då får du chansen att förhandla. Själv har jag jobbat inom LSS i tio år, varav 5 år som utbildad USK. Min heltidslön är 19.700..... Efter tio år!! Jag har nu valt att studera vidare till medicinsk sekreterare. Lönen är inte mycket bättre, men jag känner att jag inte orkar med slitet längre för den futtiga lönen.   

Nä det är så jag känner också. Att man sliter men inte får så mycket för det:/. Jag ska byta jobb strax och har kommit upp liiite. Men har jobbat 9 år ca så tycker man borde kommit lite högre. Är medicinsk sekreterare samma som läkarsekreterare?
  • Anonym (inte ens usk)

Kan trösta dig med att du iaf är uska

Jag har pluggat mycket på universitet och har flera utbildningar och examen. Inte har det hjälpt mig att få jobb - tvärtom gjort det svårare då konkurrensen är stenhård och jag har mest haft projektanställningar. Nu arbetar jag som timvikarie i vården och kan inte få fast då jag inte är uska - inte kan jag utbilda mig mer heller då jag inte kan få mer CSN.

Kännsrätt hopplöst. Mitt råd är att om du ska utbilda dig så gör det till säkra jobb inom vården. Är själv utbildad inom skolan som jag trodde var säkert men åldesgrupperna varierar och det krävs att du har ubildning för just rätt stadium. Skumt. Man måste vara så exakt nischad nuförtiden.    

• Tant Groda

En helt ok lön för att bara jobbat som usk i några år. Ligger ungefär på samma och jobbat lite mer än 10 år. Däremot tycker jag att uskor har en dålig lön. Vi borde ha mera.
    För ssk är det ännu värre.
    Hårt slit och och ingen uppmuntran från ledning.
    Tur att det finns tacksamma patienter och anhöriga!

• Anonym

Jag har 5 års högskolestudier och har samma lön inom yrket för utbildningen. 

• the80girl
    Anonym (inte ens usk) skrev 2012-12-30 15:56:23 följande:
    Kan trösta dig med att du iaf är uska Jag har pluggat mycket på universitet och har flera utbildningar och examen. Inte har det hjälpt mig att få jobb - tvärtom gjort det svårare då konkurrensen är stenhård och jag har mest haft projektanställningar. Nu arbetar jag som timvikarie i vården och kan inte få fast då jag inte är uska - inte kan jag utbilda mig mer heller då jag inte kan få mer CSN. Kännsrätt hopplöst. Mitt råd är att om du ska utbilda dig så gör det till säkra jobb inom vården. Är själv utbildad inom skolan som jag trodde var säkert men åldesgrupperna varierar och det krävs att du har ubildning för just rätt stadium. Skumt. Man måste vara så exakt nischad nuförtiden.    

Jag vet att det kan vara så för er som har pluggat mycket och det är ju också helt sjukt. Att man inte kan få ett drägligt jobb med bra lön när man pluggat så mycket:/. Så,visst jag har iaf en utbildning. Men känns ibland inte som att den är något värd.
  • Tant Groda

Anonym inte ens usk: Du skojar?? Och så tar många skolor in helt obehörig personal med ursäkt att det inte finns behörig. Är det inte bättre att ta en som åtminstone är lärare, men har fel ålder? Inte konstigt att skolan är som den är.

• evaviola
    the80girl skrev 2012-12-30 15:55:56 följande:

Nä det är så jag känner också. Att man sliter men inte får så mycket för det:/. Jag ska byta jobb strax och har kommit upp liiite. Men har jobbat 9 år ca så tycker man borde kommit lite högre. Är medicinsk sekreterare samma som läkarsekreterare?
    Ja, det är samma. Utbildningen är tvåårig. 
  • Anonym
    the80girl skrev 2012-12-30 16:00:35 följande:

Jag vet att det kan vara så för er som har pluggat mycket och det är ju också helt sjukt. Att man inte kan få ett drägligt jobb med bra lön när man pluggat så mycket:/. Så,visst jag har iaf en utbildning. Men känns ibland inte som att den är något värd.
    Problemet är att vi inte kan bygga Sverige med akademiker.Högskoleutbildning har i främsta hand inte blivit ett sätt att få fram kvalificerad arbetskraft på utan ett sätt att hålla nere arbetslöshetssiffrorna. Vi utbildar åt helskotta för många personer helt enkelt.
  • the80girl
    Tant Groda skrev 2012-12-30 15:57:42 följande:
    En helt ok lön för att bara jobbat som usk i några år. Ligger ungefär på samma och jobbat lite mer än 10 år. Däremot tycker jag att uskor har en dålig lön. Vi borde ha mera. För ssk är det ännu värre. Hårt slit och och ingen uppmuntran från ledning. Tur att det finns tacksamma patienter och anhöriga!

Känns inte som en ok lön. Jag vet ju vilket jobb jag utför på dagarna,kvällarna,helgerna... Om vi är nöjda med våra löner kommer vi aldrig få mer:/. Ingen kommer vilja jobba i vården i framtiden om det inte blir lite mer status. Ja ssk har det inte bättre:/
Svar på tråden Usel Usk lön:(