• MonkeyLover

Bra bil för rullstolsburen femåring?

Vi är i full gång med att hjälpa min svägerska köpa bil. Men det är inte lätt!
    Hon har en son med funktionshinder som gör att det finns en del krav.

Bilen ska vara lite högre så lyften i och ur blir lättre, det krävs stort bagage (tänk v70) och passagerar-airbag ska kunnas kopplas ur.

Vad är bästa alternativet, smärtgränsen går cider 100 000 kr för henne?

• Svar på tråden Bra bil för rullstolsburen femåring?
  • alima

Får hon inget bilstöd från försäkringskassan? Jag har ingen koll alls, jag bara vet att det finns.

• MonkeyLover

Hon har rätt till bilstöld, eller ja, ett halvt om jag förstått det rätt då hon och grabbens pappa har gått isär.

Men det vill hon inte ta ut nu, hon tror hon kommer ha större nytta av det senare.

• Poppins

Vi har en 7-åring som delvis sitter i rullstol. Vi får lyfta in och ut honom ur bilen. Vi haren volkwagen touran. En högre bil med stort bagage för rullstolen.

• mama mu

Vi har en Chrysler town and coutry. Nu när dottern blivit för stor för att lyftas, är det  väldigt smidigt att  köra upp rullstolen på rampen och in i bilen där dottern själv tar sig över till bilstolen. Om hon har sin elrullstol kan hon sitta kvar i den.  Förut hade vi en Renault  kangoo. Den hade skjutdörrar och det gjorde att öppningen blev större och det var lättare att sätta henne än i en "vanlig" bil. Man kan även få som anpassning en stol som går att svänga ut. Det borde oxå göra att det går lättare att sätta barnet.

• Angels

Vi körde Chrysler förr, men den har tyvärr rasat nu. En diesel som gått 50.000 mil så det är kanske inte så konstigt. Vi har även haft Volvo V70 -02, där vi fick in både elrulle, manuell rulle, hund och tre barn + vi vuxna. Idag har vi Saab, flickan är snart 17 år och vi får in både elrulle, manuell rulle och 4 pers i bilen, även om det inte är någon dröm att få in allt. Jaja, det jag vill komma till är att allt går om man bara vill och det bästa är faktiskt att be att få låna hem en bil och prova. Vår tanke var förut att köpa en Mercedes Viano, men det blev aldrig av. En bra bil annars. Ett tips är att köpa en bil med skjutdörrar då det är grymt irriterande att ha en bildörr i vägen när man ska lyfta in och ut.

• klarasmamma

Vi har en Peugeot 308 och vår dotter som är 5 sitter fram. Stolen fram är höj och sänkbar och den har ett stort bagageutrymme som är lätt att lasta in rullen i. Vi har även en Renault kangoo med ramp som vi köpt begagnad för 40000 kr. Det är dock ingen bil jag rekommenderar för längre turer skramlig och stötig, men vi har vår för att transportera elrullen till sommarstugan mestadels.

Svar på tråden Bra bil för rullstolsburen femåring?