• Signelanta

Vår 16 månaders sover plötsligt så oroligt.

Vi har en 16 månaders son och en dotter på 7 veckor. Vår son har sen 10 månaders ålder sovit bra i egen säng i vårt sovrum. Ibland vaknar han och får komma över till vår säng och sover då gott där. Han sover fortfarande bra de första timmarna i egen säng men när vi flyttar över honom sover han så oroligt. Han kastar sig omkring, ligger på tvären, sparkas och sätter sig upp. Han är pigg och glad på morgonen så jag antar att han får tillräckligt med sömn men vi sover nästan inget. Vi har ju den lilla att ta hand om också och orkar inte mycket mer. Vi har försökt få honom att somna om i egen säng men det går bara inte, han skriker och gråter tills vi ger upp. Är det någon som kan ge oss råd hur vi ska göra?

• Svar på tråden Vår 16 månaders sover plötsligt så oroligt.
  • Flickan och kråkan

Det är ganska vanligt för åldern. Han är på väg in i närmandefasen med separationsångest. Min yngsta sov bokstavligen som ett frimärke på mig under ett par månader runt 1,5 år. Det är helt normalt och går över . Ni har inte utrymme i ert sovrum för att ställa en helt vanlig säng i kloss med er dubbelsäng? Det tycker jag är suveränt. Lätt att rulla intill om de vaknar och så har alla gott om plats. Lätt att rulla tillbaka dem lite lätt i sin del av sängen så att säga när de somnat. Mesta möjliga sömn åt alla är vårt måtto .

Svar på tråden Vår 16 månaders sover plötsligt så oroligt.