• Anonym (Rätt?)

Om man vinner och går på bidrag?

Såg när en sjukpensionär (relativt ung) skrapade fram ett okej månadsbelopp i tio år på Nyhetsmorgon och undrar bara om denna person verkligen får bidrag ändå under dessa år? Blandade känslor, det är trots allt hennes vinst, och hon skulle resa och sånt, men samtidigt kommer hon fortsätta få en stadig summa ur stora skatteplånkan, pengar som helt klart kunde gått till något annat. Hur är det egentligen och hur tycker ni det borde vara?

• Svar på tråden Om man vinner och går på bidrag?
  • RöttÄrSött

Får man arbetsförmåga av lottovinster? Blir denne mindre sjuk?

Jag vet inte hur det är med dig ts men är jag sjuk blir jag inte frisk av pengar på kontot...

• Anonym (Rätt?)
    RöttÄrSött skrev 2012-12-31 11:48:06 följande:
    Får man arbetsförmåga av lottovinster? Blir denne mindre sjuk? Jag vet inte hur det är med dig ts men är jag sjuk blir jag inte frisk av pengar på kontot...

Det är oväsentligt. Jag undrade bara om det är rätt att fortsätta ta emot pengar fast man har. Jag säger inte att det är fel, jag försöker starta en diskussion. Dock tvivlar jag på att jag skulle söka föräldrapenning om jag satt på en redig lottovindt som någon frågade; det är ju en halv vetenskap att söka det och jag tror pengarna kan behövas bättre på annat håll än om jag tar dem fast jag har pengar. Jag söker ex nästan aldrig vab-pengar när jag vabbar fast jag får ut mindre lön för jag och maken har ändå nog med pengar.
  • Anonym (men!)

Om du får sjukpension så får du det för att du är så sjuk att du inte längre kan jobba - för resten av ditt liv. Det är en  kompensation för att du inte kan jobba - inget annat. Det är istället för lön. Och idag är det iNTE lätt att få sjukpension. 
    Så varför ska personen i fråga inte få behålla sin vinst????? 

• RöttÄrSött

Ts: så om du skulle vinna pengar och slippa ta ut fp första året, skulle du då låta alla dagar brinna inne?

• Lapsang

Sjukersättning är självklart ett bidrag, vad spelar namnet för roll? Om man får pengar av samhället för sitt uppehälle så går man på bidrag, oavsett namnet! Det är ju skattemedel vi pratar om oavsett om det är fp, à-kassa eller försörjningsstöd etc!

OBS att jag inte sagt att det är ngt fel m detta. Men det blir ju konstigt om man sitter o smutskastar "såna där som går på bidrag o lever på samhället" och så är man själv sjukpensuonär!

• Lapsang

Sen tycker jag ni får skilja på vad ni tycker är rätt och vad man själv skulle göra.

Jag kan tex tycka det är fel med retroaktiv föräldrapenning för nyinflyttade, men skulle söka det själv om jag vore nyinflyttad.

• Anonym
    Lapsang skrev 2012-12-31 13:36:33 följande:
    Sjukersättning är självklart ett bidrag, vad spelar namnet för roll? Om man får pengar av samhället för sitt uppehälle så går man på bidrag, oavsett namnet! Det är ju skattemedel vi pratar om oavsett om det är fp, à-kassa eller försörjningsstöd etc!

OBS att jag inte sagt att det är ngt fel m detta. Men det blir ju konstigt om man sitter o smutskastar "såna där som går på bidrag o lever på samhället" och så är man själv sjukpensuonär!
    Är vanlig ålderspension också bidrag?
  • MickeN1973

Är det rätt att företag använder skattejurister för att kunna betala lägsta möjliga skatt ?

• MickeN1973
    Anonym (Rätt?) skrev 2012-12-31 12:23:46 följande:

Det är oväsentligt. Jag undrade bara om det är rätt att fortsätta ta emot pengar fast man har. Jag säger inte att det är fel, jag försöker starta en diskussion. Dock tvivlar jag på att jag skulle söka föräldrapenning om jag satt på en redig lottovindt som någon frågade; det är ju en halv vetenskap att söka det och jag tror pengarna kan behövas bättre på annat håll än om jag tar dem fast jag har pengar. Jag söker ex nästan aldrig vab-pengar när jag vabbar fast jag får ut mindre lön för jag och maken har ändå nog med pengar.
    Frågan är om hissen går ända upp, när man inte begriper hur man söker FP  
  • MickeN1973

Problemet är rättvisan.
    Hade personen haft socialbidrag hade vinsten påverkat bidraget.

Svar på tråden Om man vinner och går på bidrag?