Inlägg från: Peterrrrr |Visa alla inlägg
  • Peterrrrr

bebisars immunförsvar

Hejsan!

Jag och min man har en liten dotter på snart fem månader nu och jag har en liten undran om barns utveckling.
    Jag helammar henne och har gjort det med ammningsnapp nästan hela tiden då hon har svårt att få tag annars och det funkar jätte bra. Men sen hon var 4 månader så har hon börjat bita/nypas (hon har ej tänder än) och hon gör det mer och. Hon själv tycker det är kul och flinar bara men jag får jätte ontRynkar på näsan.

Vi har pratat om att börja ge lite välling och börja trappa ner lite i taget men är osäkra på om vi ska göra det när man läser om typ rs-virus, förstoppning med mera. De får ju antikroppar från mjölken och vad jag har hört så finns det ett ämne i mjölken som "triggar igång" barnets immunförsvar. Man har hört att det är bra att helamma 6 månader om man kan.

Men vad händer vid 6 månader i barnsutveckling?
    Hur tänker ni andra på med att börja med mat? 

• Svar på tråden bebisars immunförsvar
  • Peterrrrr
    Vendelsö skrev 2012-12-31 01:04:47 följande:
    Amning ger ju ett bra skydd mot många infektioner under tiden man ammar. Mot just RSV så har jag förstått att det dock inte hjälper dessvärre. Jag helammade mina två första barn 5,5 resp 8 månader och under den tiden så var ingen av dem sjuka. Nu har jag en bebis på sex veckor som jag helammar och hon har dessvärre redan åkt på öroninfektion och fått penicillin. Hela familjen har haft streptokocker i olika form
    Förstår problemet med bitand bebis. Mitt andra barn hann få flera tänder innan jag slutade amma och hon bets i början då första tänderna kom. Jag fick ta bort henne och säga aj ganska högt. Hon förstod efter ett tag att inte göra så. Osäker på om detsamma gäller en femmånaders.
    Fördelarna med amning har för mig alltid övervägt nackdelarna och jag tror barnen varit friskare pga amningen. Sen kan man då klart ha otur att åka på sjukdomar ändå eller tur att klara sig även om man skippar amning.
    Jag tar bort henne och säger aj men då tittar hon på mig och ler med världens största leende istället. Vi har också varit sjuka med förkylningar och hon fick feber också. Fick ge näsdroppar innan hon skulle sova och lite alvedon för hon kunde inte somna.
    Det var min mor som nämnde välling då hon trodde att det fanns även till små, jag själv har inte kollat än.

Hur gjorde du/lade upp det när du skulle trappa ned? 
Svar på tråden bebisars immunförsvar