Inlägg från: fantasyforever |Visa alla inlägg
  • fantasyforever

bebisars immunförsvar

Det har ingen betydelse för imunförsvaret om du ammar eller ger ersättning/välling. Det är råmjölken som har alla värdefulla antikroppar. Om ditt barn blir sjuk eller ej är det slumpen som avgör.. amning är bra men att tro att barnet blir mer sjuk av ersättning eller välling är fel. Det därimot som kan va är att magen kanske inte hinner med om du byter till välling och vanlig mat för fort, skulle jag vara du skulle jag i så fall om du helt vill sluta amma, ge ersättning istället medan man trappar upp välling och mat vid sidan om.

• fantasyforever

Så klart jag vet att amning är det bästa vore ju konstigt annars och de vet de flesta. men att tro att ungen ska bli sjuk/ sjukare om man slutar ammar och börjar med ersättning är fel i så fall skulle inte ersättning få säljas. Propaganda och studier enligt ovan har jag inte mycket för. Chansen ändå att barnen skall bli sjuk hänger på så många fler faktorer. Det är ju bara att se sig omkring i verkligheten, bortsett från förstoppning har jag inte någon i min närhet som har en unge som blivit sjuk av ersättning, däremot har jag bekanta med ammande barn där både förkylningar och div andra åkommor uppstått många ggr före fyra månaders ålder. Faktorer såsom hur duktig man är på att hålla bebisen ifrån folksamlingar i vintertider, att familjen har en bra handhygien osv är jag helt övertygad om att det är mer avgörande för om just mitt barn blir sjuk eller ej. Sen är alla barn individer likaså deras imunsystem. Det finns forskning då det gäller allt och det finns allt som oftast forskning som motbevisar varandra och som dessutom ändras med tid och förhållanden så som sagt, att blint gå på forskningpropaganda istället för sitt egna sunda förnuft behöver inte alltid lösa problemen. Jag har inget emot amning, jag förnekar inte amningens biologiska fördelar men att sticka propaganda som igentligen i klartext vill säga att barn som äter ersättning blir sjukare under näsan på folk som inte kan eller vill amma DET irriterar mig..

Svar på tråden bebisars immunförsvar