• Pajsarn

Hur berätta skilsmässan för barnen?!

Står inför en jobbig separation med barnens pappa. Efter 11 år mitt i småbarnskaoset valde han att vara otrogen istället för att ta tag i problemen. Skilsmässan är oundviklig men hur berättar man nåt sånt för sina barn?! De är 5 och 7. Kan inte säga att vi inte är kära längre, då ljuger jag. Inte säga att vi inte älskar varann, barnen överger man aldrig och de låter man ju dagligen få veta att man älskar dom. Behöver råd och hjälp......

• Svar på tråden Hur berätta skilsmässan för barnen?!
  • KSenns

Jag står inför en liknande situation dock ingen otrohet i bilden. Min tanke är att vara ärlig på barnens nivå. Du skulle ju kanske kunna säga något i stil med att ni älskar varandra som vänner men inte som man och fru, eller att ni inte är överens om de viktigaste sakerna längre. Jag tror att jag kommer att säga sanningen att pappa bara vill vara vän med mamma och inte gift. Jag kommer att vara jätteledsen och det blir obegripligt för barnen att jag är ledsen om de tror att jag vill skiljas. Jag kommer också att säga att jag är vuxen och klarar av att vara ledsen och att det kommer att bli bra för dem.

Svar på tråden Hur berätta skilsmässan för barnen?!