• lelodi

Varför blev smörkrämen grynig??

Gjorde mina livs första biskvier i dag.
    Gick jättebra förutom att smörkrämen inte alls blev fluffig och dessutom grynig!
    Vad gick fel?? Receptet jag använde på smörkrämen var:

200 g florsocker
    1 äggula
    vaniljsocker
    kakao
    75 g smör

Hjälp? 

• Svar på tråden Varför blev smörkrämen grynig??
  • FruLarsson

Hmm jag kan inte svara på varför den blev grynig.

Men fluffig? Smörkräm är väl sällan fluffigt? Inte när jag gör den i alla fall Glad 

• lelodi

Nej, smöret var typ rumsvarmt och inte värmt på spisen.
    Nja, fluffigt kanske var fel ord. Men innanmätet på en biskvi brukar ju vara mer "mousse-igt" än vad mitt blev. Om ni fattar!

• Nyfikna72

Att den var grynig kanske beror på dåligt bearbetad smet men av vad jag minns av min sambos biskvibak så konstaterade vi samma sak med fyllningen . Har för mig att det finns olika, dels den med smörkräm men sen även andra. Troligtvis bara att botanisera bland recept.

• Miss Blue

Det enda jag kommer på är att smöret och äggulan inte haft samma temperatur.

• FruLarsson

En smörkräm som i det receptet du skrivit blir vanligtvis inte fluffig som en köpt biskvis innanmäte. Den blir mer stabbig typ lite lösare än smör. Jag föredrar helt klart den stabbiga varianten. Jag har för mig att min mamma har kört den stabbiga smörkrämen med elvispen (men då måste smöret vara väldigt rumstempererat så man inte skadar elvispen) och då fått den mera fluffig.
    Men det finns också andra recept.

Lycka till! 

• MammaBella

Jag tror att äggulan var för kall. Om smöret är rumsvarmt behöver även ägget vara det. Precis som när man gör majonnäs.

• lelodi

Tack för alla tips!
    De blev sjukt goda i alla fall, så jag får väl prova en gång till  

Svar på tråden Varför blev smörkrämen grynig??