• Brumma

Familjerätten eller vad ska jag göra?

Lyssna på Marina 80 och liknande konstruktiva inlägg (är ju inte överdrivet många sådana) resten har en poäng rent rättsligt i det de skriver, men sättet att skriva på är... Tja, ganska otrevligt o en smula barnsligt.
    Pappan HAR rätt till umgänge, och jag är en person som normalt yrkar på pappans rätt till detta - eller snarare barnets rätt till båda föräldrarna.
    Men barn är inga slit o slängsaker, de är ett privilegium och ett ansvar hela tiden.
    Naturligtvis är det bästa att umgänget börjar fungera - något som kanske familjerätten kan hjälpa er med?
    Har ni gått i samarbetssamtal? Annars kanske där är en väg att börja?
    Vad gäller flytt - både vid gemensam vårdnad och enskild vårdnad skall boendeföräldern främja umgänge. Flyttar du 45mil riskerar du att pappan stämmer dig och att boendet flyttas till honom (även om han nu inte verkar ha det intresset så kan det ändras). Flytten kommer ligga negativt i fatet för dig som försvårande av umgänge.
    Däremot undrar jag om det finns ngt närmare, bättre ställe för dig att flytta till?
    Du skriver att området är "dåligt", finns det bättre områden inom kommunen?
    Har för mig, men är inte säker, att man nuförtiden får flytta inom kommunen även vid delad vårdnad. Vad som kan bli svårt är förskolan såklart, men faktum är att den som har behov av förskolan oftast får välja placering. Träffar pappan enbart barnet några timmar på söndagar har han i dagsläget inget behov.
    Skulle detta läggas fram för honom i familjerätten, via samtal kanske, så kan det ju gå upp ett ljus för honom vad som kan komma att hända om han inte har mer umgänge - för det tycker jag ändå oftast är det bästa för barnet..
    Vad du borde göra är att rådfråga en jurist angående familjerätt.
    Det finns flera med gratisrådgivning om man söker på nätet, villan sen gå vidare anlitar man en men rådgivning bör du kunna få gratis.
    Att ta barnet 45mil från sin pappa kommer inte att ses som det bästa för barnet utan som att du sätter dina egna intressen före barnet - MEN du är inte livegen bara för att ni har ett barn ihop.
    Flytta som sagt en kortare sträcka, spara all kommunikation, alla gånger han "krånglar", fortsätt främja umgänge för att kunna visa på att DU samarbetar, se till att få igång samarbetssamtal, få umgänget nerskrivet på avtal - FÖLJ det avtalet exakt - dokumentera när han bryter det.
    Som sagt, förhoppningsvis vaknar han upp och inser att han faktiskt KAN förlora sitt barn, kanske det kan få honom att ta ansvar...
    Lycka till - till barnet och dennes rätt till BÅDA föräldrarna.

• Brumma

En del förskolor har fotoförbud för att skydda barn som lever under hot eller liknande.
    De flesta skol/förskolefotografer lägger även upp sina bilder på nätet. Visserligen behöver man oftast lösenord för att komma in på deras sida men för en familj som gömmer sig kan detta vara farligt.

• Brumma

Vi får alltid en länk skickad via mail. I mailet står också lösenordet man skriver in.
    Genom länken kommer man till sitt barn men även klassfotot där man ser hela klassen tydligt.

• Brumma

Det är därför tillstånd från föräldrarna behövs... Det var det jag svarade på - varför tillstånd för fotografering behövs..
    Vid tex skyddad identitet så ges naturligtvis inte tillstånd och då är de inte med på korten..
    Men ngn reagerade på att tillstånd ens behövde ges - inte alltid förskolelärarna vet att identiteten är skyddad - alltså skall ALLA barn ha tillstånd.

• Brumma
    Anonym (412) skrev 2013-01-24 22:19:16 följande:
    Lånar tråden och gör ett nytt försök att få svar på min fråga. Om föräldrarna bor i ett hus med barnen, skiljer sig, båda skaffar nya boenden - den ena på samma ställe där de bodde o där barnen går på dagis o skola. Den andre flyttar till andra sidan stan. Båda vill ha barnen skrivna på sin adress, har inte då den som fortfarande bor där barnen går i skola störst chans att få barnen skrivna på sin adress?

Klipper in vad jag skrev i en annan tråd häromdagen:
    Enligt reglerna bör barnen då vara skrivna hos den förälder som bor kvar i området, OM de bor ungefär lika mkt där som hos den andra föräldern)

Vad gäller folkbokföringn så skall barnet vara folkbokfört där det har mest dygnsvila, men bor barnet växelvis skall det vara folkbokfört (prövas i nämnd ordning)
    1 Om ngn av föräldrarna bor kvar i ursprungsbostaden.
    2 Hemmet som ligger närmast skola/dagis (avståndet mäts fågelvägen och om avståndet skiljer mindre än 200m anses det vara samma avstånd.
    3 Om barnet har sina fritidsaktiviteter och vänner, sitt sociala nätverk,  i ena bostadens område.
    4 om ngn av föräldrarna bor i närområdet av ursprungsbostaden skall barnet vara folkbokfört där.

Om inget av detta kan visas på, så får övriga omständigheter avgöra. Det kan vara bostadens standard, föräldrarnas arbetsförhållanden, sysj´kons bosättning mm..

Du kan läsa lite om det här:
    www.regeringen.se/content/1/c6/17/03/32/7b177...
    Om underhållet börjar på sidan 66, men det står mkt matnyttigt i övriga rapporten oxå..
  • Brumma

sista länken kom visst med o handlar om underhåll tror jag, den funkar dessutom inte... Så ignorera den Skrattande

Svar på tråden Familjerätten eller vad ska jag göra?