• En struts

Skulle ni tycka att det var obehagligt om en brinnande kinesisk rislykta fastnade i ert träd, precis intill huset?

Naturligtvis så är det massa nördar som fortsätter att släppa upp såna där kinesiska rislyktor trots att det är lag på att man ska söka tillstånd hos Luftfartsverket (och för deras del är det för flygtrafikens skull),
    men fan hur kul är det när de här jädra lyktorna fastnar i träd, fladdrar ner mot hus, och ställer till andra problem?
    (Hörde något om att de ställer till det för djuren också.)
    Igår störtade flera ljuslyktor omkring, här i området, för folk fick problem med vädret med dem.
    En fastnade i ett träd och brann där, ovanför ett av huset i radhuslängan, och andra störtade ner mot gatan och husen och ville inte upp.
    Det är faktiskt ganska obehagligt moment det här med rislyktor tycker jag.
    Och stackars djuren, då deras magar trasas sönder, då rislyktornas metalltrådar kommer till marken sen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-01 16:53
    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=5395310

och räddningstjänsten varnar också "Thailyktor en stor brandfara på Nyår".

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle ni tycka att det var obehagligt om en brinnande kinesisk rislykta fastnade i ert träd, precis intill huset?
  • tahira

Jag hade naturligtvis tyckt att det var obehagligt om det fastnade något brinnande i närheten av mitt hus. Men hundra gånger hellre det än raketer.

Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: tahira-faye.blogspot.co.uk/
  • En struts
    tahira skrev 2013-01-01 16:53:28 följande:
    Jag hade naturligtvis tyckt att det var obehagligt om det fastnade något brinnande i närheten av mitt hus. Men hundra gånger hellre det än raketer.
    Jo, raketer vill man förstås inte alls ha på huset.
  • Wimsey

Det krävs väl bara tillstånd om man är mindre än en mil från en flygplats? Det hade säkert kunna kännas obehagligt men egentligen är jag inte speciellt orolig när det inte är torka (och vad man än kan tycka om vädret så kan man inte påstå att det är torka)

gammal detektiv i ny förpackning
  • En struts
    Wimsey skrev 2013-01-01 17:00:13 följande:
    Det krävs väl bara tillstånd om man är mindre än en mil från en flygplats? Det hade säkert kunna kännas obehagligt men egentligen är jag inte speciellt orolig när det inte är torka (och vad man än kan tycka om vädret så kan man inte påstå att det är torka)
    Jo, så är det ju.
    Men folk inom avståndet skiter väl fullständigt i att de ska söka tillstånd. Det var inte många som sökt tillstånd och de är ju väldigt populära att släppa upp.
  • Emma 117

Jag är en av dom nördarna, min pappas hund mår jätte dåligt på nyår men vi vill ändå skicka iväg något. Dom vi köpte är av naturvänligt material = ingen metall som kor eller andra djur kan äta och dö av och vi släppte våra över havet, bor i en kust stad, fick ringa och kolla om man behövde tillstånd men vi har ingen flygplats i närheten så va det ok, bara vi inte släppte 100st på en gång.. Skriver från mobilen så ursäktar stavfel och tät text!

Den som söker ensamheten känner sig kanske minst ensam där.
  • En struts

Och som räddningstjänsten säger:

"Thailyktor har blivit en stor trend på nyår. Men det är en brandfarlig trend som Thomas Gunnarsson på räddningstjänsten vill varna för.

- Du har ingen kontroll på var den tar vägen. En raket kan du rikta, men en lykta som du tänder kan hamna precis var som helst."

• En struts
    Emma 117 skrev 2013-01-01 17:08:58 följande:
    Jag är en av dom nördarna, min pappas hund mår jätte dåligt på nyår men vi vill ändå skicka iväg något. Dom vi köpte är av naturvänligt material = ingen metall som kor eller andra djur kan äta och dö av och vi släppte våra över havet, bor i en kust stad, fick ringa och kolla om man behövde tillstånd men vi har ingen flygplats i närheten så va det ok, bara vi inte släppte 100st på en gång.. Skriver från mobilen så ursäktar stavfel och tät text!
    Vad bra att ni köpte naturvänligt material iallafall då.
  • En struts

Jag skulle nog haft ett till alternativ. "Äsch, de tar aldrig eld i något och jag släpper upp miljö och djurvänliga lyktor, utan metall som djur och kor kan äta av."

• Themis

Vi har själva upptäckt att de där inte funkar som det är tänkt, vid minsta blåst är de fullkomligt livsfarliga i ett villaområde.

Så det blir inget sånt heller, tyvärr.

USA: Är det egentligen ett land eller ett konstfacksprojekt? kommentar av Themis väns vän
  • En struts
    Themis skrev 2013-01-01 18:48:19 följande:
    Vi har själva upptäckt att de där inte funkar som det är tänkt, vid minsta blåst är de fullkomligt livsfarliga i ett villaområde.

Så det blir inget sånt heller, tyvärr.
    Och sen blir det ju så värdelöst när de inte sticker upp i luften, platt fall när de dyker ner i något träd, eller mitt mellan husen,  som här igår. Jag skulle både känna mig besviken  och skyldig mot dem vars träd den fastnar i som lyktuppsläppare. Okej om man gör det vid sitt eget hus, men kul om man kommer till ett tätbebyggt område som man själv inte bor i. Det är många som kommer till vårt berg, där jag bor.
  • En struts

Juste, jag visste inte det faktiskt. Att egentligen ska folk inte alls släppa upp lyktorna vid regn. Jo men det var ju det här igår, regn alltså. Vad korkade folk är!

• Hallonröd

Ett jäkla otyg är vad det är...både raketer och rislyktor...Obestämd...och då tänker jag säkerhetsmässigt för både djur,  människor och annat! Visst kan det vara fint...men näe...inte när man tänker på de skador de kan åstadkomma och åstadkommer! Har blivit totalt anti mot sånt där och ska det abslout vara fyrverkerier ja då räcker det väl med ett som resp. kommun anordnar på ett ställe?!  

• EnGladPingvin

Skulle nog bli lite orolig, men jag har svårt för även vanliga fyrverkerier i närheten av bostäder. Folk har ingen koll och vi har fått raketer som slagit mot huset. Bor i ett litet villaområde med en smal väg mellan husen. På den vägen, bara några meter från husen, har det igår och idag skjutits raketer för fullt. Tycker det är riktigt obehagligt och ofattbart att det är tillåtet.

Svar på tråden Skulle ni tycka att det var obehagligt om en brinnande kinesisk rislykta fastnade i ert träd, precis intill huset?