• talare

var vill man bo/inte bo i UPPSALA?

hur är de olika områden i uppsala? var vill man definitivt bo/inte bo? varför/varför inte?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-15 09:57
    en sammanfattning på tråden är (generellt) att

bra ställen är:
    storvreta (men kritik finns mot skolan, ligger utanför stan)
    årsta - i stan men ej centralt
    ullersåker (vet ej riktigt var det ligger)
    flogsta
    johannesbäck
    gamla uppsala - en bra bit från centrum
    rickomberga
    kungsgärdet

"finare" områden är:
    fålhagen
    höganäs
    kåbo
    norby
    luthagen /stabby /salabacke
    Svartbäcken -> tunabackar - lägenheter vid svartbäcken, familjeområde, bra skola. bärbyhage -villaområde i svartbäcken

delade meningar kring:
    sunnersta - dock verkar många ändå positiva till området. utanför stan.
    herrhagen
    kvarnboäng - barnfamiljområde, kedjehus/radhus ca 3-3½mil.

man vill inte bo i:
    gottsunda
    stenhagen (nybyggt område ok, lugnare)
    gränby
    sävja
    valsätra
    östra nyby

• Svar på tråden var vill man bo/inte bo i UPPSALA?
  • talare

ja barn. jag gillar känslan av att bo nära allt men om möjligt att det känns lugnt. i främsta hand lägenhet, men hellre hus - men har inte råd med något i i 5miljonersklassen. däremot ligger en ev flytt i framtiden så vill mest börja reka lite (inför bostadsköp - hur mycket pengar till som måste fås ihop till handpenning o så). finns det "slum"områden? allmänt "stökiga" områden? eller såna man verkligen inte vill bo i? finns det högre status områden (ekonomiskt/kulturellt)?

• puss

Storvreta då. En liten ort en mil utanför, det går stadsbussar.
    Mång barnfamiljer och hus och lägenheter och radhus blandat. För tre miljoner får du nåt fint.
    Finns skolor och allt där, lite bonnig känsla liksom.

• Jill 79

Nu är det ett tag sen jag bodde i Uppsala. Men själv skulle jag främst undvika Gottsunda och Gränby framför allt.

• Jag är jag du är du
    puss skrev 2013-01-01 21:02:17 följande:
    Storvreta då. En liten ort en mil utanför, det går stadsbussar.

puss skrev 2013-01-01 21:04:18 följande:
    Årsta samma sak, men närmare stan.

Storvreta ligger UTANFÖR stan medans Årsta ligger I stan.......
  • Jag är jag du är du

TS, om jag skulle bo i Uppsala skulle jag undvika att bo i Gottsunda.

Sunnersta är okej. 

• Jill 79

Jag bodde i Årsta. Visserligen nära Gränby, men mkt lugnare. :) lagom centralt.

• Cornette

Storvreta är som en liten förort en dryg mil utanför stan. Skolorna/förskolorna där är tyvärr inget att hurra för, det är den största anledningen till att vi inte kommer att flytta dit trots att familj och vänner finns där.

Som tidigare sagt, Gottsunda och Gränby är stökiga, Stenhagen och Sävja kommer därefter. "Finare" områden förutom centrala staden är Fålhagen, Höganäs, Kåbo, Norby och Sunnersta.

Min favoritdel av staden (förutom Fålhagen) är Sala Backe/Johannesbäck. Det finns mest lägenheter men lite radhus och enplansvillor. Ca 10-15 min cykelavstånd från city. När vi ska leta hus kommer vi främst leta där, möjligtvis också i Brillinge.

Svar på tråden var vill man bo/inte bo i UPPSALA?